Antal tävlande: 138
Sportvagnshelg på Kinnekulle Ring med SSK
Sportvagnsmästerskapet körde årets andra tävlingshelg. Även denna gång körde man tillsammans med Stockholms Sportvagnsklubb (SSK) på deras hemmabana Kinnekulle Ring. Sommarvädret ville inte riktigt infinna sig. Det var mest molnigt, med små inslag av både regn och sol. De flesta körpassen kunde i alla fall köras på torr bana.
Modsport hade fått en ny klassponsor till denna tävling. Det var Verktygsboden som har gått in som samarbetspartner. Alla tre klasserna körde i samma heat. Mattias Andersson var snabbast i kvalet och han vann båda racen i klass I före Peter Eriksson. Alexander Pfister kom trea i första racet, men bröt tyvärr andra racet, varför ingen kom trea.
I klass II hade Torkel Kristensson fått ordning på sin bil och då kunde ingen stoppa honom. Han tog en övertygande dubbelseger. Joakim Unnebäck kom till start med sin helt nybyggda Valhalla Exige och tog andraplatsen före Gert Severinsson. I andra racet hände något med drivlinan för Unnebäck som fick parkera tre varv före mål. Severinsson tog därför andraplatsen.
I klass III tog Niklas Mårtensson en dubbelseger. I första racet kom Pär Fredriksson tvåa och Andreas Ekvall trea. I andra racet kom Ekvall tvåa och Ulf Andersson trea.
I Gärde Wesslau Roadsport A tog Anders Edlund en överlägsen pole. Han vann också första racet, men inte lika överlägset. Lars Macklin kom tvåa och Toni Berggren trea. I andra racet hade Henric Månsson äntligen fått ordning på sin bil och då hängde ingen med honom. Han vann med tio sekunder före Edlund och Berggren.
I Gärde Wesslau Roadsport B vann Martin Gistell första racet före Anders Eriksson och Ulf Andersson. I andra racet vann Eriksson före Andersson och Max Lindblom.
Gärde Wesslau Roadsport C var även första deltävlingen för MX-5 Cup. Regerande mästaren Erik Blixt var väldigt övertygande då han vann båda racen solklart. Niklas Kristiansson kom tvåa i båda racen medan Thomas Thorén och Oskar Jakobsson delade på tredjeplatserna. Blixt hade något extra att kämpa för denna helg. Mazda Sverige bjuder nämligen på en resa till Europafinalen för MX-5 Cup i Barcelona. Det blir alltså Erik Blixt som kommer att representera Sverige i Europafinalen och skulle han lyckas bra där blir det världsfinal på Laguna Seca i USA!
Roadsport C och MX-5 Cup går hand i hand, eftersom de flesta bilar i klassen är just Mazda MX-5. Det var således samma prispall i MX-5 Cup Modifierad som i Roadsport C. I Standardklassen vann Christoffer Waern båda racen före nykomlingen Niclas Larsson och Nils-Erik Persson.
RS & Clubman körde ihop och i RS-klassen vann Johan Kylberg första racet före Seppo Mäntylä och Peter Gustafson. I andra racet lämnade Kylberg över ratten till Jesper Prytz som förvaltade förtroendet och vann före Tor Magnus Fagermo.
I Clubman var Stefan Mumm tillbaka i gammal god form och han vann första racet före Svein Langholm och Bjarne Mumm. I andra racet vann Langholm före Stefan Mumm och Magnus Andersson.
Helgens första Ginettarace kördes tidigt på söndagen. Det hade regnat på natten och banan var fortfarande våt. Förarna fick chansa på vilka däck de trodde skulle passa bäst. De som valde regndäck var av naturliga skäl snabbast i början av racet, men efter ungefär halva distansen var banan torr och de som hade valt torrdäck började klättra i resultatlistan. Den ende som lyckades hålla ut med regndäck var Robin Lassander, som ledde från start till mål. Bakom honom kom en kvartett hårt kämpande G20 förare där Otto Gullberg vann före Alexander Holmberg, Sebastian Arenram och Joakim Strid. Lassander vann alltså G40-klassen före Niclas Harbig och Andreas Andersson.
Trots att Lassander vann lyckades han inte sätta någon bra varvtid med sina regndäck, varför han tvingades starta långt bak i andra racet. Andreas Andersson startade från pole och tog genast kommandot i racet. Lassander jobbade sig snabbt upp genom fältet och låg på andra plats när han tappade fästet under bron och snurrade av banan. Han kom snabbt igång igen och fick börja på en ny uppkörning. Joakim Strid var först av banan med ena hjulparet i Kvarnkurvan och när han skulle ta igen förlorad tid tappade han greppet helt och hamnade i räcket efter Mohlinsknäppen.
Andreas Andersson vann racet och G40-klassen före Harbig och Lassander. G20-klassen blev en strid på kniven ända in i mål med Gullberg som segrare före Holmberg, Kalle Berggren och Ingemar Asp.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Tuff Sportvagnshelg på Kinnekulle
SSK-serien och Sportvagnsmästerskapet bjöd verkligen upp till bra race på Kinnekulle ring den 28-29 maj. Flera klasser har också ökat i antalet startande, vilket märktes, då det stundtals var ganska trångt på banan. Men bra kamp blev det och sevärt för publiken!
