Antal tävlande: 137
Dramatik och växlande väder på Kinnekulle
JTCC, Superkart, Formula Basic, Shortcar och GT var gästklasser när SSK anordnade sin stora sommarfestival Raceweek på Kinnekulle Ring. Drygt 150 förare hade samlats för att köra i sina respektive klasser. Formula Basic mönstrade sitt största startfält hittills i år med 11 bilar på startlinjen. Mästerskapsledaren Alf Marius Loe Sandberg tog pole före Lars Solheim och Theodor Olsen.
Första racet blev en hetsjakt från start till mål och vi fick se ett antal omkörningar och växlingar i toppen av fältet. När föreställningen var över stod Dennis Moen som segrare före Thea Olsen och Sandberg. Det första heatet bjöd på flest omkörningar av alla heat på hela helgen!
I andra racet tog Moen kommandot tidigt i racet och det såg för ovanlighetens skull ut som att det inte skulle hända så mycket mer, men efter halva racet började förarna anstränga sig lite mer. Regerande mästaren Theodor Olsen duellerade med Moen och de ledde varannat varv ända till mål. Olsen vann med endast 0.157 sekunder före Moen! Sandberg kom trea ännu en gång.
Formula Basic körde sina race på torr asfalt, men GT-klasserna och Shortcar fick mestadels köra i regn (även om alla kvalade i torrt). Björn Tvedt tog pole och han hade inga problem att leda första racet från start till mål och vinna GT3 före Arild Riise och Ole William Naersnes. Med den omvända startordningen blev det lite tuffare i andra racet som vanns av Naersnes före Tvedt och svensken Jesper Ojala. Det tredje racet blev dramatiskt. Per Öyvind Seeberg gjorde en bra start, men han gjorde ett litet misstag under bron i 200 km/h och vips var han en passagerare i sin egen bil som for in i räcket. Strax efter kom Naersnes och tappade sin bil rakt fram på gräset. Det gick inte att få ned farten på det fuktiga gräset. Han fortsatte rakt fram, hoppade över banan och kraschade in i jordvallen på andra sidan! Racet vanns av Tvedt före Riise och Ojala.
I GT4 tog Per Stöldal full pott. Han hade lite fighter med Lars Brandström, men det blev alltså tre segrar till Stöldal, medan Brandström tvingades bryta två race och han kom inte till start i sista. Kåre Andreas Veim tog tre andraplatser och René Kvaerner tog tre tredjeplatser.
I GT5 var det Remi Brenden Ödegård som var vassast. Han vann alla tre racen. Trond Brekke tog två andraplatser och en tredjeplats. Ådne Kollen tog en andraplats, en tredjeplats och sista racet bröt han.
I GT1 var alla spända på att få se hur fort Joakim Ottersen kunde köra med sin DTM-Opel. Han tog pole i kvalet, men i racet var det Björn Olaf Wiik som var snabbast iväg! Han ledde några varv, men så snurrade Oskar André Sandberg av med sin värsting Nissan 350 och det blev safetycar. Vid omstarten tog Ottersen ledningen och nu kunde ingen hänga på. Hans snabbaste varvtid var hissnande 50.316! Det är den snabbaste tiden någonsin av en bil med tak på Kinnekulle Ring! Han vann före Wiik och Rolf Gulbrandsen. Andra racet vann Ottersen före Sandberg och Jarl Nilsen. I tredje vann Ottersen före Nilsen, inga andra förare kom i mål...
I GT2 tog Frode Alhaug en trippelseger. Håvard kollen tog två andraplatser och en tredje, medan Martin Sventén tog en andraplats och två tredjeplatser.
De vilda Shortcarförarna var 17 st till antalet. Sivert Johansen vann första racet från pole före Julius Slatlem och Rune Hansen. När de stod upplinade till andra racet började regnet falla. Medan de körde ut för uppställning till racet började det vräka ned regn. Starten avbröts och alla bilarna fick köra tillbaka till depån för att byta till regndäck. Ett mycket klokt beslut av tävlingsledningen. Det blev ett litet uppehåll medan förarna bytte däck. Det fortsatte att vräka ned regn och det var nästan tveksamt om man skulle köra racet överhuvudtaget. Det kändes långt ifrån säkert. Förarna ställde i alla fall upp till start. Det blev race och vilket race de bjöd på! Det må vara ett antal vildhjärnor som kör dessa bilar, men under dessa fruktansvärda förhållanden visade de vilka otroliga förare de är! Det gick på sladd mest hela tiden. Det var rena uppvisningen. