Andra deltävlingen i BMC Racing Cup på
Gelleråsen i Karlskoga den 21 maj 2006.
För första gången delade vi bana (tävlingsdag) med en annan långloppsserie som heter
NSHC. Detta innebar att vi fick sovmorgon, besiktningen startade inte förrän 10.00 och det
tyckte många var skönt. Men eftersom allt förskjutits började inte tävlingen förrän 13.30 vilket
innebar att målgången blev kl.17.30. Det låter ju inte så dramatiskt om man inte bor söder om
Malmö, som något team gör, men det blev sent i säng för många.
När teamen började ansluta på förmiddagen diskuterades det vilt om det skulle bli torrföre eller
regn. Beroende på var man läst sin väderleksprognos, hade man lite olika uppfattningar. Det
man kan säga är att alla fick rätt. Knappt första halvan av racet genomfördes i torrföre och
andra halvan av racet i regn.
För att ge extra krydda åt anrättningen har Gelleråsen ersatt Trös-kurvan med en VinkelTrös.
Istället för att som tidigare varit en kurva med många olika möjligheter till spårval, har
man av säkerhets- och miljöskäl! (ån rinner en bit bort) lagt kurvan 30 meter tidigare, med i
stort sett en enda möjlighet till spårval. Det gällde att ligga tokytter i ingången och bromsa,
vänta, vänta, vänta, vänta och sen svänga mot apex. Svängde man för tidig apex hamnade
man obönhörligt på yttercurbsen och även längre ut. Å andra sidan, väntade man med att
bromsa så resulterade det i att man fick ta den gamla kurvan, för då missade man ingången
totalt. Sen har väl redan de flesta räknat ut att ny kurva + ny asfalt + regn = smörklick i
stekpanna. Dessutom börjar den nya asfalten med en ordentlig kant vilket medför att bilen tar
ett skutt just när du ska bromsa och för att göra det ännu mer spännande är den nya asfalten =
hela havet böljar.
Trots det inträffade inte speciellt många incidenter, men den enda stora var en riktig smäll, just
i Trösen. Wohlen Racings Toyota Celica fick KVAKs Golf i höger bakskärm, vilket resulterade i
en totaldemolerad Toyota kaross och en duktig frontsmälld Golf. Tur i oturen är att våra
säkerhetskrav fyller sin funktion och att båda förarna stod på benen efter smällen.
Som vanligt hade övriga deltagare allehanda problem, brusten gaswire (2 team),
bromsproblem, drivaxelmutter, tändningsproblem, punktering osv. Bensinen räckte dock för
samtliga team. Några team verkar behöva 10-15 varv pace car och lite väta för att komma i mål
utan problem.
Annars var dagens behållning driftingen i depåböjen, för dem som har drivningen i fel ände
och för oss som tittade på.
För övrigt fick funktionärerna gott om tillfällen att hålla sig varma, det viftades med flaggor som
aldrig förr. Eftersom vi i BMC inte hade vår normala tävlingsledning, NSHC stod för den
detaljen, så missförstods viss information vid förarmötet och svartflaggorna stod som spön i
backen. Vi som inte kör mycket på Gelleråsen är inte vana vid Escape Roads och de regler
som gäller för nyttjande av dessa. Men nu kan vi det också!
När målflaggan föll efter 4 timmar stod:
NoMáam Racing #50,som totalsegrare och segrare i Sport-klassen
Team SSR #1, som segrare i 1275-klassen och total trea
Riviera Racing #3, som segrare i 1000-klassen och total tia
Arvidsson M-sport #47, som segrare i HT2 och total fyra
Fullständig resultatlista och varvtider på www.bmcmotorsport.se och www.ht2.nu