SLC Sturup 2006
Sturup Raceway 2006-05-20 - 2006-05-21

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Race

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC Helix Endurance Trophy
  Kval
  Race



Antal tävlande: 34

Racerapport

Tätt race på trång bana

SLC-Racing Series besökte Sturup Raceway. För de flesta förarna var detta en ny bekantskap. Banan har visserligen funnits sedan 1989, men det har inte tävlats så mycket på den. I fjol byggdes banan ut och blev mera en ”riktig” bana.

I tretimmarracet var det som vanligt spänning på hög nivå och det saknades inte dramatik. Redan på första varvet snurrade MV Racing av och fastnade i lecakulorna och Flatout Racing fattade eld. På denna korta och knixiga bana hade klass 1 bilarna en fördel eftersom väghållning var mera värt än effekt. Med SLC´s fiffiga handicapsystem blev detta en nagelbitare. Racet hackades sönder av ett flertal ”code 60”-situationer, sammanlagt 48 minuter! Klass 4 bilarna var naturligtvis de som förlorade mest på alla incidenter.

Klass 1 bilarna från Swede Team Motor, PT Motorsport och Type R Racing turades om i ledningen under de första två timmarna. Mot slutet av racet började handicapet jämnas ut och när en halvtimme återstod var Swede Team Motor i ensam ledning och Matex Racing hade en hård kamp med Type R Racing om andraplatsen. Spänningen ökade mer och mer mot slutet och de flesta teamet hade sina sista depåstopp kvar som skulle avklaras precis innan slutet. När fem minuter återstod kom Matex ut ur depån efter sitt sista stopp. Då såg de ledaren Type R mitt på målrakan. Matex tog ledningen med en hårsmån och kunde sedan dryga ut ledningen på de sista varven. Men Hubert Bergh Motorsport hade toppat och slängt in STCC-föraren Johan Stureson som körde i ett ursinnigt tempo och han tog in 10 sekunder per varv på ledande Matex. Matex kunde hålla undan och vinna med fem sekunder före Type R och 20 sekunder före ”Hubbe”.

Hubbe själv var märkbart irriterad. –Hade det varit en ”code 60” mindre hade vi vunnit, sa han. Hos Matexteamet var glädjen stor. Förarkvartetten Henrik Tufvasson, Peter Gustafsson, Peter Eldh och Mats Hultman var överlyckliga. –Vi gjorde en perfekt taktisk manöver idag när vi gjorde två snabba byten under en ”code 60”-period. Mats Hultman fick bara köra ett enda varv och sedan komma in igen, sa Peter Gustafsson.

Matex har kört racing sedan 1993, först med en Saab i Östgötaserien. Sedan 2001 har de kört i SLC med olika opelmodeller. De vann sin klass 2003, 2004 och 2005, men det här var den första totalsegern. -Nyckeln till framgång är tillförlitlighet och en härlig stämning i teamet, vi har det helt enkelt väldigt kul ihop, avslutar Peter Gustafsson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Notiser:

Nya grepp från SLC

SLC har kört långlopp sedan 1990. För några år sedan utökades verksamheten med att även köra sprintlopp. I SLC´s regi har det aldrig blivit någon riktig succé. De senaste två åren har det varit rent mediokra startfält. Inför tävlingen på Sturup provade Fredrik Skoghag ett nytt grepp. Han släppte startavgiften fri! De tävlande var tvungna att betala 400 kr för el, men fick sedan själva bestämma hur mycket de ville betala för att få vara med. Nu kom budskapet så sent som i veckan innan racet och kanske var det därför det inte blev någon succé i alla fall…

Sprintracet

Trots fri startavgift kom det endast sju bilar till start i sprintracet. Av dem var det bara två GT-bilar. Det blev ingen kamp för Lars Malmros körde av gaswiren på kvalet och fick starta sist. I första racet kokade dessutom servooljan. Per-Erik Axehult kunde ta en mycket enkel dubbelseger. Även Tommy Classon vann dubbelt i den Modifierade klassen.

Åttatimmarsracet.

I åttatimmarsracet flöt det på bättre, delvis på grund av färre bilar. Nu kunde Hubbe Berghs pojkar vinna utan problem, men det började lite dramatiskt med en snurrning redan på formationsvarvet och stopp för den andra bilen. Det var en gummibit som flög över huven och lyckades träffa huvudströmbrytaren så att bilen stannade. – Helt osannolikt, tyckte Hubbe.

Design by Bloms IT