Kinnekulle Historic Meeting 2016
Kinnekulle Ring 2016-05-13 - 2016-05-15

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Junior & F3 500cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Legends Cup
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2
  B-Final
  A-Final

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 160

Racerapport

Kall racepremiär på Kinnekulle Ring

Det vackra sommarvädret försvann under Racinghistoriska klubbens första tävling på Kinnekulle Ring. Fredagen var först solig och varm, men det övergick sedan i regn, vilket höll i sig på lördagen då det endast var fyra grader varmt! Söndagen var i princip regnfri och någon grad varmare. Det blev ingen publik att tala om, men Kinnekulle har ändå ett trumfkort för publiken; de erbjuder nämligen Sveriges enda drive-in platser!

Det var på papperet ett riktigt hyggligt startfält inför premiärtävlingen, men av olika anledningar tunnades det ut under sista veckan. Det blev i alla fall ett större startfält än i fjol.
Gästklassen Legends var största klassen med 45 bilar! De fick dela upp sig i två heat och köra A och B-final. Regerande världsmästaren Emil Persson vann båda racen före Christer ”Cralle” Lindholm.

Formula Slicks var först ut, men det blev inga slicks… Regnet smiskade tungt. Den ende som såg obesvärad ut var Dan Johansson som vann lekande lätt med sin Formel Opel Lotus. – Jag hade lagom mycket effekt och lagom breda däck och jag har ingen diffbroms. Detta var en perfekt kombination i det här vädret, sa Johansson. Joakim Broström kom tvåa och Fredrik Fogelberg trea. I det andra racet hade det torkat upp och då var det Torgny Johansson som kunde sträcka ut med sin F2:a. Segermarginalen till sonen Dan var dock minde än en sekund, vilket bevisar att Dans bil är ganska lagom även i torrt... Broström kom trea.
Sports 2000 körde i samma heat. Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson vann första racet före Kåre Minnbergh och Jan Hellberg. Andra racet vanns av Johan Eliasson före Johansson och Hellberg.

I Formel Vee var Christer Skaby förkrossande överlägsen i kvalet då han var drygt fyra sekunder snabbare än Lars Ohlsson på andra plats! Lyckan blev dock kortvarig, för när Skaby skulle köra första racet fick han aldrig start på bilen! Det blev i stället Roger Johansson som vann med sin dubbelförgasare före Johan Lund och Ohlsson i klass C (enkelförgasare).
I andra racet körde Stefan Nilsson sitt livs race. Han ledde större delen av racet, men han kroknade lite mot slutet och Ohlsson kunde köra förbi och vinna sin första totalseger i Formel Vee! Lund slutade trea.

Formel Ford hade en mörk och dyr helg på Kinnekulle. Bröderna Oscar och John Thim drog upp ett högt tempo från start som endast Viktor Ljungdahl lyckades matcha. Ljungdahl körde smart och övertog ledningen efter halva racet. På tionde varvet snurrade Lars Klintberg under bron. Han lyckades komma igång igen och passerades först av Ljungdahl. Tyvärr missade funktionärerna att visa blåflagg när bröderna Thim kom stormande. Klintberg hann inte upptäcka faran innan det small. Både Klintberg och bröderna Thim tvingades bryta med omfattande skador på sina bilar. Racet avslutades bakom säkerhetsbilen med Ljungdahl som vinnare före Henry Andersson och Andreas Tysk. I andra racet var det ingen som kunde hänga med i Ljungdahls tempo. Henry Andersson låg tvåa och jagades av Andreas Tysk. På femte varvet fick Andersson sladd över Mohlinknäppen. Tysk tog en vid linje och han lyckades nästan passera Andersson, men Andersson rullade lite bakåt och hjulen tog i varandra. Tysk hamnade upp och ned i sandfållan. Racet rödflaggades och ett stort säkerhetspådrag sattes in. Snart hade man lyft upp Tysk så att han kunde komma ur sin bil. Han var omskakad men oskadd. Racet startades om och Ljungdahl vann före Håkan Lindevret och Björn Otterberg.

