Nordic Six Hours Cup
I lördags i strålande solsken avgjordes Karlskoga Motorförenings, NSHC 6 timmars långlopp, för bilar på Karlskoga Motorstadion.
Startfältet består av inte mindre än 3 tävlingsklasser: En klass för Grupp N bilar, en klass för bilar som är lite mer trimmade och en klass för BMC Mini. I BMC klassen var det tyvärr dålig med deltagare och 84 Fenix Racing från Sandhem fick segerpokalen. De fick också med sig seriesegern i klassen och blev också bästa nya team i NSHC 2015.
Klassen för Grupp N bilar (mera standarbetonade bilar) vanns av Team Ferdinand från Karlskoga med teamchef Stefan Gustafsson. Segern satt dock långt inne och de hade länge andra platsen till det tuffaste motståndarteamet; Team Mekonomen från Kristinehamn fick problem med sin bil, då de körde sönder en drivaxel, och tvingades in i depån. Efter ett snabbt drivaxelbyte var de ute igen, men fick då se sig passerade av både Team Ferdinand och systerterteamet; Mekonomen Arvika. I serien tog Ferdinand en andra plats efter Mekonomen Kristinehamn.
Klass 3 som är den mer fria klassen, ganska trimmande bilar, fast de har en lite bromsande faktor för att hålla kostnaderna nere, de får bara köra på vanliga gatdäck. I klassen var det stenhårt hela racet. Teamen hade i detalj studerat serietabellen och för Kyrk Motorsport (Deje) och Dala Racing (Falun) så var förutsättningen bara att vinna för att stanna i serietoppen. Ett norskt team som kör en Volvo 850 och då påpassligt heter Team 850 ledde serien innan finalracet och såg ut att välja en mer bevakande strategi. För att säkra seriesegern skulle de behöva ta sig i mål men de var tvungna att vara med i toppen på finalracet, men inte riskera för mycket. De nämnda teamen kämpade hela racet tillsammans med Tommy Bengtssons WOT Racing No 1 från Bengtsfors. Tommy kör en Lotus Elise och den går riktigt fort. Men i långlopp gäller det att köra konstant och undvika onödiga stopp. Det funkade inte för WOT Racing och de tvingades in i depå med ett trasigt avgasrör vilket efter en snabb lagning ändå tog dem till en tredjeplats i racet. Team 850 skötte sig och lät sina kombattanter köra sitt race och de var nästan säkra på segern. Men så hände det som inte fick hända. Bara minuter före målgång tvingades de in i depån för ett depåstopp. Det renderade att de inte följde reglementet för att få extra poäng i form av målpoäng, då regeln säger att man skall köra sista 10 min i tävlingsfart för att få de åtråvärda extrapoängen. De körde 9 min
det innebar att de inte fick några målpoäng. När sen deras tuffaste konkurrent Kyrk Motorsport vann racet före Dala Racing så räckte inte Team 850s poäng och de fick en andra plats i NSHC 2015 efter Kyrk Racing och Dala Racing på en tredje plats. WOT Racing tog hand om 4:e platsen. Så 1 min avgjorde en tävlingssäsong på nästan 30 timmars körning.
I serien finns dock ett pris som heter NSHC Champion. Det priset får teamet som kört flest antal varv, oavsett klass. Teamen som just förlorat seriesegern i klass 3; Team 850 dominerade ändå antalet körda varv och fick med sig priset till Norge.
Ytterligare 2 pokaler delades ut. Det är priser som delas ut av Karlskoga MF som arrangör. Första priset som kallas Årets slitvarg och gick till Jocke Walfridsson som jobbat både med sin bil (Team 59) som fick en rejäl påkörning tidigare i säsongen, och Jocke har också gett sig på att hjälpa både med/mottävlare med sin kunnande. Det finaste priset är det som arrangören anser som Sportsman of the Year. Det tillfaller en person som utmärker sig på ett positivt sätt, och ser till att stötta både sitt team och andra med kunskap, glada tillrop och en riktig kämparanda. Priset gick till Torbjörn Fernkvist, Falun, teamchef i Dala Racing.
Nu tar NSHC ledigt fram till april-maj 2015 då en ny säsong drar igång. I år har 28 team deltagit i serien i olika klasser. Nästa år är det fler bilar som kommer in. NSHC har en ljus framtid!!
Tony Jacobsson
Karlskoga Motorförening