Robert Dahlgren var snabbast i superpolen före Robin Rudholm och Tomas Engström. Dahlgren tog starten men blev snart omkörd både av Rudholm och Richard Göransson. Rudholm höll ledningen ända till depåstoppet. Han lämnade depån som ledare, men fick tyvärr det tråkiga beskedet på radion att Teamet hade klantat sig och att han skulle bli bestraffad. I samband med depåstoppet måste teamet rycka bort en stripe på bilen så att alla tydligt kan se vilka bilar som har varit i depån eller inte. Nu glömde teamet detta. Volvo gjorde de absolut bästa depåstoppen och Dahlgren kunde överta ledningen och sedan vinna racet före Engström och Thed Björk.
Det var jämnt och hårt i JTCC där framtidens stjärnor håller till. Johan Persson ledde första racet från start till mål, men han hade Alexander Graff i ryggen som hela tiden försökte hitta en lucka. Graff körde snyggt och disciplinerat och undvek att köra på Persson. Persson vann med endast 0.2 sekunder före Graff. Mårten Sahlström kom trea. Med den omvända startordningen blev det oftast ett helt annat utseende på pallen, så även denna gång då Thomas Faraas vann före Björn Carleflod och Roger Eriksson.
Volvo S60-klassen hade blivit lite bättre detta år med fler deltagare. Mikael Granberg vann första heatet före Andreas Ebbesson och Robert Andersson. I det andra racet blev det regn. Då klassen kör på vanliga standarddäck och inte regndäck har de inte alls samma fäste. Många fick problem och åkte av. Den som bemästrade underlaget bäst var Andreas Simonsen som vann före Andersson och Tobias Brink.
Det var två gamla MC-stjärnor som var med i toppfighten i Porsche Carrera Cup. Christer Cralle Lindholm gick segrande ur den första matchen efter en tuff fight med Daniel Haglöf, som blev förpassad till andraplatsen. Den andra stjärnan var sjufaldige speedwayvärldsmästaren Tony Richardsson som kom trea. I det andra racet vann Haglöf före Lindholm och Fredrik Ros. Richardsson hade en ny pallplats på gång, men sedan snurrade han bort sig
Svenskarna hade inte mycket att sätta emot en snabb finsk trio i Radical. Ilmari Ullakko vann före Tommi Anttila och Tomi Furu. När vi kommer hit från Finland kommer vi inte för att leka utan för att köra fort, sa Ullakko. Det regnade under det andra racet och då vann Rikard Bengtsson före Ullakko och Christofer Karlsson. I Formel Renault 2000 tog dansken Steffen Möller en dubbelseger. I första racet slutade Jesper Wulff Laursen tvåa och Alexander Haegermark trea. Det såg ut att bli samma prispall även i andra racet, men Laursen snurrade så Haegermark blev tvåa och Philip Forsman kom trea. Monica Stråth vann första racet i Superkart före Tomas Roosemark och Jonas Flädjemark. Thomas Johansson vann det andra före Lars Åke Björk och Roosemark.
Det blev minst sagt rörigt i motorcykelloppet. Allt började i första kurvan. Det var ordentligt blött på banan när alla förarna närmade sig den nya Trösenkurvan. Henrik Stenberg bromsade på sig och gick omkull. Han sopade med sig några förare som föll som bowlingkäglor. Bland annat förhandsfavoriterna Freddy Papunen och Filip Backlund. Det låg motorcyklar och förare huller om buller och ambulansen stannade för att se om det behövdes assistans. Under tiden fortsätter loppet. Mikael Crazy-Mike Nilsson och Magnus Moberg går om kull i oljefläckar som har gjort banan om möjligt ännu halkigare. Jag sprang fram till en funktionär och skrek att det fanns olja på banan, men han gjorde inget åt det, sa Nilsson. Sista föraren att kana av banan var Viktor Zuber. Då fick tävlingsledningen nog och rödflaggade heatet. Det låg förare överallt längs banan och funktionärerna hann inte med längre, sa Tony Jacobsson som tog beslutet att avbryta loppet. Förarna samlades och fick besked om att resterande delen av loppet skulle köras senare på eftermiddagen. De fick också reda på att de förare som hade brutit inte fick vara med vid omstarten. Zuber tog kommandot när racet väl kom till stånd igen. Jag körde bara på totaltiden. Jag räknade sekunder och hade koll på hur mycket jag hade tillgodo på Marcus Ericsson, förklarade en kall och frusen Zuber efter målgång. Vid prisceremonin fick förarna veta att det bara var den andra delen av racet som räknades. Ericsson fick därför kliva upp som segrare före Zuber och Anders Nylund. Zuber blev mycket upprörd och ville diskutera beslutet med tävlingsledningen, men innan han hann göra det meddelade speakern att resultaten hade ändrats. Förarna fick kliva upp på pallen igen och nu fick Zuber stå som segrare före Ericsson och Nylund. Detta var Zubers första seger i klassen.
Bengt-Åce Gustavsson