SSK i Falkenberg
Årets fjärde tävlingshelg i SSK-serien kördes på den snabba Falkenbergsbanan. Vädret skulle visa sig vara mycket nyckfullt denna helg med strålande sol på fredag och söndag medan lördagen mest regnade bort. Tyvärr var det glest i startfälten, men vi fick se en världsnyhet! Det var premiärracet för en Volvo 850 i Volvo Original Cup. Bilen kördes av Pier Steffansson och han körde utom tävlan bara som ett test för att se hur bilen står sig mot de andra bilarna. Bilen han körde är inte helt obekant. Den kördes i SSK Klass 1 säsongerna 1997-1998 av Nicklas Bengtsson med stor framgång.
Volvo Original Cup har dominerats stort av Erik Jonsson som började säsongen med fyra raka segrar. På Raceweekend senast var det dock Fredric Magnusson som fått fart på sin bil och han tog en dubbelseger. Fredric inledde bäst i Falkenberg med att vara snabbast på kvalet. Med i fältet för första gången fick vi se hans lillebror Simon. Simon körde R5 i fjol, men nu var det alltså premiär i en Volvo S40.
När bilarna rullade ut till start ville inte Linus Westmans bil starta. Mekanikerna jobbade febrilt, men lyckads inte hitta felet i tid. Linus fick därför finna sig i att vara åskådare. Till sist upptäckte man att det var tändspolen som hade brunnit upp. In i första sväng fick Erik Jonsson en tryckare och hamnade i sandfållan. Han lyckades inte ta sig upp för egen maskin ur den blöta sanden. Funktionärerna hjälpte honom och han anslöt sist i fältet bakom säkerhetsbilen, men ett helt varv efter de andra. När fältet släpptes igen körde han i ett ursinnigt tempo och plockade placeringar och gick över mållinjen som andra bil, men fortfarande ett varv efter alla de andra. Fredric Magnusson vann racet före Marcus Larsson och lillebror Simon. Vilken debut! Volvo 850 debuten blev också lyckad. Pier körde i mål på tredje plats, men som sagt utom tävlan. I 240 Classic blev det tyvärr en tråkig avslutning. Erik Halvorsen hade gjort en kanonstart och låg långt upp i fältet, men de andra plockade in på honom. Tyvärr bromsade Truls Egil Saevre på sig och rammade Halvorsen. Bilen blev mycket illa demolerad och i samma veva drogs även den tredje norrmannen in och tvingades bryta. Jimmy Eriksson blev ensam kvar i klassen.
Erik Jonsson körde till sig andra bästa tid i första racet och stod bredvid Fredric Magnusson i andra racet. Marcus Larsson låg tätt inpå Magnusson på innern och lyckades ta andraplatsen i in i första kurvan. Magnusson lyckades få en lucka medan Larsson hade fullt upp med att freda sig från Jonsson som gjorde attack på attack hela racet igenom. Ställningen hölls sig i mål med Magnusson före Larsson och Jonsson. Steffansson i Volvo 850 körde i mål som fyra. Nu har Magnusson utjämnat med fyra segrar han också och han övertog även ledningen i cupen.
Under helgen meddelades det att det blivit klart att Volvo 850 från och med nästa år kommer att köra i Volvo Original Cup. Bilen kommer att delta även vid finalen i Karlskoga också då utom tävlan. Vi har fått en väldigt fin respons under helgen och jag har redan pratat med några som är riktigt intresserade av att bygga bilar, sa Mikael Pettersson från Volvo.
I Renault Junior Cup har PNO-teamet varit klart bäst under säsongens inledande race. Men det har jämnat ut sig mer och mer och ingen kan längre vara säker på hur det skall sluta i racen. Serieledaren Jesper Nilsson tog pole, men det var Marcus Palnér som var snabbast i starten. I chikanen på andra varvet gjorde Jesper Ojala en kamikazedykning på innern som inte lyckades. Han träffade i dörren på Nilsson och båda förarna fick börja om sist i kön. Palnér ledde före Gustav Rickhamre och Anders Berglund, som bara blir snabbare för varje race. Jesper Ojala var snabb i regnet och jobbade sig upp genom fältet. Han tog sig ända upp till andra plats, men så förivrade han sig och fick sladd i Ginstkurvan. Rickhamre var vaken och körde om på yttern. Palnér lyckades hålla undan och ta sitt livs första seger i Renault Clio före Rickhamre som tog sin första andraplats. Ojala blev trea.
I andra racet tog Palnér starten, men bakom honom kom fyra bilar i bredd med Rickhamre, Nilsson, Ojala och Berglund. Alla lyckades ta sig igenom chikanen. Palnér ledde före Rickhamre och Ojala. Nilsson var inte nöjd med detta. Han jobbades sig upp och utmanade Palnér om ledningen. I en omdiskuterad manöver körde de båda ihop in i första kurvan. Palnér hade lite tur och lyckades komma i gång igen utan att tappa för mycket fart. Nilsson stod stilla en kort stund åt fel håll och Rickhamre kunde sicksacka sig förbi. Han tog så när Palnér ut ur chikanen, men han få upp momentet i tid. Men Rickhamre var het och försökte bromsa sig förbi efter långa rakan. Tyvärr klev han på bromsen alldeles för sent och fick ta vägen över sandfållan. Han anslöt igen som tvåa med Nilsson tätt i ryggen. De lyckades behålla sina positioner och de fyra första förarna gick i mål inom två sekunder.
I heatet för Klass 1, Beetle och Standard var Fredrik Ring snabbast iväg. Regnet tilltog och detta visade sig passa Beetlarna alldeles förträffligt. Claes Lindblom övertog ledningen från Ring, men han passerades i sin tur av årets suverän; Marcus Söderqvist. Även Stina Sjöman körde väldigt bra i regnet och hon låg längre på tredje plats i Beetle Cupen, men fick till sist ge sig för Bosse Röfärgar´n Söderqvist. Fredrik Ring kunde köra lugnt och bevaka sin ledning i Klass 1. Han vann enkelt före Kjell Holgersson. Sören Handväskan Åkesson kom trea. Christina Lundberg var ensam förare i Standard. Jag visste att jag inte hade en chans i regnet, men det gör inget, vi skall ju ändå räkna bort två race i år. Jag hoppas att det blir torrt i finalen för då blir det verkligen en spännande uppgörelse, sa Kjell Holgersson.
Andra racet blev torrt. Fredrik Ring kunde för första gången i år ta en dubbelseger före Holgersson. De har ju hittills delat broderligt på segrarna. En bit ned i fältet gjorde Ingela Holgersson sitt livs race då hon körde i mål på tredje plats. I Beetle Cup fick vi se samma trio på pallen som i första racet.
I sista heatet körde SSK Klass 2, Yokohama Cup och SSK Classic. Yokohamaföraren Martin Sventén hade snurrat av i regnet på kvalet och fick arbeta en hel del för att komma till start. Han fick modifiera framvagnen och bl a så kapade han en bit av en pallbock och svetsade fast för att allt skulle bli helt!
I racet var han som vanligt helt överlägsen, men dock ensam i sin klass. Bilen ville inte gå rent. Jag har inte mappat den för att köra på halvgas. Den var lurig i regnet och den missade på en cylinder hela tiden. Jag får titta över detta, sa Sventén. Micael Ericsson var kvalsnabbast i Klass 2, men han fick problem med igenimmad bil. Roger Ekman vann före Kenneth Svensson och Ericsson. Det blev samma trio på pallen även i andra racet och nu tog Ekman sin sjätte seger på raken. Ericsson och Svensson bytte plats.
I Classic kom Ulf Andersson till start med sin nya motor, men han blev besviken direkt, för den var inte ett dugg bättre än den gamla. Han fick även problem med vibrationer. Han plockade bort hela frontspoilern, då han misstänkte att det var den som var boven. Han kunde i alla fall vinna båda racen före Claes Hanström och Jan Nilsson.
SSK stod även som arrangör för ERCup som körde sitt sextimmarsrace under söndagen. Mer om detta i ett separat pressmeddelande.
Nu återstår bara finalen i årets SSK-serie. Den körs på Gelleråsbanan i Karlskoga den 20:e september.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se