SSK-Final
Karlskoga
Stockholms Sportvagnsklubb körde sin final på Gelleråsbanan i Karlskoga. Närmare 100 förare kom för att göra upp om segrarna i de 11 klasserna. Det var mer eller mindre spännande, i de flesta klasserna var det en öppen historia om vem som skulle vinna. Årets SSK-mästare skulle med stor sannolikhet för första gången bli en junior.
Superkartarna var som vanligt morgonpiggast och deras högvarviga motorer fungerar som en bra väckarklocka till alla sjusovande förare i depån. Anders Littorin ledde serien inför finalen och han tog även pole i kvalet. Det var en nervös Anders som aldrig har vunnit ett race, men eftersom mästerskapet var mycket jämnt var han i princip piskad att vinna för att ta hem serien. Bakom honom flåsande i nacken var Ingvar Bjerge och Tony Johansson. När de skulle köra ut till start hade Anders svårt att få start på sin Superkart. Det var med en hårsmån han kom ut i tid. Bjerge tog starten före Johansson och Littorin. Från nionde startrutan kom Markus Nyberg upp genom fältet. Han plockade förare efter förare. När det var mindre än en tredjedel kvar av racet gjorde han en fantom-sen inbromsning efter långa rakan för att ta ledningen. Men manövern misslyckades och han hamnade utanför banan. Jag hade missuppfattat vilket varv vi var på. Jag trodde att det var sista varvet och att det därför var sista chansen att ta ledningen, sa Nyberg. Kampen i täten fortsatte och Bjerge tog sitt livs första seger före Johansson och Littorin. - Luftfuktigheten hade ökat med tre procent och temperaturen hade gått upp tre grader. Mer behövdes inte för att bestyckningen skulle bli fel, sa Littorin som hela racet igenom brottades med en kart som gick för fett och dränkte sig hela tiden. I och med Bjerges seger hamnade han på samma slutpoäng som Littorin, men eftersom finalens resultat är utslagsgivande blev Bjerge årets Superkartmästare. Superkart var faktiskt den SSK-klass som lockade flest deltagare totalt under hela året med 25 startande. Men många förare körde bara några sporadiska race.
Fyndbörsen Cup blev en nervkittlande historia. Kjell Holgersson ledde serien före Fredrig Ring och Martin Hedin inför finalen. Efter kvalet stod Ring i pole före Nina Dahlin, Hedin och Holgersson. Men det var dramatik i depån. Ring hade rasat kopplingen och Holgersson hade motorproblem. Det mekades friskt på båda hållen och båda kom till start. Det visade sig snart att Holgersson hade något allvarligt fel som inte var löst då han inte alls hängde med. Ring, å andra sidan, ledde komfortabelt när han plötsligt vek åt sidan och parkerade. Hedin tog över ledningen, men han bromsade på sig och fick ta till escaperoaden efter Eje-svängen. Dahlin övertog ledningen och såg ut att gå mot en säker seger då även hon plötsligt parkerade, alldeles bredvid Ring! Hedins bil höll i alla fall och han vann racet och även cupen. Holgersson var självklart besviken, han tog sig i mål på fjärde plats, slagen i serien med en futtig poäng
Teknikens Värld var på plats med sin Mazda Miata igen. De hade lottat ut två starter till bilen. Den första segraren körde i Falkenberg och nu var det dags för den andre. Bengt Asplund hette den lycklige vinnaren som fick inleda helgen med att ta racinglicens. Hans motivering för att vinna styrningen var ungefär att han ville se om en man på 56 år kunde sätta ungdomarna på plats. Hans debut var fullt godkänd; 5:e plats ett varv efter segraren.
I Beetle Cup tog Claes Lindblom sin sjätte seger i år och säkrade Cupsegern före Bengt Holmgren och Bosse Söderqvist.
SSK´s nyaste klass, Standard, fick äntligen en ny deltagare. Det var Christina Lundberg som gjorde comeback. Denna stålkvinna fyller 70 år nästa år. Hon kom med en nybyggd Opel Corsa och vann racet före Ingela Holgersson, men Ingela vann serien. Klassen är enkel och mycket billig. Det är inga problem att bygga en bil för 30 000 kr. Ingela har kört hela säsongen på samma uppsättning däck, och de var inte ens nya när vi började. Bromsbeläggen är också samma, sa Kjell Holgersson som har byggt Ingelas bil. Man får i princip bara byta fjädrar och stötdämpare samt ta ur en del av inredningen. Inga ställbara stötdämpare är tillåtna. Motorn får endast renoveras, absolut ingen trimning är tillåten, inte ens borrning till överdimension eller planing av topplock. Jag håller själv på att bygga en bil. Inköp av bil samt störtbåge har kostat mig 13 000 kr. Fjädrar och stötdämpare kostar 5 000 kr. Bälten och stol saknas, men det kommer att hamna under 30 000 kr även för mig, säger John Graff.
Volvoklassen var i princip avgjord redan innan finalen. Marcus Larsson har varit stor dominant i år men bakom honom var det tätt. Marcus gjorde en snygg sorti och vann sin sjätte seger i år. Fredric Magnusson fick lämna in redan under kvalet då en vevstake hittade ut genom blocket. Erik Jonsson, Karl Jensen, Thomas Guttormsen och Sven-Inge Sjödin hade världens kamp bakom Larsson. Det blev bucklor både här och där. Sjödin vände på Guttormsen som fick bryta med brusten bakvagn. Sjödin blev diskad för tilltaget. Jonsson tog andraplatsen före Jensen och Daniel Frykmo. I serien vann som sagt Larsson före Jonsson och Jensen.
I den nyinstiftade Volvo 240 Classic gjorde Jan Johansson comeback och vann. Frank A Dahl hade sålt sin bil till Truls-Egil Sävre som tog sin racinglicens under helgen. Han imponerade stort då han blev 10:a totalt och tvåa i 240 Classic. Dennis Berglind kom trea i mål, men vann cupen före Johansson och Sävre.
I Yokohama Cup kom tre bilar till start. Eric Persson tog pole och ledde från start till mål och vann enkelt. Undra hur många segrar han har tagit egentligen? Lars Brandström kom tvåa i klass 1. Johan Weglin kör normalt i Nordic Supercar, men gjorde här ett gästspel och vann klass 3 och var tvåa totalt. Persson vann serien i klass 1 före Brandström, Christer Gislerud vann klass 2 före Martin Sventén och Espen Lövstad. Håkan Johansson vann klass 3 före Weglin. Tyvärr kördes den norska finalen för Special Saloon samtidigt som SSK-finalen, varför vi tyvärr inte fick se några norrmän.
I SSK Classic kom Jörgen Adlén till start med en lånad rallycrossmotor på 2.4 liter. Han hade inga däck till att börja med, men fick låna en uppsättning. Erik Berger ville avsluta året med en seger och gjorde ett mycket kort gästspel. Det blev kort för han körde bara fyra varv på kvalet innan kopplingen gick sönder. Han hade ingen i reserv så det var bara att packa och åka hem. Adlén startade i pole före Staffan Olars och Hasse Grönlund. Racet vanns av Adlén före Grönlund och Olars som hade tagit en extrasväng på escaperoaden vid ett tillfälle. Serien vanns i stor stil av Olars före Adlén och Grönlund.
I Qwinsta Trophy var Anders Svensson klar mästare redan innan start. Tur var väl det för han fick bryta racet som vanns av Reine Bergström som var hårt uppvaktad av Kenneth Ekström. Bergström tog andraplatsen i serien före Ingvar Nilsson som även var trea i racet.
I Renault Junior Cup var det som vanligt tät och spännande racing. Mästerskapet stod och vägde mellan Rickard Javanainen, Johan Eriksson och Algot Öberg. Det var dock fler som ville blanda sig i slutstriden. Startuppställningen blev följande: Jesper Nilsson, Jesper Ojala, Erik Gelotte, Johan Eriksson, Algot Öberg, Marcus Palnér och Rickard Javanainen. Javanainen hade legat sjuk en hel vecka med hög feber och han hade svårt att göra sig själv rättvisa. Nilsson tog starten och ledde från start till mål. Bakom honom var det vild kubbning och det byttes positioner ideligen. Efter halva racet fick Öberg kasta in handduken sedan en spindelled brustit. Nilsson vann racet före Ojala och Eriksson med Javanainen på sjätte plats. Efter första sammanräkningen stod ändå Javanainen som segrare i Juniorcupen och tillika årets SSK-mästare. Detta var första gången i SSK´s historia som totalsegern gick till en junior. Men glädjen blev kortvarig, för på den tekniska efterkontrollen visade det sig att Nilsson inte hade någon dörrinsida, varför han diskades. Detta innebar att Johan Eriksson istället blev Junior- och SSK-mästare. Jag satsar högt och mitt mål är att köra i WTCC en dag. Nästa år vill jag köra STCC, Porsche Carrera Cup eller JTCC. Valet kommer att göras utifrån vilken budget jag kan skrapa ihop, sa Johan Eriksson. Javanainen skall köra JTCC och eftersom han ingår i Tomas Engströms team är det väl ingen vild gissning att det blir en Honda han kommer att köra. Merparten av juniorerna var nya för i år och kommer att köra även nästa säsong.
Juniorcupen är en mycket bra instegsklass för alla racingintresserade ungdomar. För de som tvekar på om racing med standardbil är deras grej kan man köpa en Renault 5 för ca 10 000 kr. För den som har bestämt sig köper man en Clio för 70-80 000 kr. Det är billigare att bygga sin en bil själv. Jag byggde en bil för under 50 000 kr. Laban Eriksson håller på att bygga en bil åt sin dotter Ida och även den kommer att klara sig med 50 000 kr, sa John Graff.
Nu återstår endast en helg på SSK-programmet. Den 6:e oktober arrangerar man en sextimmarstävling åt ERCup på Kinnekulle och söndagen den 7:e oktober körs mekanikerracet.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se