Antal tävlande: 152
Fantastiskt Velodromlopp i Karlskoga
Karlskoga
Den Racerhistoriska Klubben arrangerade Velodromloppet i Karlskoga. Ett historiskt event på en historisk plats. 200 bilar på startlinjen, 150 i familjerallyt och närmare 5000 åskådare blev facit efter en härlig folkfest i gassande sol under hela helgen. Tävlingen ingick även i den Nordiska cupen för historiska racerbilar. Vi fick därför se ett antal bilar från Finland, Norge och Danmark. Även en Engelsman hade tagit sig hit. Dessutom uppvisningskörde närmare 50 historiska motorcyklar och en hel del gamla intressanta bilar.
RHK delade ut sitt årliga vandringspris, en miniatyrkopia i brons av Ronnie Petersons staty i Örebro. Priset föräras den person, av jury utsedd, som visat sig vara en god ambassadör för historisk racing, förstår egenarten av historisk racing, samt visar detta på banan såväl som i depån. Årets vinnare var Erik Berger. RHK´s ordförande Bruno Rösler sa: -Det finns en liten baktanke givetvis! Eftersom detta är ett vandringspris är du ju tvungen att komma hit nästa år igen, vilket vi gärna ser.
Saabmuséet hade tagit med sig några fina klenoder. Saab Sonett fyller 50 år i år. På plats fanns de tre första som någonsin har byggts. Även de grå gentlemännen som fanns i Saabdepån var historiska. Fem gamla fabriksförare fanns på plats; Erik Karlsson på taket, Carl-Magnus Skogh, Gösta Pettersson, Erik Berger och Stig Blomqvist. Stig gjorde comeback i racing. Han körde en gigantisk Ford Galaxie Coupe med 7.2 liters V8:a. Han blev trea och tvåa i klassen för standardbilar före 1965 trots en del strul med bilen som precis var färdigbyggd. Omöjlige Tomas Gustavsson vann som vanligt.
De äldsta bilarna som kördes kom från 30-talet. Engelsmannen Brian Jolliffe var snabbast i båda racen med sin Cooper Bobtail. Det är inte farten som är det viktigaste när det gäller dessa riktigt gamla bilar. De är bara så vackra att se. Kul att de inte bara måste stå på museum. Rolf Nyström körde Snövit, en Ford 4300cc som vann Kanonloppet i Karlskoga redan 1950 då med Gunnar Persbergarn Carlsson bakom ratten. Robert Pettersson var också med i täten med sin Ford Special.
I heatet för de nyare formelbilarna var Micke Juhlin den store dominanten denna gång. Han startade från pole i första racet och kontrollerade det snyggt från början till slut. Den duktige gamle danske föraren Ole Vejlund blev tvåa med en Formel Ford 2000. Rolf Johansson kom trea. I det andra heatet missade Micke i starten och kom bara i väg som fjärde man. Han återtog dock snart ledningen och vann före Peter Gustafson och Petter Huse.
I GT/GTS var det inget snack. Rolf Myggan Nilsson vann stort i båda racen. Tvåa och trea i båda racen kom Björn Glestad och Per Broberg.
I Formel Vee har klassens egen Schumacher snart segrat ihjäl spänningen. Roger Johansson vann återigen dubbelt, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. Vem skall kunna ge denne dukige förare en match? I det första racet fick vi i alla fall se en liten överraskning. Christer Ericsson hade kvalat bra in i första sväng låg han tvåa. Men säg den lycka som varar. Plötsligt gjorde han tur ut i sandfållan och fick sedan börja jaga placeringar igen. Lars-Gunnar Johansson blev tvåa och Catharina Hansen kom trea.
I det andra heatet vann Roger som sagt och Lars-Gunnar blev ånyo tvåa. Christer Ericsson hade tredjeplatsen men oljetrycket försvann på näst sista varvet så han fick stanna. Nils-Åke Gustafsson tog den sista pallplatsen istället.
1000cc fick fint besök. Johan Solman körde sin Jaguar i deras heat, varför vet jag inte, men han hade en härlig kamp om ledningen med Lennart Thurn i båda racen. Johan trasslade till det för sig i den nya Tröskurvan och gjorde en 360. Lennart vann före Johan och Nils-Olof Jonsson. I det andra heatet var det återigen en kamp mellan Lennart och Johan och även den här gången vann Lennart före Johan och Nils-Olov.
I heatet för äldre formelbilar var det en kamp mellan Magnus Ahlqvist, Leif O Jönsson och Jörgen Carlsson. Magnus var först i mål, men blev senare diskad för omkörning på gulflagg i samband med en varvning. Då vann istället Leif O Röret Jönsson som var glad, men ändå inte. Det känns inte roligt att vinna på det här sättet, men det som gläder mig mest är att jag fick mitt livs första lagerkrans, sa Leif. I det andra heatet gjorde inte Magnus några misstag utan han vann före Leif och Jörgen.
I sportvagnsklassen kom Kent Abrahamsson med sitt fina Chevronstall. Han hade även med sig ett par Grupp C Porschar. I racet var Jan Brunstedt bäst utan att förta sig. Bernt Andersson kom tvåa och Niklas Johansson trea. I det andra racet var Jan återigen bäst före Bernt och Rolf Johansson
Standard Ny var största klassen med 25 bilar. Erik Berger rasade motorn under kvalet, men sonen Anders var snabbast. I racet gjorde Micke Östberg en kanonstart från andra ledet och tog ledningen före Göran Boström, Anders Berger och Tomas Hall. Dessa fyra hade en härlig kamp racet igenom. Anders fick bryta med punktering. Micke Östberg, som gjorde comeback efter sex år, vann och han körde naturligtvis en Camaro. Tvåa kom Göran Boström i Bosse Ljungfeldts gamla Camaro och trea kom Tomas Hall. I det andra racet vann Göran före Anders och Tomas. Micke hamnade i sandlådan.
Nästa race går på Ring Knutstorp 8-9 juli.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se