Söndagen den 6 maj var det dags för årets första race i BMC Racing Cup med Castrol på västgötska Kinnekulle. Under lördagen hade klubben arrangerat förar- och funktionärskurs för dryga 20-talet deltagare.
Söndagsmorgonen var soliga men ganska kyliga pga blåsten, men vinden mojnade och resten av dagen blev perfekt.
Sportklassen har fått påfyllning, bland annat med Team SSR, som har bytt från 1275. Dessutom saknades minst två norska bilar i klassen.
1000- och 1275-klasserna har i år slagits samman till Standard-klassen och här har det tillkommit ett par bilar och några till är på gång. Även här väntar vi på ett par norska team. Tyvärr fick en av nykomlingarna kasta in handduken redan före träningen efter att man under morgonen bytt topplockspackning för att sedan konstatera att topplocket hade två opluggade vattenkanaler.
När starten gick prick klockan 12 stack SSR i väg tätt följda av sportkollegan No Maám Racing och på lite avstånd standardklassens Riviera Racing och Team Mini Minst. No Maám tog snart över ledningen medan Riviera och Mini Minst växlade ledning i klassen ett otal gånger under den första timmen.
No Maám drabbas ganska snart av brusten topplockspackning och längre depåstopp, vilket senare skulle bli fler och ännu längre stopp. För tidigare års tuffaste klasskonkurrent, Mac Tools Racing, rasade vipparmsbryggan varför de kastade in handduken efter två timmars race.
Efter första timmen hade SSR en halv minuts ledning till Autoclassic Racing (Sport) medan Mini Minst endast hade 0,4 sekunder tillgodo på Riviera. För nytillkomna teamet Far Out Racing förstördes dagen när en ventil gick av och slog sönder en kolv som i sin tur havererade växellådan.
Efter ytterligare en timme var ställningen i toppen SSR, Mini Minst, Riviera, TT Shop (Std), VB Racing (Std), Team Go Racing (Std) och Autoclassic (Sport)
När tre timmar gått hade SSR avverkat 155 varv, Mini Minst 154, VB 143, Autoclassic 142, TT Shop och GO båda 141 varv. Riviera hade tillbringat tid i depån pga ett brustet bromsrör medan Fenix Racing (Std) fick hålla ett lägre tempo pga hjullagerproblem. Miss Bean åkte hela dagen in och ut ur depån med kylproblem.
När målflaggan föll efter fyra timmars race stod SSR som segrare i Sportklassen med 205 avverkade varv och Mini Minst i Standardklassen med 203 varv.