SSK Klass 1: Ella Benje från Huskvarna upprepade bedriften från Mantorp och tog ytterligare en dubbelseger på Kinnekulle. Där Kjell Karlsson försökte utmana denna snabba tjej, men Ella är fortfarande några sekunder före! Men Kjell har också haft lite problem med sin bakvagn, efter lite närkontakt under förra säsongen. Men han jobbar på och ger inte upp i första taget.
SSK Klass 1 kör de flesta tävlingar i hop med VolvoCupen, vilket skapar lite utmaningar. Ella gör detta riktigt bra, och fick därför göra några omkörningar under helgens två race. Men hon var inte nöjd med tiderna efter race 1. Vilket gjorde att teamet ändrade lite inställningar till race 2. Där hon fick 1.04.513 som bästa. Vi hoppas nu på fler förare till SSK Klass 1 på Falkenberg som är nästa stop.
SSK Klass 2: Här kändes det som alla förarna var taggade till tårna för att plocka så mycket poäng som möjligt under helgen när vädret visade sig från sin bästa sida. Men här fick vi också se två nya förare i helgen. Nämligen Richard Edberg från Jönköping i en Mazda RX-7. Richard som tidigare har tävlat i både Renault Junior och VolvoCupen, gör nu comeback i SSK-serien. Även Thor Engebretsen i en Chrysler Neon från Norge, var ny i klassen. Till kvalet hade dom flesta gått igenom sina maskiner för att se så att allt stämde. Men snabbast var Malin Hellman i sin BMW M3 på 1.00.280. Tvåa Tim Svensson Opel Manta, 1.00.478. Trea kvalade Richard Edberg i sin Mazda RX-7, som fick en bästa tid på 1.01.285.
SSK Klass 2 kör tillsammans med SSK Klass 3. Men eftersom det är många startande i Klass 3 startar SSK Klass 2 200 meter bakom, med eget startljus. Det visade sig bli mycket bra! Malin tar starten och kan skapa en liten lucka ner till Richard och Tim, som skiftar placeringar i början. Richards Mazda är mycket snabb på rakan, men Tim ger sig inte och kan till slut säkra andraplatsen. Bakom sker en kamp om tredjeplatsen, mellan Ingvar Nilsson och Mikael Levander, båda i Opel Kadett. Men Ingvar får problem med sin katalysator och tappar fart och får se sig besegrad. Malin vinner race 1 före Tim Svensson med Mikael Levander i som trea.
I race 2 tar Tim starten före Malin, Levander och Ingvar. Men Malin är inte nöjd med en andra plats och jagade hårt bakom. Det blir oerhört jämt. Även om tredjeplatsen, där dom jagade varandra varv efter varv. Även Svante Lundkvist var med i fighten med sin Opel Ascona som har försetts med ny motor. Men Levander har bra fart i sin Opel och kopplar greppet
Kampen om första platsen kommer av sig när Tim Svenssons växelspak går av! Även Richard Edberg tvingas bryter efter problem med bromsarna. Malin tar då full pott i helgen och vinner även race 2, denna gång med Mikael Levander som tvåa och Ingvar Nilsson som trea. Malin var för övrigt den enda i SSK klass 2 som lyckades köra under minuten i helgen. 59.824 som bäst tid! Killarna kommer få jobba hårt framöver.
SSK Klass 3: Här ser vi dom snabbaste bilarna gör upp på banan, och många blev dom. Tillsammans med SSK Klass 2 såg vi hela 29 bilar till start! Flera duktiga förare gjorde upp i dom både heaten. Leif Henrik Börstad från Norge var riktigt snabb i sin Lotus och fick ta upp kampen om segern i race 1 med John-Erik Öberg som var tillbaka med sin unika BMW M1. Även Stefan Pfister har fått ordning på sin snabba Lotus Europa. Men Leif Henrik gick ut hårt och satte en bra tid. 54.282! Öberg fick kämpa för att hänga med norrmannen. Men fick aldrig möjlighet komma om. Börstad vinner heatet och SSK Klass 3-C före Öberg och Pfister på tredje. I SSK Klass 3-B vinner Jesper Ojala med sin Seat Supercopa före en vilt jagande Peter Franzén som börjar få riktig fart på sin Nisssan 200. Räkna med att Jesper får se upp framöver!. Trea blir Simon Olsson. I SSK Klass 3-A vinner Thomas Larsson i Porsche 944 med Clio Cup-föraren Otto Tjäder som tvåa, och Roger Fredriksson Porsche 944 som trea. I race 2 blir det lite stökigare med några saftey car- varv, där flera förare tyvärr saknades. Men Jonas Jansson Corvette, laddar hårdare i detta heat som han vinner. Han tar även hem segern i Klass 3-C med Leif Henrik Börstad på andra och nu Per Gustafsson BMW på tredje. John-Erik Öberg lyckades köra om saftey car och blir diskad. I Klass 3-B vinner nu Peter Franzén när Jesper Ojala saknas, tvåa Gert Severinsson, och trea debutanten Mats Blomqvist som var riktigt glad efter denna helg. I Klass 3-A tar Otto Tjäder i ordentligt med sin Renault Clio och sätter en bra tid (58.721). Otto vinner race 2 före Thomas Larsson, som får nöja sig med en andraplats. Trea blir nu debutanten Ingemar Linuzon från Kinna som körde sin första tävling någonsin i SSK och på Kinnekulle ring. Ingemar trivdes i sin riktigt fin Audi S2, och var nöjd efter helgen. Nu ser han redan fram emot nästa race på Falkenberg, där han vill kliva högre upp på pallen!