Det äldsta formelbilsheatet såg väldigt lovande ut inför tävlingen med flera internationella Formel Junior på startlinjen. Dock blev manfallet stort redan innan tävlingen och den enda utländska gästen blev till sist Dr. Dietrich Merkel från Tyskland. Av denna minilandskamp blev det stor svensk framgång både på förar och konstruktörssidan. Reine Bergström vann i en Spider BMC Mk II som byggdes 1963 av Svenharry Åkesson. Linus Sjöberg kom tvåa i en Swebe Cooper, som byggdes 1960 av Bengt Peterson och Sven ”Bergvägg” Andersson. Merkel kom trea i en Lola. Det blev samma ordning på pallen även i andra racet.

I 1000cc Cupen tog Mattias Ståhlberg pole. Han ledde första racet från start till mål före Hans Beckert och Per Skårner. I andra racet lämnade Ståhlberg över bilen till pappa Jerry, som fick starta sist. Utan Mattias var det ingen som kunde ge Beckert en match. Han vann enkelt före Skårner och Reinhold Daubner, som hade en tuff intern fight.
I klassen över 1000cc trivdes Ronnie Hermansson som fisken i vattnet. Han surfade ifrån Victor Israelsson och vann med 12 sekunder med sin lilla koja. Yngve Gustavsson kom trea. Israelsson var inte nöjd med sin insats i vätan. I andra racet var det torrt och nu var det Israelsson som drog ifrån övriga fältet. Han vann med elva sekunder före Hermansson och Gustavsson.

I GT-klassen hade Jan Kling smugit in en ersättare i sin Ford GT-40. Ersättaren slog alla med häpnad i regnet, i synnerhet som han aldrig hade kört bilen i regn förut. Ersättaren gick och vann racet före den mycket rutinerade Bengt-Åke Bengtsson och Claes Andersson. När ersättaren tog av sig hjälmen visade det sig att det var ingen mindre än Endurancevärldsmästaren Peter Lindén. Han är ju inte van att köra med stödhjul, men han tyckte att det kändes helt ok i regnet. – Jäklar så kul det är, men man fick passa sig hela tiden för det var mycket effekt att hålla reda på i vätan, sa Lindén. Janne Kling meddelade att Peter Lindén kommer att vara med och dela på körningen i 40 minutersracet på Velodromloppet. Det betyder att vi nu har tre världsmästare på startlinjen i Karlskoga om en månad!
I andra racet fick Kling starta sist. Han gjorde en imponerade uppkörning genom fältet. Bengtsson ledde från pole, men han fick syn på Kling i sina backspeglar efter drygt halva racet. Kling närmade sig mer och mer och när målflaggan föll var han endast 0.4 sekunder efter Bengtsson över mållinjen! Claes Andersson kom trea igen.

Det nyare standardvagnsheatet var oroväckande tunt. Alla Standard och GT-bilar från 1966-1985 rymdes i ett och samma heat! Anders Berger är tillbaka i team med Tomas Hall i år och de tävlar under namnet Team Erik Berger Racing. Erik är med som stallchef och läktarchaufför! Ingen hade något att sätta emot Anders Berger denna helg. I sin klassiska lila Escort varvade han nästan hela fältet i vätan i första racet och i andra var han nästan ännu mera överlägsen! Mercedesförarna Mikael Dahlgren och Nisse Schön turades om de båda pallplatserna bakom Berger. I klassen upp till 1300cc mellan 1966-1971 tog Lars Göransson och Uno Johansson var sin seger och i klassen över 1300cc tog Lennart Bengtsson en dubbelseger.

Under tiden som RHK-förarna körde sina träningsvarv under fredagen hölls begravningsgudstjänsten för RHK´s hedersmedlem Picko Troberg i Högalids kyrka i Stockholm

Nu laddar vi alla inför sommarens största historiska racingtävling; Velodromloppet i Karlskoga.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT