SSK Kinnekulle 2016
Kinnekulle Ring 2016-09-03 - 2016-09-03

Resultatlistor


Legends Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Standard
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

VolvoCupen
  Kval
  Superpole
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 84

Racerapport

Händelserik helg på Kinnekulle!

Den 2-3 september avgjordes deltävling fem i SSK-serien på Kinnekulle ring. En helg där många samlade ihop viktiga poäng inför finalen. Men också bjöd på bra underhållning när dubbla race skulle köras på samma dag. Även ERCup (6h) bjöd på lite väl mycket dramatik under söndagens race, där flera team kraschade sina bilar rejält. Lyckligtvis utan några personskador som följd.

SSK Klass 1: Ella Benje kom rejält förkyld till Kinnekulle, men ville inte ge upp så lätt. Hon körde så mycket hon orkade och kvalade bra med sin VW Golf. Till race 1 var hon taggad och gjorde en bra start där hon gick upp i ledningen. Efter några varv hittade hon rytmen och kunde då få en lucka ner till Kjell Karlsson. Ella kunde vinna och fick en bästa tid på 1.04.182. Till race 2 var Kjell bättre med från start, som också han har legat sjuk. Men nu gjorde Ella en miss efter ca 4 varv i kvarn kurvan, då hon förlorade ledningen till Kjell som inte gjorde några misstag. Ella försökte komma tillbaka, men det fanns inget fäste i framdäcken. Så hon fick nu nöja sig med en andraplats. Kjell tog därmed sin första seger för året.

SSK Klass 2: Här har nu Opel-förarna tagit upp kampen med BMW-åkarna. Men Malin Hellman är fortfarande snabbast i klassen med sin wankel-BMW. Kvalet fixade hon galant, fast med liten marginal ner till Tim Svensson, Ingvar Nilsson och Mikael Levander – som alla kör Opel Kadett. I Race 1 tog Malin starten och skapade en lucka ner till killarna som fajtades om andraplatsen. Malins BMW gick riktigt bra, men…! på näst sista varvet gick bakaxeln sönder och hon tvingades snöpligt att bryta. Nu tog istället Tim Svensson över ledningen, som jagades av Ingvar och Mikael. Men Tim höll undan och vann med gänget tätt bakom sig.

Malin kunde inte komma till start i race 2, så nu blev det en ren Opel fajt. Där Tim åter igen kunde ta hand om taktpinnen. Mikael Levander och Ingvar Nilsson kämpade bra bakom, men hade det svårt att komma förbi Tim. Ingvar hade lite närkontakt med en konkurrent som resulterade i att han fick ta en sväng ute i gräset. Men Ingvar kom tillbaka och körde upp sig i fältet. Där satte han också den snabbaste tiden i race 2… 1.00.495! Det räckte tyvärr inte till seger, men en tredjeplats blev det. Tim vann med Mikael Levander in som tvåa. Malin toppar fortfarande tabellen och blir svår att nå med ett race kvar på säsongen.

SSK Klass 3: Detta heat bjuder ofta på händelserika race med många intressanta bilar till start. Så även denna gång. Norrmannen Leif-Henrik Börstad – Lotus Elise behövde poängen för att skapa ett bra läge inför finalen. Men han fick kämpa på för att hänga med… För längst fram hade Sten Jarl från Helsingborg äntligen fått ordning på sin BMW V8 ALMS som gick riktigt bra nu. Även John-Erik Öberg hade bra fart i sin BMW M1. I C-klassen fick vi se en till BMW-förare på banan. Nämligen Bertil Haglund som gjorde premiär i en BMW M3. En bil som han köpt av Anders Conradzon. Bertil har tidigare kört långlopp, men trivdes även i sprint klasserna och kommer garanterat tillbaka.

I SSK Klass 3-A fick Thomas Larsson – Porsche 944, kämpa på bra mot Renault Clio-förarna Otto Tjäder och Tobias Moberg. Otto startade bäst och hade en lucka ner till Thomas och Tobias, men sen började upphämtningen för Thomas, som tillslut även kunde köra om Otto och vinna. Otto blev tvåa och regerande SSK-mästare Tobias Moberg in som trea. I race 2 var det samma läge där Otto oftast är bra med i starten, men där Thomas kommer på slutet. Samma ställning i race 2. Thomas, Otto och Tobias. I SSK Klass 3-B är Jesper Ojala fortfarande omöjlig i sin Seat Supercopa. Jesper vann dubbelt även denna helg. I race 1 kom Peter Franzén tvåa och Martin Sventén trea – som laddade friskt i sin Ford Mustang. I race 2 gick Martin denna gång upp på andraplats med Peter Franzén istället på tredje. I SSK Klass 3-C blev det en spännande kamp om viktiga poäng. Sten Jarl hade bäst fart i race 1 där Leif-Henrik Börstad och John-Erik Öberg jagade bakom. Börstad startade sist ska vi tillägga! Och slutade tvåa!!! Han försökte även komma ifatt Sten, och satte då bästa tiden 54.019! Men det räckte tyvärr inte, då Sten hade ett för stort försprång. Sten vann, Börstad tvåa och Öberg in som trea. I race 2 trodde många att Börstad skulle ta revansch och vinna. Men Sten ger sig inte så lätt. Han gasade på åter igen i sin BMW V8 och vann. Men Börstad och Öberg tät efter.