Sten Jarl från Helsingborg satsar hårt på SSK Klass 3 i år med flera bilar i teamet. Men för hans egen del har det inte gått så bra. Sten som själv kör en vacker BMW V8 ALMS fick problem med motorn i premiären, och nu på Kinnekulle gick det inte bättre. Sten tappade vänster backhjul efter TV-krönet och gick i räcket. Men Sten är positiv och ger inte upp så lätt. Han laddar redan för lite extra träning på Nurburgring innan nästa deltävling på Falkenberg i mitten av juni. Vi får hoppas att allt fungerar bättre då.
SSK Classic: I Classic saknades en del förare efter diverse haverier på Mantorp. Men dom jobbar på att komma till start framöver. I Classic Racing var därför Jörgen Adlén ensam i sin Ford Escort. Men kunde ta välbehövliga poäng inför fortsättningen.
I Classic Standard gjorde Benny Pettersson comeback i sin Volvo 142. Även Benny var ensam i sin klass, men fick istället ge sig i kasst med att utmana förarna i VolvoCupen. Vilket han gjorde riktigt bra. Vi hoppas att han kommer tillbaka, och att sonen Jimmy får ut sin Ranault 5:a för att utmana Benny i fortsättningen.
Renault Junior Cup: Här var det jämt mellan alla ungdomar. I kvalet var Filip Sandström snabbast på 1.05.756. Sex hundradelar efter kom Emil Sonesson, och trea i kvalet Michael Haflidason. Första racet blev rafflande. Sandström och Sonesson gick jämsides under bron och upp i Kvarnkurvan. Bakom var det också jämt. Mellan Michael Haflidason, Isac Aronsson och Erik Bertilsson. Det var ett publikfriande race. Där många föräldrar stod med andan i halsen. Sandström och Sonesson hade en rolig fight och byte positioner flera gånger. Mot slutet av race 1 ledde Sandström. Sonesson försökte attackera. Men tyvärr slutade Alexander Jeppssons debut i räcket ut på start och mål. Så man fick gå i mål bakom saftey car. Filip Sandström vann före Emil Sonesson och trea Michael Haflidason.
Andra racet blev nästan en repris av det första. Med Sandström och Sonesson jämsides under första varvet. Men sen började Emils motor att krångla. Den dog och han tappade flera placeringar, men motorn hoppade igång igen och en jakt på topp placeringarna började. Men efter att ha kört upp sig dog motor igen. Men även denna gång fick han igång den och han kunde köra upp sig. Emil slutade till slut på en tredjeplats efter Michael Haflidason och Filip Sandström som vann igen. Julia Eliasson var snabb i race 2 och slutade på en hedrande fjärdeplats. Ser riktigt bra ut inför fortsättningen, då hon på allvar kanske kan utmana killarna!
VolvoCupen: Här har Fredrik Wiborg varit riktigt snabb i början av säsongen. Så även på Kinnekulle, där han var snabbast iväg i den stillastående starten i race 1. Bakom var det Stian Theodorsen och Edvin Hellsten som gjorde upp. Racet blev ganska odramatiskt när positionerna hade stabiliserat sig. Fredrik vann med Stian som tvåa, och Edvin som trea.
Race 2 blev tuffare, där en det var omvänd startordning av de 6 främsta efter race 1. Det blev tumult uppe i kvarnkurvan där flera bilar var inblandade, Pernilla Nyström blev stående efter att hennes Volvo 850 fått rejält med stryk. Hon tvingades tyvärr att bryta och saftey car fick gå ut och lugna ner fältet. När starten gick på nytt började jakten på nya poäng för alla som kämpade riktigt hårt. Men efter en del närkontakt kunde till slut Erik Halvorsen vinna med Edvin Hellsten som tvåa, och nu Daniel Raatikanen på en tredje efter en stark insats i det andra racet. Efter helgen på Kinnekulle toppar Fredrik Wiborg tabellen på 364 poäng. Tvåa är Erik Halvorsen på 314 poäng, och trea Edvin Hellsten 300 poäng. Missa inte fortsättningen!!!
Deltävling tre avgörs på Falkenbergs Motorbana den 17-18 juni. Välkomna!
Thomas Nilsson