Det var Örebromaffian som regerade STCC vid Kanonloppet. Men det började bäst för Volvo där både Robert Dahlgren och Tommy Rustad stod i första startledet. Det blev alldeles för trångt i Tröskurvan och många bilar tvingades utanför banan eller körde ihop. Richard Göransson fick en smäll så att ratten stod 45-grader fel. Dahlgren, Rustad och Thed Björk var längst fram och de klarade sig igenom första kurvan helskinnade. Björk passerade snabbt rustad och satte press på Dahlgren. Båda valde att gå i depå tidigt och det skedde samtidigt. För första gången på hela säsongen tog det mer än tio sekunder för Polestar att byta däck och därmed övertog Björk ledningen. Dahlgren kunde inte alls matcha Björks tempo efter depåstoppet. Någonting hände med bilen under depåstoppet. Höger framhjul vibrerade kraftigt vi varje inbromsning så jag tappade fart. Troligtvis kom hjulet på lite snett, sa Dahlgren. Fredrik Ekblom gjorde ett perfekt depåstopp och kom ut i ledning, precis före Björk, men Björk gjorde processen kort med Ekblom och övertog ledningen. Björk gick i mål som segrare före Ekblom och Göransson. Det här var mitt absolut svåraste race någonsin, förklarade Göransson som fick sitta och kompensera för en sned framvagn efter startsmällen. Det kördes ytterligare tre tävlingar efter Kanonloppet och till slut stod Göransson som totalsegrare.
I Porsche Carrera Cup stod Jocke Mangs och Stefan Söderberg i första startledet. Mangs tog starten före Söderberg och Patrik Ernstsson och alla tre höll sina positioner ända till målet. Teamet gjorde det enkelt för mig i dag med en perfekt bil, men serien är långt ifrån avgjord. Det är inga dåliga förare jag möter, Söderberg har ju t ex tävlat mot Lewis Hamilton i Formula Renault i England, sa Mangs. Den som var mest glad på pallen var ändå Ernstsson, som efter en strulig säsong äntligen fick stiga upp på pallen. Söderberg gjorde inga misstag i andra racet. Han ledde från start till mål. Han vann före Christer Cralle Lindholm och Lars Bertil Rantzow. Mangs fick problem med växellådan och lyckades bara ta en sjundeplats. Det innebar att Söderberg tog in många poäng i mästerskapet. Dock räckte det inte hela vägen för Mangs vann till sist.
Camaro Cup var nästan en repris på fjolåret. Anders Brofalk vann det första racet före Ole Martin Lindum och Samuel Hübinett, som var gästförare i år igen. I andra racet fick tyvärr Brofalk bryta redan på första varvet medan Lindum vann före Hübinett och Jonny Gustavsson. Brofalk kunde dock försvara sin seger i mästerskapet när säsongen var över.
Det blev ett märkligt race i Radical där många av toppförarna försvann i en startkrasch. Den relativt okände Roger Andersson tog sitt livs enda seger i klassen före Robert Myrsäter och Christian Kronegård. I andra racet var ordningen återställd med Kronegård som vinnare före Tommi Anttila och Andreas Ebbesson. Jesper Nilsson vann det första racet i Ginetta G-20 Cup före Ola Nilsson och Hampus Rydman. Rydman vann det andra före Ted Brink och Nilsson.
I Pro Superbike gjorde norrmannen Norvald Haaland den bästa starten och tog ledningen från andra ledet. Haaland drog upp ett tempo som varken Jan Hansson, Filip Backlund eller Freddy Papunen kunde matcha. Det var i stället Mikael Crazy-Mike Nilsson som hängde på, och efter en våghalsig omkörning i Ejes övertog Nilsson ledningen. Han ökade tempot ytterligare, men var på väg att ställa till det för sig en gång då han var nära att gå omkull. I stället var det en annan förare som vurpade så att loppet rödflaggades. De hade kört tillräckligt lång distans varför loppet inte startades om. Nilsson trodde inte att det hade spelat någon roll, för han kände sig säker på seger den här gången. Haaland tog andraplatsen före Papunen.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se