Classic Racing: Nu hade flera förare fått ordning på sina bilar och skulle ta upp kampen med tabelledaren Jörgen Adlén . Staffan Olárs var den som lyckades bäst. Han var snabbast i kvalet med Ulf Andersson och Hasse Grönlund strax bakom. I Race 1 hängde Ulf med riktigt bra i sin Volvo 142 och satte även snabbaste tiden 57.458! Men den som tog hand om ledningen var Staffan Olárs i sin gula Opel Kadett GTE. Staffan hade både Ulf och Hasse bakom sig ett tag men fick tillslut en lucka. Staffan vann före Ulf Andersson och Hasse Grönlund in som trea i sin ovanliga Volvo 343. I Race 2 fick Hasse problem och fick bryta. Men Staffan ångade på i sin Opel med Ulf bakom, som återigen hade snabbaste tid, men vad hjälper det när Staffan ändå är före…! Staffan vann och var nöjd över att bilen nu fungerar som den ska. Jörgen Adlén hade problem med sin Ford Escort och gick inte att känna igen… Men han tar nya tag! Jörgen ledder fortfarande tabellen.

VolvoCupen: Här kan det bli en riktig nagelbitare i finalen på Gelleråsen. För nu står det mellan Edvin Hellsten, Fredrik Wiborg och regerande mästaren Erik Halvorsen. I kvalet hade det regnat lite, därför väntade flera förare med att gå ut. Något som skulle straffa sig. För efter kvalet tog Fini – Shootout vid. Dit kom inte favoriterna denna gång. Inte heller Edvin Hellsten som hade problem i kvalet. I stället överraskade Magnus Hasselström och Filipe Skagerfält med att ta sig in i topp 5. Kul! Fredrik Wiborg satte snabbste tiden i Fini – Shootout 1.02.576. Fredrik startade då i från ruta 1 i det första heatet, där det är stillastående start. Fredrik kommer iväg bra och har båda norrmännen Stian Theodorsen och Erik Halvorsen efter sig till att börja med. Men Edvin och Oskar Hellsten jobbade på bra längre bak i ledet och närmade sig topp 3. Edvin satte bästa tiden 1.02.752! och gick senare också upp som tvåa. Efter kom brorsan Oskar som tog sig förbi Stian på tredje. Edvin försökte komma till attack på Fredrik, men det gick ej. Fredrik Wiborg vann före Edvin Hellsten, med Oskar Hellsten in som trea.

I race 2 är det omvänd startordning, vilket skapar en del intressanta omkörningar. Här har nu Filipe Skagerfält Pole Position med sin Volvo 940. Men han får jobba hårt när starten går, för både Hellsten, Wiborg och Halvorsen stressar bakom. Filipe får också senare ge upp chansen att ta sin första pallplats, när dom mer rutinerade killarna kommer ifatt. Edvin Hellsten tar då upp fajten med Erik Halvorsen om första platsen. Men Edvin går senare om och upp ledningen där han blir kvar. Han vinner före Halvorsen och Wiborg. Magnus Hasselström fick ta emot en kompressor från Fini för helgens prestation, då han gick till sin första Fini – Shootout. Edvin Hellsten toppar tabellen före Wiborg och Halvorsen.

Renault Junior Cup: Nu skulle Filip Sandström koppla greppet om ledningen i tabellen. Vilket han gjorde också. I race 1 tog han starten och hade Isac Aronsson och Eric Nilsson bakom sig. Men Filip pressade på bra och fick en bästa tid på 1.05.657! Han vann också det första heatet före just Isac och Erik. Där Eric Nilsson från Kristianstads KK tog sin första pallplats i Renault Junior Cup. I Race 1 hade Emil Sonesson fått 30 sekunders tidstillägg för en incident, vilket gjorde att han startade längre bak i ledet i Race 2. Detta gjorde Emil riktigt revanschsugen och han jagade så mycket han bara orkade. Men det gav resultat! När han var ikapp ledare Filip Sandström gjorde han en attack utan att tveka och gick upp i ledningen. Den höll han ända in i mål. Tvåa blev Filip Sandström och trea, återigen Eric Nilsson! Alexander Jeppsson noterade bra resultat också, när han körde in som fyra i race 1, och sexa i race 2. Filip Sandström leder tabellen före Emil Sonesson och Isac Aronsson.

I ERCup som körde sextimmarsrace på söndagen var det också händelserikt. Där flera team laddade alldeles för hårt och skrotade sina bilar totalt. Bl.a BOHICA racing, Smällarens racingteam och Citius Motorsport. Men många team körde också alla sex timmar. Där till slut 2 fast 4 you från Skene vann i en Opel Ascona med 326 körda varv. Tvåa blev Flying Fellows från Göteborg i en Volvo 240 på 323 varv, och trea blev Allt i däck Motorsport från Falkenberg i en BMW 320 på 321 varv.

Nu laddar vi för SSK-finalen på Karlskoga Motorstadion den 23-24 september.

Välkomna!

Thomas Nilsson/SSK

Design by Bloms IT