Antal tävlande: 190
Rafflande Race i Falkenberg
Finalen för både den Historiska RacingCupen och Sportvagnsserien kördes i Falkenberg. Det var en strålande vacker sensommarhelg, som mötte de 200 bilarna.
Först på plan var de smattrande gamla fina förkrigsbilarna tillsammans med Midget, Formel Junior och F2 före 1965. Jörgen Carlsson var snabbast i kvalet, men det var Magnus Ahlqvist som vann båda racen före Carlsson. Linus Sjöberg blev trea i första racet och pappa L-G blev trea i andra. Per Hågeman var ensam Midget och Janne Hansson var snabbast av förkrigsbilarna.
De nyare formelbilarna, som kör F2, F2 och Supervee, visade sig åter vara mest en dansk affär. Bruno Hvid Nielsen tog pole, men båda racen vanns av Ole Vejlund, just före Nielsen. Joakim Broström kom trea i första racet och var med och slogs om tätpositionen i andra racet, när han på ett spektakulärt sätt bromsade av sig efter långa rakan. Tredjeplatsen i andra racet gick till Seved Lundberg.
Formel Ford och Formel Vee var 24 bilar tillsammans. Här dominerade Niklas Jonsson stort. Han var snabbast hela helgen och vann båda racen. Henrik Hansson var tvåa i första racet, men stoppades av en brand i andra. Pelle Svensson kom trea i första och tvåa i andra racet, där Björn Otterberg kom trea. Bland Formel Vee var det en kamp mellan Christer Ericsson och Tomas Marklund, där Christer till sist vann. Markus Lefors kom trea. I andra racet startade Lars Vegas Johansson sist (han hade varit på bröllop på lördagen). Han körde snabbt upp sig genom fältet och gav sig in i tätstriden med Ericsson, Marklund och Lefors. Han körde ihop med Marklund och tappade sedan fart. Marklund snurrade och Ericsson bröt. En överlycklig Lefors tog sitt livs första seger före Johansson och Marklund.
Bland 1000cc tog Arne Allard pole. Han tog också ledningen i första racet men fick tyvärr bryta efter halva racet, då ett tändstift lade av. Nils-Olof Jonsson vann före Magnus Rehbinder och Krister Wigren. I andra racet startade Allard en bit ned i fältet, men han var snart uppe i ledningen. Nu var det Jonsson som fick problem med stiften. På hans tvåtaktssaab var det bara en tidsfråga innan det släppte och mycket riktigt fick han snart fart på bilen igen. Allard vann före Rehbinder och Jonsson.
I GT/GTS-klassen vann Rolf Myggan Nilsson övertygande i båda racen. Den enda spänningen stod Bengt-Åke Bengtsson för i andra racet då han hade ledningen i två varv. Bengt-Åke och Roger Adamsson delade på pallplatserna i båda racen.
I Standard före 1965 hade Tomas Gustavsson pole före Tommy Brorsson och Lars Esselius. Gustavsson hann bara köra några hundra meter innan ett knutkors gick sönder så han fick parkera. Esselius hade glömt att veva upp rutan, varför han fick gå i depå och åtgärda detta. Detta gav Brorsson fri väg mot segern. Roger Andersson blev tvåa och Esselius lyckades spurta sig upp till tredje plats. I andra racet startade Gustavsson sist, men redan innan första svängen var han trea. Han jobbade sig ända fram till seger före Esselius och Brorsson.
I det 23 bilar starka startfältet i Standard Ny var det muskelbilarna som dominerade kvalet. Mikael Östberg tog pole före Göran Boström, K-G Almström och Anders Berger. I racet tog Östberg kommandot, men plötsligt dog hans bil. Det var huvudströmbrytaren som hade stängt av sig. Han tappade halva startfältet men fick fart på bilen igen och började köra upp sig. K-G Almström tog vara på tillfället och övertog ledningen. Mot slutet kom Tomas Hall vilt spurtande och var slagen endast med 2 sekunder. Boström kom trea. I andra racet gjorde Östberg inga misstag. Han vann före Jörgen Sjölin, som gjorde sitt livs bästa race. Anders Berger hade brutit första racet med en lossnad växelspak. Nu var han riktigt på hugget. Hans omkörning av Tomas Hall på yttern på två hjul var av det hårigare slaget. Han slutade trea i racet.
En förare som Niklas Johansson får racing att se enkelt ut. Han har totaldominerat Sports 2000 i år och var den ende föraren i år som vunnit samtliga race. I Falkenberg var det inget undantag. Han vann båda racen före Joakim Bergman. Kåre Minnbergh kom trea i första racet och Pelle Svensson blev trea i andra. Niklas blev även årets RHK-mästare.
Det enda som är kvar på programmet för RHK i år är avslutningsfesten i Mariestad den 8:e oktober.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se