SSK-finalen i Karlskoga
SSK-finalen i Karlskoga inleddes med fria tester under fredagen. Då var det mestadels regnigt och kallt. Under lördagen, när alla kval och finaler kördes, var det uppehåll.
Det var stor spänning för det var långt ifrån avgjort. I stort sett alla klasser levde inför finalen.
I Volvo Original Cup var det tre förare som var titelkandidater. Fredric Magnusson kom till finalen som ledare och han inledde med att vara snabbast i kvalet. Men i slutet av kvalet gick han i depå med kraftig blårök från bilen. Frågan var om han ens skulle komma till start i finalen? Erik Jonsson misslyckades helt i kvalet och han hade bara sjätte tid. Linus Westman slog sin teamkamrat Marcus Larsson och han startade från andra rutan. I racet stod Magnusson i pole, det var tydligen inget allvarligt med hans bil. Han tog starten och sedan var i princip spänningen slut
Marcus Larsson tog sig snart förbi Westman, men bakifrån i fältet kom Jonsson smygande. Hans jakt räckte ända till andra plats, men segern och cupen gick till Magnusson som hade en hel hejarklack med sig från Jämtland.
Volvos 850 var med och körde utom tävlan ännu en gång med lyckat resultat. Det skall bli spännande att se om vi får se några sådana i mästerskapet nästa år. Pier Steffansson har i alla fall visat att bilen har potential att vara med och slåss om pallplatserna redan från början.
I Renault Junior Cup fanns det möjlighet för ett par förare att sticka upp, men ledaren Jesper Nilsson var säkerheten själv. Han gjorde en felfri helg och vann racet och serien. Årets utropstecken är utan tvekan Gustav Rickhamre som haft en stigande formkurva ända sedan premiären. Han avslutade året med tre raka andraplatser. I finalen var han endast 1.8 sekunder efter Nilsson i mål, men då blev faktiskt deras heat avkortat med två varv på grund av tidsbrist. Rickhamre får gälla som favorit till nästa års serie.
Tvekampen om SSK klass 1 blev precis den nagelbitaren som alla hade hoppats på. Fredrik Ring och Kjell Holgersson har delat broderligt på segrarna i år och i finalen var det först i mål som gällde för att bli mästare. Holgerssons största fara var om det skulle bli regn. Men det höll sig torrt och han tog pole i kvalet. Han tog ledningen i racet med Ring flåsande i nacken. Efter några varv bromsade Holgersson aningen för sent och fick sladd in i nya Tröskurvan. Ring dök på innern, men blev rammad av Holgersson som kom farande på tvären över banan. Ring hade tur, för inga vitala delar skadades på bilen. Ring övertog ledningen. Holgersson kom i gång igen och inledde jakten på Ring. Han tog in hela tiden och jobbade sig upp till andra plats, men till sist fattades det i alla fall 10 sekunder
Ring blev alltså mästare och Holgersson blev snuvad på guldet ännu en gång
Beetle Cup hade en märklig final. Först körde Bosse Röfärgar´n Söderkvist sönder sin nyinköpta bil redan på testet. Claes Lindblom brände en kolv och Stina Sjöman hade också problem. Alla utom Stina kom till start i finalen där endast Marcus Söderkvist tog sig i mål. Marcus har varit genomgående bäst i år och han vann titeln.
I SSK Standard har Christina Lundberg fört en ensam tillvaro i år. Vid 70-års ålder vann hon sin klass och nu meddelade hon att hon lägger hjälmen på hyllan för gott
I SSK Klass 2 ledde Roger Ekman inför finalen, men han körde sönder sin bil under kvalet. Räddningen var inte långt borta då han fick låna Patrik Mohlins bil istället. Fjolårsmästaren Anders Svensson var tillbaka och vann direkt i comebacken före Micael Laban Eriksson och Ingvar Nilsson, men Ekman körde in som fyra och vann cupen. Ekman passade på att framhålla den fina stämningen som råder inom SSK. Tack vare den så kunde han köra racet med lånad bil när han fick problem.
SSK Classic var också en helt öppen affär där fyra förare hade möjligheten att vinna serien. Men två saknades i finalen. Både Benny Pettersson och Hasse Grönlund har fått motorras under säsongen och hann inte reparera i tid. Göran Boström gjorde comeback med sin fina Lipton-Camaro. Starten av racet blev en hård kamp mellan Staffan Olars och Ulf Andersson. Olars kom fel in i Trösen och tappade några platser. Ett par varv senare fick han tyvärr bryta med bakaxelras. Boström hade kvalat illa, men kom smygande upp genom fältet och vann före Andersson och Jörgen Adlén. Andersson vann cupen.
Yokohama Cup var lite magert till antalet men Lars Brandström var bäst och han avslutade sitt 31:a år som racerförare med att vinna klass 1 i Yokohama Cup. I klass 2 vann Martin Sventén, trots att han inte ens körde finalen. I klass 3 vann debutanten Niklas Thorell. Just Yokohama Cup, eller SSK Klass 3 som den också heter, har tappat många bilar på senare år. Håkan Malmborg har startat en krisgrupp som skall försöka få fram fler bilar och förare till nästa år. Det skall bli mycket intressant att följa hur det går. Malmborg själv är positiv och han har redan fått fram flera namn.
I Superkart var det väldigt spännande på papperet innan start. Tre förare inom två poäng och två race i finalen. Men det blev ingen spänning till sist. Thomas Johansson fullkomligt utklassade de andra och han tog en enkel dubbelseger och vinst i serien före Ingvar Bjerge och Martin Zackrisson.
Formel Basic körde sin säsongsfinal i Factor X-Cup. Ledaren Stein Fredric Akre inledde med att ta pole i kvalet före Alexander Schjerpen och Robert Helling. Men i racet kom Thomas Guttormsen smygande från sin sjätte startruta och vann första racet före Markus Larsson och Jesper Westholm. Guttormsen vann även det andra racet och därmed blev han Skandinavisk mästare i Formel Basic. Det var inget dåligt pris han vann heller. Han får en hel testdag i Formel Renault ihop med Bohlin Racing i Karlskoga om några veckor.
När alla poängen hade sammanställts visade det sig att årets SSK-mästare blev Fredric Magnusson i Volvo Original Cup. Det var han som hade lyckats skrapa ihop flest poäng av alla kategorier.
Nå återstår bara mekanikerracet och sponsordagen på Kinnekulle Ring den 11-12 oktober.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se