Raceweekend på Kinnekulle
Årets höjdpunkt för Stockholms Sportvagnsklubb är sommartävlingen Raceweekend på Kinnekulle Ring. Och vilken tävling det blev! 150 bilar kom till start och det var strålande högsommarvärme i dagarna fyra! Depån var full och ca 1600 personer stod på läktaren.
Huvudnumret för helgen var SM i Superkart med 24 deltagare. SM-ledande Tomas Johansson var genomgående snabbast under hela helgen och han inledde med att ta pole i kvalet. I första racet var det Johansson, Stefan Malm och Peo Ogeborn som drog ifrån resten av fältet. Ingvar Bjerge hamnad i ett ingenmansland och sedan följde en stor klunga anförd av Marcus Nyberg. Finländaren Vesa Lehtinen fick punktering och for ut i räcket på TV-krönet. Jag tror att jag körde på något på banan, plötsligt small det bara och det blev ett stort hål i däcket, sa Lehtinen. Säkerhetsbilen samlade ihop fältet medan Lehtinen bärgades. När fältet släpptes igen hade Ogeborn brutit med överhettad motor. Johansson och Malm behöll sina positioner. Nyberg var kvickare än Bjerge i omstarten och tog hand om tredjeplatsen. Bjerge kunde kontra och tog tillbaka tredjeplatsen. Johansson vann före Malm och Bjerge, som för första gången tog en pallplats i SM. Det är helt otroligt, vi är ett litet team som bara har kört i tre säsonger. Att komma på pallen i SM är riktigt stort, sa Bjerge.
I andra racet var det åter Johansson och Malm som tog hand om täten. Malm var förbi en gång, men det var Johansson som tog segern till sist. Bjerge var snabb och utmanade Ogeborn om tredjeplatsen. De krokade ihop när båda körde fullt på sjätte växeln. Båda fick bryta, men klarade sig oskadda. Tredjeplatsen togs därför av Marcus Nyberg.
SSK´s arrangerade för första gången en tävling i Drifting. Denna nya motorsportgren är motorsportens svar på konståkning. Det gäller att sladda på ett kontrollerat och snyggt sätt och detta bedöms av en domarjury. Av någon anledning kom endast fyra bilar till start + en SSK-förare. Christian Gustavsson vann före Johan Peres, Rikard Ahl, Tobias Gunnarsson och Claes Lindblom. Vi i SSK hade hoppats på att få bjuda publiken på en riktigt häftig show, men av någon anledning dök det bara upp några få förare. Vi beklagar djupt om ni i publiken blev besvikna för att det var så lite bilar. Ingen skugga skall dock falla på dem som kom, de gjorde verkligen allt för att bjuda på sig själva. Några bilar gick sönder, men med gemensamma krafter kom de snart igång igen, sa SSK´s ordförande Mikael Carlsson.
Formel Basic är det stora utropstecknet i år, där många unga förare har tagit klivet från gokart. Eftersom både Formel Ford och Formel Renault har lagts ned i Sverige återstod bara Formel Basic. 9 svenska ungdomar slogs mot 14 norrmän. Kvalet var så oerhört jämnt att de 12 första förarna fanns inom en sekund! I det första racet var det en kvartett som bröt sig loss från det övriga fältet och hade en härlig kamp ända till målet. Stein Frederic Akre vann före Tommy Östgaard, Thomas Guttormsen och André Andersson. De gick i mål inom 0.6 sekunder. Andersson hade satt det snabbaste varvet och startade därför i pole i andra racet. Men hans lycka blev kort, då han fick bryta redan efter första varvet efter en sammanstötning. Akre vann igen före Robert Helling och Kim Carlsson. Det är heta ungdomar i den här klassen och det var också här de flesta avåkningarna och krascherna skedde, dock utan att någon skadade sig.
GT är en ny norsk klass som är friare än Special Saloon. De kör sina race ihop med just Special Saloon och Roadsport. De kör ett kort lopp och ett lite längre med depåstopp. Svein Kr. Kristiansen är en välrenommerad bil- och motorbyggare i Norge. Han har efter många år byggt färdigt sin Ford Anglia med en turbomotor på 593 hästar! Med väghållning som en gokart och duktigt med kraft rakt fram satte han helgens snabbaste tid alla kategorier (utom Superkart) i kvalet med tiden: 55.595. Han hade inga problem att vinna det korta racet över sju varv. Segermarginalen till Roger Hermansen var 2.4 sekunder. Roger kör en Porsche 911 RSR. Frode Alhaug kom trea med sin Corvette Stingray.
I det längre racet, över 30 varv, drog Svein ifrån de andra på direkten. Frode Alhaug låg tvåa, tätt skuggad av Roger Hermansen. Alla skulle göra ett obligatoriskt depåstopp mellan varv 5 och 25. Förarna droppade in en efter en, det blev aldrig någon trängsel i depån. Man måste kliva ur, rycka bort en tejp och sedan sätta sig i och köra igen. Alla passade på att dricka lite vatten. Efter drygt halva racet kom ledaren Svein in. Han var den ende som behövde tanka, och detta tog minst en minut extra tid. Han anslöt igen på fjärde plats. Alhaug gjorde det absolut snabbaste depåstoppet, och det brukar vara nyckeln till framgång i den här typen av tävlingar. Alhaug var snabbast på banan andra halvan av racet och vann med 15 sekunder före Roger Hermansen. Simen Övretveit kom trea, ett varv efter. Bakom honom kom en vilt spurtande Svein Kristiansen.
Några förare dubblade med att köra i Yokohama Cup också. Där var det Martin Sventén som var snabbast. Han vann båda racen med mycket stor marginal. I första racet kom Lars Brandström tvåa och Lars Molvig trea. I det andra kom Simen Övretveit tvåa och Brandström trea. Vi fick se en debutant i Niclas Thorell. Han körde en Fiat Tipo. Han körde in på fjärde plats totalt i första racet, men fick tyvärr bryta redan på första varvet i andra efter en avåkning. Det har varit en lång och lärorik helg. Jag har hela tiden sänkt mina varvtider och jag lär mig mer och mer. Jag har haft jättekul, sa Thorell.
I SSK Classic började helgen illa för regerande mästaren Staffan Olars. Han rasade kopplingen redan i sitt första körpass på torsdagen. Han satte då sina slicks på Kenneth Svenssons bil och i nästa pass brände han en ventil i motorn för Kenneth. Då tyckte Staffan att det räckte med oflyt och han hjälpte istället Kenneth att få ihop hans motor igen. Kenneth åkte hem till Tranås för att hämta en ny ventil, men han hittade ingen! Då åkte han till Köhler i Ullared och hämtade en topp istället. Han hade bröllopsdag också, varför Staffan tog hand om skruvandet så att han fick fira lite. Hasse Grönlund fick bryta förra racet med en brusten ventilfjäder och under den fria träningen lyckades han bryta av en till. Han fick ihop motorn igen, men i nästa pass gick troligen vevaxeln av och då fick han kasta in handduken. Benny Pettersson gjorde comeback och vann före Claes Hanström och Jan Nilsson. Ordningen blev den samma även i andra racet.
SSK Klass 2 kördes tillsammans med den norska klassen Standard Production. SSK bilarna hade varit snabba i kvalet, men under racet kom norrmännen mer och mer. Det blev sevärda race för publiken. I SSK 2 vann Roger Ekman före Micael Ericsson och Ingvar Nilsson. I Standard Production vann Stian Dyvå Ormholt före Marius Erlandsen och Inge Hjelkrem.
I andra racet vände man på startordningen på de sex första totalt. Det blev därför Reine Bergström som stod i pole. Tyvärr fick han bryta redan efter fyra varv. Ericsson var i ledning i början av racet, men sedan kom Ekman och ångade förbi. Han vann före Ingvar Nilsson och Ericsson. I Standard Production vann Erlandsen före Ormholt och Joakim Ottesen.
Volvo Original Cup körde i samma heat som SSK Klass 1 och Beetle Cup denna gång. Det blev tydligare än någonsin att det finns två nivåer i Klass 1. Fredrik Ring och Kjell Holgersson tampades om ledningen i Klass 1 längst fram i fältet, sedan följde ett koppel Volvo-bilar och i slutet av fältet var det lite blandat. Ring ledde från start till mål, men han hade Holgersson i ryggen hela tiden. Fredric Magnusson hade äntligen fått sina nya stötdämpare och då blev han svårstoppad. Han hade en hård kamp om ledningen med Erik Jonsson halva första varvet. De låg sida vid sida tillbaka under bron. Magnusson kom ut med ena hjulparet på gräset och gick på sladd över Mohlinsknäppen. Det gick sämre för Jonsson som fick ta ett varv i sandfållan. Han anslöt igen långt bak i fältet och körde i ett ursinnigt tempo och jagade ända upp till femte plats. Magnusson vann före årets ständige tvåa Marcus Larsson och Linus Westman. Sören Handväskan Åkesson körde i mål som trea i Klass 1. Vid prisutdelningen fick han ett litet specialpaket som innehöll en rosa handväska!
I andra racet var det Holgersson som tog hand om ledningen före Ring. De höll denna ordning ända till målet och de har nu vunnit varannan gång hela året. Det kommer att bli en spännande upplösning i klass 1 i år också! Magnusson tog ledningen igen i Volvo Original Cup. Han fick en liten lucka som sakta växte racet igenom ned till Jonsson och Larsson. Men Jonsson körde taktiskt och sparade sina däck. Ett par varv före slutet startade han spurten. Han tog in meter för meter och Magnusson orkade inte svara. I ingången till sista kurvan var Jonsson ikapp. Det blev ett dragrace ända till mållinjen där Magnusson vann med endast 12 tusendelar av en sekund! I Volvo 240 Classic vann Erik Halvorsen båda racen före Jimmy Eriksson.
I Beetle Cup vann Claes Lindblom första racet före Marcus och Bosse Söderqvist. I andra vann Marcus före pappa Bosse med Stina Sjöman på tredje plats.
I Renault Junior Cup gjorde både Richard Trange och Rickard Javanainen ett gästspel. Jesper Nilsson hade en jobbig helg då han var allmänt dåsig och hade feber i kroppen. Han försökte vila så mycket som möjligt. Han lyckades ändå ta pole i kvalet. I första racet tappade han först ledningen till Marcus Palnér. Men Nilsson kontrade och vann. En bit ned i fältet hade Anders Berglund och Karl Wikander en härlig fight. Den slutade tyvärr med att Berglund fick en stoppsladd i kvarnkurvan. Wikander låg tätt bakom och kunde inte undvika att köra på Berglund. Båda fick bryta. Under tiden passerade Trange Palnér upp till andraplatsen. Men detta skedde under gulflagg, varför han fick tidstillägg i efterhand. Palnér fick andraplatsen och Gustav Rickhamre kunde kliva upp på pallen för första gången.
I andra racet krokade Trange ihop med Jesper Ojala på första varvet och Ojala tappade många placeringar. Han kunde köra upp sig till sjätte plats. Nilsson vann racet före Trange och Palnér. Tävlingsledningen ansåg dock att Trange kört ojuste mot Ojala på första varvet, varför han flyttades ned bakom Ojala i resultatlistan. Därmed fick Rickhamre kliva upp på pallen ännu en gång.
Seven Racing är också en norsk klass. Det är Super Seven kopior där man kör med antingen bil eller motorcykelmotorer. Effekten är ca 200 hk. I år har man tagit fram ett body-kit, som gör att de får ett helt annat utseende. Detta har dock inte förändrat varvtiderna nämnvärt, varför en del förare valt att köra vidare med det ursprungliga utseendet. André Falkenhaug stod i pole. Den här klassen var den enda som körde med stående start under helgen. Oskar André Sandberg gjorde en kraftig tjuvstart. Den bästa starten gjorde Tore Christensen som från tredje ledet lyckades klämma sig in först redan under bron. En mycket hårig omkörning! Förhandsfavoriten Falkenhaug hamnade i sandfållan redan under första varvet. Han kom i gång igen och körde upp sig från sista till fjärde plats. Racet vanns av Daniel Björk Nordgaard före Öyvind Kristiansen och Knut Harald Henriksen. Till andra racet vände man på de sex första. Nordgaard vann igen före Falkenhaug och Kristiansen.
Det var lite andra aktiviteter också förutom racingen. Tipspromenad, pistolskytte, kast med vevaxel, bollkastning, karaoke, dans och grillfest. Allt för att alla skulle trivas.
I tipspromenaden för barn hade flera 13 rätt. Utslagsfrågan med att gissa längden på ett snöre i en flaska blev avgörande. Robin Pettersson och Harley Karlsson vann före Gustav Wikander, Julia Tennö och Robin Jademyr.
Vuxenfrågorna vanns av Urban Trange 12 rätt före Richard Trange, 12 rätt och Per Birkefall 11 rätt.
SSK´s specialpris för helgens prestation gick till Robin Svensson som varit på plats hela veckan och jobbat oförtröttligt från morgon till kväll varje dag. Det var nästan omöjligt att få stopp på honom!
Nästa tävling i SSK-Serien körs på Falkenbergs Motorbana den 23:e augusti.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se