SSK Kinnekulle 1973
Kinnekulle Ring 1973-05-05 - 1973-05-06

Resultatlistor


SSK Klass A
  Startlista
  Race

SSK Klass B
  Startlista
  Race

SSK Klass C
  Startlista
  Race

SSK Klass D
  Startlista
  Race

SSK Klass E
  Startlista
  Race

SSK Klass FA
  Startlista
  Race

SSK Klass FB
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 119

Racerapport

SSK-SERIEN DELTÄVLING KINNEKULLE RING 5-6 maj

Årets SSK-serie inleddes den 5-6 maj med en tävling på Kinnekulle Ring, en bana som passar utmärkt för tävlingar av detta slag. Banan är kort, kurvig och med goda möjligheter för åskådarna att följa fighterna på banan. En nyhet prövades under träningen. För att höja tempot under denna tog man tid på fyra varv i sträck sedan förarna fått två varv på sig att få upp ångan. Det var dock oklart på många hur det fungerade. Systemet har emellertid vissa fördelar och vi får se hur det fungerar, när grabbarna har vant sig. En svårighet kan varvningar och passeringar utgöra, då fartskillnaderna är stora. Detta medför att de snabbaste förarna kan bli hindrade. Men den som har den snabbaste tiden över fyra varv har bevisat, att han absolut bör stå i täten vid startuppställningen och även har stor chans att vinna.

Trots att en del bilar inte hunnit bli klara i tid, var det fulla fält i alla klasser utom A-B, som inledde söndagens tävlingar. Olof Wijk i sin Astra, med ny motor för året, var här inget att göra åt. Han varvade samtliga medtävlare. Klass B vanns av Hasse Wallberg med den Porsche 911 T, som förra året kördes av Dick Biström.

I klassen Formel A, alltså Formel 3 (1600 cc och 1000 cc) tillsammans med Formel Ford och Super Vee var det bäddat för hård kamp mellan de jämna tätmännen. I första ledet stod Conny Andersson i en March och Conny Ljungfeldt i en Karlsons Klistersponsad Merlyn Mk 21. Conny Andersson tog starten, följd av Ulf Karlsson, Team Polarvagnen, som med sin nya Brabham BT41 gjorde en smakstart från andra ledet. Därefter följde Conny Ljungfeldt och Bo Hagberg. Denna kvartett drog snabbt ifrån det övriga fältet, men efter några varv sprängdes den, då Hagberg tvingades släppa. Tempot var mycket högt och man började snabbt varva medtävlare. Det skilde endast metrar mellan de tre. Som på ett snöre skar de genom de varvade, som snyggt höll undan. Conny L stötte flera gånger mot Uffe. Han var ytterst nära att komma förbi på rakan men hamnade till vänster i fullfartsvänstern under bron och var tvungen slå av. I sin tur attackerade Uffe Conny A, men ställningen mellan de tre förändrades aldrig. Ett enda misstag av någon, en felväxling t ex, och ställningen hade blivit omkastad. Tidsskillnaden mellan de tre i mål var endast 6/10 sek. Det var verkligt fin racing. Hårt och fränt men samtidigt juste. Connys seger var den första någonsin för en March i Norden.

I klass C, bilar med ett vikt/hk förhållande 7,51-8,5 kg/hk, tycktes Bosse Fernström i en Comfort Clubman gå mot en säker seger. Kojan med vinge över bakhjulen gick verkligen bra tills på tredje varvet bränslepumpen lade av. Detta lämnade den ytterst jämna trion Torsten Johansson Volvo Amazon, Leif Carlsson Volvo PV och Jan Hammer BMW 1600 att göra upp om klassegern. Denna kamp liknade mycket tätstriden i Formel A. Kinnekulleslingan ger inte mycket plats för omkörningar och är de tävlande då jämna, så är det bara att avvakta och försöka få ett tillfälle vid tex en varvning. Men även här gjorde man allting rätt. Leif Carlsson satte in flera stötar i sista kurvan före start och mål men fick då fel spår, vilket gav för låg utgångshastighet på långa rakan, och ställningen behölls i mål.

Förra årets dominant i klass D, Lars Nordahl Sprite, hade till i år förbättrat sin bil ytterligare. Nya lågprofildäck, slicks, och skivbromsar runt om. Dessutom en helt ny framvagn med delar från bl a Fiat 125S. Hans varvtider sänktes härigenom med flera sekunder, och han kunde ohotad vinna klassen. Efter honom var det kamp mellan Greger Pettersson i en Comfortkoja och Gunnar Dandenell i en NSU. Man bytte platser några gånger, innan båda tvingades bryta.

I klass Formel B - med nästan uteslutande Formel Vee- kärror - tog Mats Peterson starten men attackerades genast av Ingemar Sundstedt, som gick förbi och drog med sig Tonny Svensson upp. Under några varv körde de ideligen om varandra, innan Tonny kunde rycka åt sig en ledning, som höll in i mål, före Sundstedt och Stig-Arne Eriksson, Slymper Mk3, som förpassade Mats Peterson till 4:e plats.

I den avslutande klass E var det som vanligt Alf Andersson och Erling Carlsson, båda Lotus Europa, som skulle göra upp om segern. Alf gjorde en bra start, medan Erling nickade till, och sedan kunde han inte hota den bortflyende Alf. Jerry Davis körde här en Fiat 500 Abarth försedd med en tvåtakts SAAB Sport motor.

Design by Bloms IT