STCC Västkustloppet Falkenberg 2006
Falkenberg 2006-07-15 - 2006-07-16

Resultatlistor


Camaro Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC Veidec Trophy 600
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Superpole
  Race

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 149

Racerapport

Thed Björk befäste sin ledning i STCC

Thed Björk blir svårslagen i årets STCC. Inför 15 000 åskådare i Falkenberg körde han hem årets andra seger på fyra lopp.

Falkenberg är Sveriges snabbaste bana och det är mycket viktigt att kvala bra för det är svårt att köra om. Eftersom banan är kort (1843m) blir tidsdifferenserna mycket små. Under ett test i veckan innan racet lossnade en bromsslang för Carl Rosenblad som med full kraft satte sin nya BMW i däcksvallen. –Jag han tänka på att sätta bilen med baksidan först, för det blir lättast att reparera då, sa Carl. Mycket riktigt var bilen klar för att köra redan nästa dag. Smällen var så hård att stolen gick av. –Hellre stolen än ryggen, sa Carl kallt.

Jan ”Flash” Nilsson var först att komma under 46 sekunder på kvalet, men han skulle följas av ytterligare sju förare. Richard Göransson var snabbast med 45.643. Robin Rudholm körde varvet på 46.017, alltså en sekund under gällande banrekord, ändå missade han superpoolen med två hundradelar.

Efter superpoolen var Robert Dahlgren snabbast. –Jag hade klagat på trafiken och att jag hade svårt att få fria varv. Nu sa min mekaniker att det inte fanns några ursäkter längre. När jag fick ett fritt varv gav jag svar på tal, sa Robert som i sin andra superpool tog sig andra pole. Han följdes av Thed Björk, Fredrik Ekblom och Richard Göransson.

I starten av det 50 varv långa racet höll tätkvartetten sina positioner genom den trånga chikanen. Thed hade inga problem att följa i Roberts tempo, men han hade ingen möjlighet att köra om. Thed var den förste som gick in för att byta däck. När Robert bytt sina däck några varv senare kom han ut efter Thed och loppet var kört för hans del. Han fastnade i trafik och fick rikta in sig på andraplatsen.

Det var en överlycklig Thed som vann racet. –Vår depåstrategi avgjorde racet idag. När jag insåg att jag inte skulle kunna köra om Robert, valde jag att gå i depå tidigt istället och det var en perfekt lösning, sa Thed. Robert var egentligen ganska nöjd med sin andraplats. –Jag körde så mycket jag kunde där ute, men det räckte inte idag, konstaterade Robert. Robin Rudholm och Richard Göransson hade motorproblem och föll tillbaka i fältet. Fredrik Ekblom och Johan Stureson fick bryta med motorproblem. Tomas Engström fick tre punkteringar. Racets överraskning var Holländaren Duncan Huisman som startade på tionde plats och körde i mål som trea. –Jag måste lyfta på hatten åt mina medtävlare idag. Det var inga problem att köra om. Det var inte så att de använde blinkers, men det var ingen som stängde dörren för mig, sa en mycket nöjd Duncan.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Veidec Trophy blev en rysare.

I kvalet var det åtta förare inom en sekund på den korta och snabba Falkenbergsbanan. Freddy Papunen var snabbast före Mikael Nilsson, Victor Zuber och Filip Backlund. I starten missade Victor totalt och kom iväg först som nionde man. Freddy Papunen tog ledningen före Filip Backlund och Mikael Nilsson. Freddy hade inga problem att öppna upp en liten lucka, men efter en krasch kom säkerhetsbilen ut och samlade ihop fältet. När racet kom igång igen var det inte samma fart i däcken för Freddy. –Jag kör på en hårdare däcksblandning. Jag tror absolut att det hade varit en vinnande taktik idag, om inte säkerhetsbilen hade kommit ut. Då svalnade däcken och sedan fick jag aldrig tillbaka greppet igen, förklarade Freddy som passerades av både Filip och Mikael. Det var unge Filip som ledde några varv, men Mikael ville upp och tog sig förbi. Filip stressade Mikael så mycket som han bara kunde och var förbi två gånger på sista varvet, men Mikael kunde hålla undan och vinna med åtta hundradelar. –Jag är så nöjd. Det var ett fantastiskt roligt race idag, sa Mikael. Filip var också nöjd. –Att komma tvåa är inte fel, men jag hade så gärna vunnit idag. Jag kände att jag hade chansen, men det räckte ändå inte riktigt, sa Filip. Freddy blev trea och Victor Zuber lyckades avancera ända till fjärde plats.

JTCC

I JTCC var det som vanligt vild fight om platserna. Roger Eriksson tog ledningen från pole, men han hade hela tiden speglarna fulla av norrmannen Thomas Faraas. Det var även hård kubbning mellan Marcus Ekström, Johan Persson och Joakim Ahlberg. Roger vann första racet före Thomas och Marcus. Med omvänd startordning i andra racet stod årsdebutanten Martin Öhlin i pole. Han lyckades ta starten och ledde före Joakim Ahlberg och Roger Eriksson. På baksidan av banan krokade Johan Persson och Erik Florén ihop och for av banan. Erik voltade flera varv men klarade sig oskadd. Johan klagade på värk i nacke och rygg varför han fick köras med ambulans till lasarett för översyn. Racet avbröts efter tre varv och flyttades flera timmar framåt och kördes sist efter STCC.

