Antal tävlande: 167
Sportvagnshelg i Karlskoga under Kanonloppet
För tredje året i rad arrangerades en sportvagnshelg i Karlskoga under Kanonloppet. Även i år kördes Sportvagnsmästerskapet tillsammans med STCC samt ett stort startfält med Legendsbilar.
Tyvärr var antalet förare från Sportvagnsmästerskapet färre än vanligt. Största klassen var som vanligt Roadsport C, med det nya klassnamnet Front Advokater. Samtliga bilar var av märket Mazda och alla utom en var av modellen MX-5. Det enda undantaget var Rikard Niva i sin RX7. Niva var snabbast i kvalet och han vann båda racen före ny korade Europamästaren i MX-5: Erik Blixt. Philip Carlsson seglade in på tredjeplatsen i båda heaten.
I Roadsport A var Magnus Mårtenson snabbast i kvalet, men segern i första racet gick till Anders Edlund före hemmaföraren Toni Berggren och Lars Macklin. Berggren gav publiken anledning att jubla då han vann andra heatet före Edlund och Macklin.
Niva dubblade och körde även i Roadsport B, där han vann första heatet före hemmaföraren Gunnar Östlund och Anders Eriksson. I andra racet vann Max Lindblom före Niva och Eriksson.
I Verktygsboden Modsport gick Mattias Andersson fram som en ångvält detta år. Han var klart snabbast och vann båda racen med över 40 sekunder! Johan Armskogh och Jonas Jansson kom tvåa och trea i båda racen. I Modsport II tog Bo Johansson en dubbelseger före hemmaföraren Fredrik Ström. I Modsport III tog Niklas Mårtensson en dubbelseger. I första racet kom Roger Fredriksson tvåa och Kent Heijel trea. De fortsatte att fightas även i andra racet, men det slutade inte bättre än att båda fick bryta efter en sammanstötning. Det innebar att andraplatsen togs av Andreas Ekvall före Fredrik Olsson.
I Clubman tog veteranen Stefan Mumm pole, men hans lycka blev kort då han fick bryta första racet redan efter ett varv. Magnus Andersson tog segern före Bjarne Mumm och Peter Öfverman. I andra racet drog Andersson iväg i ledning, men Stefan Mumm jagade från sista plats. Efter halva racet var Mumm i kapp ledande Andersson. Det blev dock ett missförstånd mellan dem, för Mumm brakade rakt in i Anderssons bil i slutet av rakan och båda tvingades bryta. Det var en mycket förvånad Monika Arvidsson som därmed tog sin första seger i klassen före Bjarne Mumm och Lars Rosenblad. Arvidsson var bara 15 år och troligen den yngste segraren i Clubmans historia (?)
Robin Lassander tog pole i kvalet för Ginetta GT5 Cup och han ledde större delen av första racet. Andreas Andersson låg länge bakom, men mot slutet av racet satte han in stöten mot Lassander och Andersson vann racet med en sekund! Niclas Harbig kom trea. I andra racet var Lassander mera vaksam och han körde stabilt i ledning från start till mål före Andersson och Harbig. I Ginetta G20-klassen var Otto Gullberg snabbast i kvalet och han vann också första racet före Daniel Axelsson och Kalle Berggren. I det andra racet var det ingen som rådde på Berggren som vann före Sebastian Arenram och Daniel Axelsson.
Legends var största klassen i helgen med 43 bilar på startlinjen! Lennart Bohlin hade en mycket intressant föraruppställning, eller vad sägs om: Emil Persson, Cralle Lindholm, Louie Bjurselius samt återförening av stjärnorna från 2009: Felix Rosenqvist och Daniel Roos! Persson vann dubbelt före Rosenqvist och Cralle.
I STCC tog Johan Kristoffersson pole. Han tog ledningen från start, men redan i Esset brast bakhjulsupphängningen och han snurrade av banan. En förvånad Mattias Andersson övertog ledningen. Robert Dahlgren jagade dock ikapp Andersson och vann första racet före Andersson och Daniel Haglöf. Andersson gjorde en ny kanonstart i andra racet och plockade många placeringar. Han gick ut till vänster och fick således ytterkurva in i Trösen. Där fick han ett par hårda smällar och tappade många placeringar. Rasmus Mårthen tog ledningen, men blev snart ifatt åkt av Björn Wirdheim, Japanproffset som denna säsong körde för Flash Engineering. Mårthen såg att Wirdheim kom i hög fart och satte inte emot när Wirdheim dök på innern i Ejes. Wirdheim hade sedan en lugn resa till sin första seger i STCC. Mårthen tog sin första andraplats i STCC någonsin så han var minst lika glad som Wirdheim. Haglöf tog en ny tredjeplats. Mästerskapsledande Richard Göransson hade en tung helg. Visserligen en fjärdeplats i första racet, men fick bryta med elfel i andra. Det blev en gastkramande avslutning på säsongen där Mattias Andersson vann det absolut sista racet för denna biltyp i STCC. Det var dessutom Anderssons 100:e seger någonsin och Dacias första i Sverige. Dahlgren spurtade förtvivlat genom fältet och gick fram som en snöplog, men nådde inte riktigt fram till Andersson. Det innebar att Göransson vann STCC för femte gången.
I Swedish GT var Daniel Haglöf/Peter Poker Wallenberg löjligt överlägsna med sin brutala Lamborghini Huracán. De vann med 29 sekunder före Fredrik Larsson/Ingvar Mattsson och Patrik Skoog/Gustav Bard. Haglöf/Wallenberg vann även det andra racet där de andra palltagarna från första racet bytte plats med varandra. Trots Haglöf/Wallensbergs överlägsenhet förlorade de mästerskapet till sist mot Larsson/Mattsson efter att båda haft strul under finalen.
Larsson tog en lätt seger i första racet i Porsche Carrera Cup före Jocke Mangs och Philip Morin. Det var dessa tre + Robin Hansson som var de tongivande förarna detta år. I andra racet stämde det inte alls för Larsson som först snurrade och sedan fick bryta. Hansson vann före Oscar Palm och Morin. Mästerskapet var spännande ända in i det sista. Morin såg ut att ha mästerskapet som i en ask när han skulle starta båda de två sista finalerna från pole, men det var Larsson som var starkast till sist och äntligen fick Larsson vinna ett mästerskap igen!
Linus Lundqvist var klart bäst i Formula STCC Nordic detta år. Han tog dubbelseger i Karlskoga och han vann både JSM och NEZ. Juuso Puhakka kom tvåa i första racet och det var oftast han som försökte utmana Lundqvist. Hugo Nerman kom trea. I andra kom Nerman tvåa och Robin Fredriksson trea.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se