Anderstorp Race Festival
Anderstorp Racing Club (ARC) fick en nytändning i fjol efter att Kari Lehtimäki köpte banan och startade upp sitt bilsportgymnasium. Nu arrangerades Anderstorp Race Festival med 160 förare från Norden och Holland. En av de många personer, som lagt ned ett jättejobb på detta arrangemang är Peter Sikström:
- Jag kör själv en Formel Ford i HMR, som är en Holländsk serie. Jag har funderat i flera år på att vi skall arrangera en ren formelbilshelg, men eftersom bullerdagarna var slut föll många intressanta internationella alternativ bort. Vi insåg att vi behövde en stark inhemsk racerserie i botten att bygga vidare på. Valet föll på Sportvagnsserien med sina fem klasser och drygt 100 deltagare. Sedan byggde vi på med Formel Ford Zetec (NEZ), HMR, Volvo S60 samt den Danska Super Saloon klassen. Det är inte lätt att komma med ett nytt koncept. Velodromloppet och Svenskt Sportvagnsmeeting är redan väl inarbetade så visst var det nervöst innan allt var klart.
Vi har fri entré som sponsras av systemet En-kronan. 74 företag ställer upp med 1000 kr som takbelopp, som baseras på antalet åskådare. Varje åskådare kostar sponsorerna en krona vilket innebär att kommer det minst 1000 personer har vi 74 000 kr i publikintäkter.
Tävlingen är lite kontroversiell så till vida att HRM-serien inte kräver den nya HTP-handlingen som FIA har tagit fram för alla historiska bilar. HTP-handlingen kostar 5000 kr och har vållat stor debatt inom den racerhistoriska klubben (RHK). Förarna och styrelsen har haft skilda meningar och framförallt formelbilsförarna har varit emot den nya handlingen. Ett flertal förare har valt att köra ute i Europa istället, för att slippa betala 5000 kr här hemma. När vi gick ut med att vi lyckats locka hit den Holländska serien blev inte RHK glada. HMR är en klubbracingserie som har egen besiktningsman, egen vagnbok och man följer inte Appendix-K och därför behöver man inte använda HTP.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
HMR
Den Holländska racingserien HMR, som är en förkortning av: Dutch Historic Formula Monoposto Racing, startades 1996 och drivs än i dag av Helana van der Wouden. 60-talet förare kör i serien som körs i Tyskland (Nürnburgring), Belgien (SPA, Zolder), Luxenburg (Colmar Berg) och naturligtvis i Holland (Zandvoort, Assen). Serien är öppen för alla slags formelbilar mellan 1960-1980. Serien är indelad i fyra klasser: A Formel Vee med enkelförgasare, B Formel Ford 1600cc samt Formel Vee med dubbelförgasare, C Formel Ford 2000cc & D Formel 2, Formel 3, Supervee & Formel Atlantic.
De första svenskarna började köra med oss redan 1997. Det började med att Nick Tammemägi kände Jap Luijendijk, pappa till Arie (som bland annat kört CART-serien i USA). Nick undrade om svenskarna fick komma och köra. De första som körde var Lars-Gunnar Ljungman, Stefan Ohlsson, Stefan Nilsson, Ulf Pettersson och naturligtvis Nick Tammemägi. De tyckte om att köra med HMR och för varje år har det tillkommit fler och fler svenskar.
Detta är inte första gången vi kör i Sverige. Redan för fem år sedan lade vi en deltävling på Ring Knutstorp i samband med Svenskt Sportvagnsmeeting. Jag är naturligtvis medveten om den debatt som pågår i Sverige om den nya HTP-handlingen. Vi har valt att köra utan. Eftersom vi inte kör ett nationellt mästerskap, utan bara en klubbserie, behöver vi inte heller ha HTP. Jag menar, vi har racingen som hobby. Vi är inga proffs och alla förarna har för länge sedan gett upp drömmen om Formel 1. Därför skall det inte kosta mer än nödvändigt att köra, sa Helana van der Wouden och hennes motto är: Without history, no future.
Hon tyckte att arrangemanget var bra och de kommer gärna tillbaka till Sverige igen.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
NEZ Formel Ford Zetec
Formel Ford Zetec körde en deltävling i såväl NEZ, Finska samt Svenska Mästerskapet. Seriens dominant hittills i år har varit Mika Vähämäki från Finland, som leder alla tre mästerskapen. Första tidsträningen kördes på en våt bana. Vähämäki var snabbast före tvåan i SM; Johan Karlsson som trivs när det är blött. Det andra kvalet var torrt och då var det finskt på de fem första platserna. Sami Isohella var snabbast. I racet blev det en tuff kamp mellan de fyra finnarna Mika Vähämäki, Sami Isohella, Aki Sandberg och Miika Hirsimäki. De gick i mål i den ordningen inom en sekund! Johan Karlsson låg bäst till av svenskarna, men han blev påkörd av Robert Myrsäter. Bäste svensk blev därmed Tobias Alriksson med en femteplats.
Andra racet fick en tråkig inledning. Efter den långa rakan kraschade fyra bilar. Förarna hämtades med ambulans för översyn, men som tur var såg det värre ut än det var. Alla fick lämna sjukstugan, med ett par lindrigare hjärnskakningar samt ömmande nackar och ryggar konstaterades. Efter ett långt uppehåll för att bärga de illa sargade bilarna, samt sanering blev det åter en finsk uppgörelse, där Mika Vähämäki åter vann före Miika Hirsimäki och Aki Sandberg. Bäste svensk blev Robert Myrsäter på femte plats.
Genombrott i Ginetta Cup
Jenna Brorsson tog sin första seger i Ginetta Cup. Hon hade god hjälp av att flera av de andra toppförarna bröt. Visst var det så, men i vilket fall var jag den första tjejen att vinna i Ginetta Cup, sa Brorsson. I andra racet startade hon från pole, men förarna som bröt första racet kom ångande upp genom fältet. Rikard Bengtsson övertog ledningen. Johan Lindbrant bromsade sig förbi Brorsson, men fick sladd och båda hamnade utanför banan. Bengtsson vann före Hampus Rydman och Sam Whan. Sam Whan fick sitt verkliga genombrott den här helgen, då han även kom tvåa i första racet. Även Billi Jonasson tål att nämnas i detta sammanhang. Denne junior från Gotland har aldrig kört racing förut och gjorde verkligen en debut med mersmak, då han kom sexa och fyra i racen.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se