Racing i Norge utan norrmän
Rudskogen
SSK´s tredje tävlingshelg för året kördes på den fina lilla banan Rudskogen i Norge. För tredje tävlingen i rad visade sig vädret från sin allra bästa sida. Det som skulle bli en härlig tävling norskar och svenskar emellan kom av sig då endast fyra norrmän dök upp. Den norska tävlingsledarinnan bad offentligt om ursäkt på förarmötet och förklarade att det skett en miss och att annonseringen hade uteblivit.
Det största heatet denna gång var Volvo Original Cup med 14 bilar. Jan Sundkvist tog pole före Niclas Olsson och hemmaföraren Frank A Dahl. Det var upplagt för en riktig holmgång då de nio första förarna fanns inom en sekund. I starten missade Jan Sundkvist en växel och han föll tillbaka i fältet. Niclas Olsson tog hand om ledningen. Thomas Guttormsen gjorde en fantomstart från femte rutan och var tvåa in första svängen. Jonas Nilsson höll tredjeplatsen i hård konkurrens med Sven-Inge Sjödin. Thomas har köpt Victor Anderssons bil och skulle egentligen bara testa bilen lite på den fria träningen, men övertalades att ställa upp i racen.
Niclas kunde dra ifrån övriga fältet en smula och vinna med sju sekunder. Thomas hade dock sina speglar fulla av Jonas Nilsson som ideligen försökte komma förbi. Thomas kunde hålla undan med en tiondel i mål.
I det andra racet ledde Niclas från start till mål, men Jan Sundkvist låg hela tiden och pressade. Ju längre racet kördes desto hårdare press från Janne. Niclas lyckades freda sig och vann med 0.6 sekunder, hans andra dubbelseger i rad. Per-Erik Jonsson kom trea.
De vilda Renault juniorerna gjorde ingen besviken den här gången heller. På den fria träningen fick Mårten Hansen oljeläckage. Fyra varv var allt han körde under fredagen. De fick plocka ned hela framvagnsbryggan för att täta oljetråget. Daniel Kressin körde hela fredagen med ett felvänt bromsbelägg, men trots det satte han skapliga tider. Det stora utropstecknet var Andreas Ahlberg som satte en kanontid som var nästan två sekunder före de andra.
I kvalet inledde Mårten med att sätta sin bil i sandfållan redan på det första varvet med rödflaggning som följd. Vid omstarten anförde Daniel Kressin fältet tätt följd av Algot Öberg som inte verkade ha några problem att följa med i Daniels tempo. Nina Dahlin var fast i trafiken hela passet och hon fick bara ett enda fritt varv, det sista på hela kvalet och tog med det pole! Mårten Hansen hade skakat av sig sanden och var tvåa. Daniel Kressin var trea.
Race 1 blev otroligt spännande. Mårten Hansen var först in i första kurvan, men hans fart var för hög och han fick ta ett långt spår ut i sanden. Nina och Daniel tvekade lite. Tanja Rindeström tog chansen och övertog ledningen. Efter första varvet var ordningen: Tanja, Nina, Andreas, Mårten och Daniel. På tredje varvet fick Nina problem med växlarna och tappade många placeringar. Mårten jagade sig ända upp till ledning och Algot Öberg blandade sig också in i tätklungan.
Daniel jagade ikapp andraplacerade Tanja. De krokade ihop i depåsvängen. Tanja blev stillastående. Nina som låg precis bakom Andreas såg inte Tanja och när Andreas vejde hann inte Nina med utan frontade Tanja. Den här gången var det Nina som blev värst drabbad och hennes race var över. Daniel och Tanja kunde fortsätta. Mårten Hansen vann racet före Andreas och Daniel.
I det andra racet tog Daniel ledningen från pole före Nina, Mårten och Tanja. Nina och Mårten kämpade hårt om andraplatsen, men Mårtens oljetråg började läcka igen och han fick utgå på teknisk flagg efter halva racet. Nina jagade snabbt ikapp Daniel och började sätta press på honom. Den snabbaste i racet var dock Andreas Ahlberg som missade grovt i starten och kom iväg sist. Han plöjde sig fram upp genom fältet och satte racet snabbaste tid. Daniel höll undan i toppen och vann före Nina och Algot Öberg. Algot som hela säsongen legat strax utanför pallen fick nu äntligen kliva upp på densamma. Andreas forcering räckte till fjärde plats.
Efter dessa två gastkramande klassers race bleknade de andra klasserna i det starka solljuset. I Fyndbörsen tog Leif Blyberg ännu en övertygande dubbelseger. I det första racet kom Martin Hedin tvåa och Kjell Holgersson trea. I det andra racet var ordningen den omvända. I det andra racet fick Martin en släng av Clio-sjukan, dvs krånglande bromsar. Christoffer Graff hade återigen bromsproblem, men nu verkar det som han är felet på spåret. När han jämförde gamla belägg med nya fick han se att de gamla var nedslipade i kanterna. Troligen expanderar beläggen av värmen och fastnar i oken. Det skall bli mycket intressant att se nästa gång om dessa båda gossar kommer med ny fart.
Formel Ford var gästklass och deras tävling ingick i SM. I fjol var den svenska Formel Ford serien den största i världen, men i år har det varit massflykt igen. Det som spökar i år är ett nytt reglemente i England med nya motorer. Det velades länge innan beslutet togs om huruvida Sverige skulle anamma det nya eller gamla reglementet. I mellantiden flydde förarna till andra serier. Det beslutades i alla fall att köra vidare med det gamla reglementet.
Endast åtta bilar kom till Rudskogen. Tobias Hedström fick kabelbrand och fick packa ihop redan på fredagen. Den snabbe finnen Mika Vähämäki tappade en vattenslang under kvalet och pajade motorn. Sex tappra förare fanns på startlinjen till första racet. Efter problem med startapparaturen fick starten göras om. In i första svängen vek David Olsson in framför Tobias Augustsson. Tobias krökte en framhjulsupphängning och fick parkera.
Pierre Selander vann racet före Dennis Sinzenhauser. David Olsson jagade sig upp från sista till tredje plats. I det andra racet vann Pierre före David och Dennis.
Den sammanslagna klassen med Yokohama Cup, Qwinsta Trophy och SSK Classic som förväntades bli den största klassen den här gången, blev istället den minsta eftersom norrmännen inte kom. I det första racet vann Eric Persson (Yokohama) före Enar Viktorsson och Jörgen Hansson (Qwinsta). I det andra vann Eric före Lars Brandström (Yokohama) och Jörgen Hansson (Qwinsta).
Woodstar Cup skulle ha körts, men blev inställd pga för få anmälda.
Nästa race är det klassiska Raceweek på Kinnekulle Ring 21-23 juli. Då kommer det garanterat fler bilar eftersom även Sportvagnsserien är med. Deras klasser heter: Modsport, Roadsport, RS och Clubman.
Väl mött då med förhoppningsvis lika fint väder ännu en gång.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se