Vid omstarten tog Joakim Ahlberg ledningen, men blev vänd av Martin Öhlin i chikanen. Joakim tappade många platser och bröt efter några varv. –Jag grillade kopplingen när Martin vände på mig. Jag fick växla utan koppling några varv, men då gav lådan upp istället, sa en uppgiven Joakim. Roger Eriksson fick blev också vänd och hamnade sist. Roger gjorde en våldsam forcering och lyckades klättra ända upp till tredje plats. Thomas Faraas vann. –Jag gillar den här banan. Det går att köra riktigt fort bara man hittar rätt spår. Banan har en bra rytm, sa Thomas. Mårten Sahström blev tvåa. –Jag trodde inte att jag skulle ha en chans på den här snabba banan så jag är helnöjd, sa Mårten.

Porsche

Porsche Carrera Cup har i år blivit en kamp mellan två förare; Daniel Haglöf och Fredrik Ros. Det var inget undantag den här gången heller. Fredrik Ros kvalade bäst, men fick för mycket hjulspinn i starten och Daniel var först in i chikanen. Fredrik hängde i kofångaren hela racet, men kunde inte komma om. Kampen om tredjeplatsen var lika hård. Christer Lindholm låg före Carl-Olov Carlsson som satsade allt på ett kort i ett omkörningsförsök som resulterade i att båda fick punktering. En förvånad Håkan Ricknäs blev trea. Det andra racet slutade men en ny seger för Daniel före Fredrik med Christer på tredjeplats.

Volvo S60

Andreas Simonsen hade pole före Andreas Ebbesson. Dessa båda förare kämpade i toppen till en början, men sedan började Ebbessons motor tappa effekt och han föll ned i fältet. –Jag vet inte vad som är fel. Det var samma sak förra racet. Vi måste fortsätta leta, sa Ebbesson. Simonsen vann före Dick Sahlén och Mikael Granberg. Med den omvända startordningen stod bröderna Brink i första led i race 2. Ted hade pole, men missade lite i starten. Det var istället Tobias som gjorde en kanonstart och han fick direkt en lucka till resten av fältet. Tobias lyckades hålla undan och vinna sin första tävling i Volvo S 60. –Jag blev nervös på slutet och var rädd för att göra ett misstag eller om bilen skulle gå sönder, sa Tobias som vann före Robert Andersson och Dick Sahlén

Superkart

Superkartarna var som vanligt snabbast i Falkenberg. I det första racet var det kamp om ledningen mellan Stefan Malm och PeO Ogeborn. Stefan fick en däcksexplosion och Peo tappade kedjan. Då stod kampen om ledningen mellan Thomas Johansson och Monica Stråth. Det var Monica som gick segrande ur den kampen före Thomas och Michael Wärn. I det andra racet hade inte Stefan och Peo några problem. Stefan vann före Peo och Monica. Helgens utropstecken var debutanten Tony Ahlgren som i det 26 kartar starka fältet körde in på 12:e plats i första racet.

Radical

Rikard Bengtsson tog pole och ledde första racet från start till mål före finnarna Tomi Furu och Ilmari Ullakko. I det andra missade Rikard lite och kom iväg först som trea. Han kunde snart ta andraplatsen och körde sedan jämnt med ledande Tomi Furu. –Jag kände att jag inte kunde ta honom, men var nöjd med poängen för andraplats, sa Rikard. Men vid en gulflaggssituation blev det ett missförstånd mellan Rikard och Tomi. Tomi gasade först på för att sedan bromsa igen. Rikard hann inte med utan körde på Tomi och passerade honom precis innan grönflaggen. Rikard körde i mål som etta, men fick sedan tidstillägg och blev femma istället. Tomi utropades som segrare före Ilmari Ullakko och Christofer Karlsson.

Camaro

Camarogänget är de riktiga publikfriarna med sina breda uppställ och vrålande V-åttor. Juniorvärldsmästaren i Rally, PG Andersson, var gästförare den här gången. Han hade aldrig kört racing tidigare men imponerade på alla med att vara trea i kvalet. I första racet vann Ole Martin Lindum, som vanligt. Anders Brofalk blev tvåa och PG trea. Det var mycket imponerande att se, men speakern tråkade PG med att säga att när Björn Wirdheim körde senast blev han tvåa och han är ju minsann ingen världsmästare! PG tog kritiken med ro och lovade bättring. I andra racet fick Ole Martin bryta med motorproblem. Anders Brofalk vann före PG och Frederick Bylund som har funnit sig tillrätta i klassen. –Nu får jag nog ingen hjälp mer, sa Frederick. Det blev stort manfall i andra racet efter många krascher. Camarogänget hade bjudit in alla gamla Superstarförare till en fest på lördagskvällen som lockade 150 personer. Bosse Ridström hade med en Camaro-69 med raka rör som han startade några gånger till allas jubel.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT