SSK Kinnekulle 2008
Kinnekulle Ring 2008-05-09 - 2008-05-11

Resultatlistor


Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 1
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 51

Racerapport

SSK-Premiär i strålande solsken

Årets SSK-Premiär kördes sedvanligt på hemmabanan Kinnekulle Ring. Det var högsommarväder, inte ett moln och helt vindstilla. Efter fri träning på fredagen kördes ett komprimerat program under lördagen där man i rask takt avverkade test, kval och två race för samtliga klasser.

Första heatet var en sammanslagning av SSK1 (gamla Fyndbörsen), SSK Standard och Beetle Cup. I SSK 1 hade Kjell Holgersson pole, men det var Fredrik Ring som var först ur första kurvan. Kjell låg tätt bakom hela racet igenom, men kom aldrig förbi. Sören Åkesson kom trea. Fredriks pappa, Ove, gjorde sin racingdebut och slutade 4:a.

Även i andra racet stod Holgersson i pole, men återigen kunde Ring ta starten. Han höll ledningen drygt halva loppet innan Holgersson kunde sätta in en attack och vinna racet. Åkesson var trea och Ring senior var fyra på nytt.

SSK Standard var ny klass i fjol. Men trots att det är den billigaste SSK-klassen och troligen den billigaste standardbilsklassen i hela racingsverige kom det bara två bilar till premiären. Klassen är unik på många sätt. Förarna är båda kvinnor och standardklassen har den högsta medelåldern inom SSK och troligen totalt i Sverige! Christina Lundberg är klassens nya drottning. Hon tog båda segrarna före Ingela Holgersson och hon satte även ett nytt banrekord för klassen med tiden: 1:08.234.

Claes Lindblom har dominerat Beetle Cup i några år, men i år får han se upp. Det kanske är ett tronskifte på gång? Marcus Söderqvist vann båda racen, även om Claes var i ledning under början av andra racet. Bosse ”Röfärgar´n” Söderqvist tog två stabila tredjeplatser.

I SSK-Classic kom Ulf Andersson med sin värsting Volvo 140 som är långt mera utvecklad än vad man någonsin kunde tänka sig på Hissingen! Det är vingar och spoilrar överallt och undersidan av bilen är slät som på en formelbil. Det gav resultat för Ulf tog både pole och segern i första racet. – Jag har jobbat mycket med väghållning och aerodynamik. Men jag har inte rört en skruv på motorn, som nu är inne på sin tredje säsong. Jag har kapat över en sekund sedan i fjol. Jag håller på att bygga en ny motor och då får de andra se upp, sa Ulf Andersson. Efter en hård fight tog Staffan Olars andraplatsen före Hasse Grönlund. I andra racet var det ännu hårdare kamp. Ulf och Hasse blev lite väl närgångna med varandra och Ulf tog en extrasväng över gräsmattan. Hasse vann före Ulf och Claes Hanström. Olars fick fel på växellådan och bröt.

I SSK klass 2 (f d Qwinsta) klev veteranen Ingvar Nilsson fram och vann båda racen. I första racet kom Kjell Jansson två och Mikael Levander trea. I andra racet klev Levander upp ett snäpp och Malin Hellman tog sin första pallplats någonsin. Förhandsfavoriten Reine Bergström rasade tyvärr sin motor vid test i Karlskoga veckan innan racet så han kom aldrig till start.

I Volvo Original Cup var det på papperet mycket jämnt och ovisst att peka ut en favorit innan start. Marcus Larsson är regerande mästare, Erik Jonsson kom starkt på slutet i fjol och var snabbast på testet för två veckor sedan, Fredric Magnusson är alltid en vinnare när grejerna håller och Linus Westman är en dark horse. Marcus Larsson knep pole med mindre än en tiondels sekund före Erik Jonsson. – Min taktik är att ta starten och försöka bygga upp en lucka, för Erik är alltid stark på slutet, sa Marcus innan start. I starten var Marcus först under bron och först in i kvarnkurvan. Men Erik Jonsson visade stor kyla och stort mod när han höll fullt i ytterspår och lyckads ta Marcus i utgången av kvarnkurvan. Marcus hade sedan inget att sätta emot. Erik körde ett väldisponerat lopp utan misstag och vann sin första seger. Fredric Magnusson kom trea.

I andra racet startade Erik i pole, men Marcus tog starten. Lyckan blev dock kortvarig även denna gång. Erik dök på innern i kvarnkurvan redan på andra varvet och sedan var det inget snack om saken. Erik gjorde på nytt ett perfekt lopp och tog sitt livs andra seger före Marcus och Fredrik.

I Volvo 240 Classic tog norrmanen Erik Halvorsen segern före debutanten Jimmy Eriksson och Truls Egil Sävre. – I fjol körde jag med gammalt skrot, men i år kör jag med en riktig motor från Trollspeed och då kom resultatet, sa Halvorsen.

I andra racet klev debutanten Jimmy Eriksson fram och vann före Sävre och Halvorsen.

SSK´s stolta flaggskepp; Renault Junior Cup, har tyvärr minskat i antal deltagare i år. Den här klassen är en plantskola för framtidens standardvagnsstjärnor och har fostrat förare som t ex Mattias Ekström, Thed Björk och David Björk. Av toppförarna i fjol återfinns flera i JTCC och Camaro Cup. Enda nykomlingen i år är Gustav Rickhamre. En trolig anledning till att återväxten kom av sig i år är att priserna på fjolårets bilar sattes för högt efter säsongen och skrämde bort troliga köpare. De ungdomar som normalt skulle ha kört här har i år hamnat i Formel Basic istället. Det är en klass vi får se nästa gång SSK kör.

PNO-teamet är favoriter i år och deras förare tog mycket riktigt hand om alla pallplatser i premiären. Jesper Nilsson vann första racet från pole. Richard Trange gjorde bästa starten när han direkt klättrade från fjärde till andra plats. Men han hade för mjuka däck och föll tillbaka under racets gång. Jesper vann före namnen Ojala och Marcus Palnér. Palnér satte racets snabbaste varv och tog därför pole till andra racet. Han ledde till en början, men sedan tog Jesper Nilsson över och han vann sin andra seger på rad före Palnér och Ojala. Jesper satte snabbaste tiden i andra racet med tiden: 1:05.653 som är nytt banrekord för klassen.

Snabbast på banan var som vanligt Superkartarna. Helgens största utropstecken var Sebastian Lock som i Bobo Westmans kart tog pole. Detta var första tävlingen för Sebastian som kört 125cc kart förut. Bobo instruerade honom hur han skulle göra i starten. Han fick till en perfekt start och fick direkt en lucka. Regerande mästaren Ingvar Bjerge var inte nöjd med att ligga tvåa. Han jagade i kapp Sebastian och tog sig även förbi. Men Sebastian var med hela vägen till mål och segermarginalen för Ingvar var endast en halv sekund. Fredrik Elg kom trea. I andra racet tog Sebastian hand om ledningen igen och den här gången såg han ut att gå mot seger när bränsleregulatorn gick sönder och översköljde honom med bensin. Han tog det säkra före det osäkra och bröt racet. Ingvar Bjerge vann racet före Martin Zackrisson som bara körde sin andra racehelg någonsin. Veteranen Börje Gustafsson kom trea med sin SuperVkart och Ingvar Andersson kom fyra.

Totalt sett var det glest i startfälten. Vi hoppas att det kommer fler till nästa tävling som körs sista helgen i juni, även den på Kinnekulle Ring. Innan dess, helgen 24-25 maj, arrangerar SSK årets premiär för den Historiska Racingcupen och Sportvagnsserien på Kinnekulle Ring.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT