SSK Anderstorp 2006
Scandinavian Raceway 2006-06-10 - 2006-06-11

Resultatlistor


Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 43

Racerapport

Strålande sol men få deltagare i Anderstorp

När SSK besökte den legendariska Formel 1 mossen i mörkaste småland var det allt annat än mörkt. Solen stekte från en klarblå himmel. Tyvärr sken även många av förarna med sin frånvaro, men de som var där fick uppleva den gamla klassiska banan. Depåområdet liknade mest en byggarbetsplats. Lagom till STCC skall köra i augusti skall 30 depåboxar stå klara. Det blir nog en fantastiskt fin anläggning när den blir klar.

De största klasserna denna gång var Renault Juniorerna och Volvo Original med 12 bilar vardera. Det var också i dessa två klasser som det hände mest. Redan på den fria träningen krokade de båda Renault Juniorerna Tanja Rindeström och Nina Dahlin ihop och hamnade i lecakulorna. Det var mycket upprörda känslor mellan de båda i depån efteråt, men de lugnade sig efter en stund.

I det första racet startade Daniel Kressin från pole. Han höll ledningen i fyra varv sedan satte Mårten Hansen in en stöt och övertog ledningen. Daniel försökte svara, men fick problem med växellådan och fick nöja sig med andraplatsen. Nina Dahlin kom trea. –Jag sa till mamma och pappa att jag skulle sätta in stöten på fjärde varvet och sedan vinna loppet. Pappa skrattade, men jag fick rätt, sa Mårten Hansen.

I det andra racet ledde Mårten från start till mål. Det blev dramatik mellan Tanja och Nina återigen. Tanja låg trea i racet, men missade i sista kurvan och kom långt ut. Nina försökte utnyttja missen och gå på innern, men de krokade ihop och Tanja for rakt in i depåräcket och så var hennes dag förstörd. Daniel Kressin fick återigen problem med växellådan och tappade flera platser. Nina tog andraplatsen och Daniel kämpade sig tillbaka till tredjeplats till sist.

I Volvo Original Cup var den stora frågan om S 40 modellen skulle få stora fördelar med sin bättre aerodynamik på en så snabb bana som Anderstorp. Efter kvalet visade det sig att det inte var någon stor skillnad. Niclas Olsson hade pole med sin S40, men bara två tiondelar före Jan Sundkvist i en 940. Näst bästa S40 var Gustav Rantzow på femte plats.

I första racet satte Niclas upp maxtempo från start och skapade en lucka som han sedan höll hela racet. Niclas vann sitt livs första seger i standardbil. Jan Sundkvist försökte förtvivlat hänga på och närmade sig lite på slutet, men blev ändå sju sekunder efter i mål. Gustav Rantzow smög sig upp på tredje plats. Jonas Nilsson tappade laddningen och ramlade bakåt i fältet.

I det andra racet ledde Niclas från start till mål återigen, men marginalen var mindre den här gången. Jan Sundkvist var bara tre sekunder efter. Jonas Nilsson kämpade sig upp till tredje plats. –Jag var så arg efter generatorhaveriet i första racet, så nu körde jag på ren ilska. Hade jag fått några varv till så hade inte ”Sunkan” klarat andraplatsen, sa Jonas efteråt.

I Fyndbörsen var frågan om någon kunde rå på den omöjlige Leif Blyberg. Kjell Holgersson vädrade morgonluft när han var snabbast på en av de fria träningspassen. Efter kvalet var allt som vanligt igen. Leif var först före Kjell och Alexander Graff i sin JTCC Fiesta. –Jag kommer ändå att starta sist i racet, jag är inte här för att tävla, bara för att få ett ordentligt test med bilen, sa Alexander.

I första racet tog Leif hand om ledningen direkt och släppte den aldrig ifrån sig. Bakom sig hade han Kjell Holgersson och Martin Hedin. Det var ett odramatiskt race när dessa tre paradkörde, men det som var imponerande var deras jämnhet. Alla tre hade sina bästa tider inom en tiondels sekund! Den snabbaste av de tre var Martin Hedin. Martin körde i Renault Junior Cupen i fjol och köpte Egelands Clio till den här säsongen.

I det andra racet tog Martin starten och höll ledningen i nästan två varv. Leif Blyberg var nere på tredje plats innan han på andra varvet övertog ledningen och sedan var det roliga över för resten av fältet. Martin kämpade på bra och tog andraplatsen bara 1.2 sekunder efter Leif. Kjell Holgersson kom trea.

I Qwinsta Trophy var det irritation. SSK hade gått ut med information till klassen att det skulle vara en chikan på flygrakan för deras klass eftersom de inte var drevade för en så lång raksträcka. När SSK väl kom till Anderstorp visade det sig att banan inte var besiktad för en sådan lösning. För att inte någon skulle få för mycket fördel mot någon annan valde SSK att köra med gulflagg i slutet av rakan så att ingen skulle missa sin placering på grund av drevningen.

Jörgen Hansson kunde vinna första racet före Enar Viktorsson och Roger Ekman. Jörgen vann även race två. Enar fick utgå när tändboxen gav upp på sista varvet. Roger Ekmans hjulupphängning säckade ihop. Tvåa i racet kom Ingvar Nilsson och trea nykomlingen Michael Eriksson.

I SSK Classic var det ordentligt tunnsått. Tre bilar körde kvalet, men bara två kom till start. Ulf Andersson med sin ytterligare modifierade Volvo 140 Grupp 5 vann båda racen före Johan Sundin.

Yokohama Cup fanns också med på programmet, men ingen behagade komma…

Den hemliga elitklassen som SSK pratade om inför helgen var JTCC som också var inbjudna. Men det var bara Alexander Graff och Jimmy Joge som kom. Jimmy körde dessutom bara de fria träningarna under lördagen. –Jag begriper ingenting. Här får JTCC-förarna chansen att bekanta sig med banan under fem körpass för 1500 kr och bara två nappar. Varför är inte fler intresserade av ett sådant här test, undrade SSK´s ordförande John Graff.

Nästa tävling körs på den kurviga och roliga banan Rudskogen i Norge första helgen i juli. Då kommer även en del norska bilar med och förhoppningsvis många fler svenska.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT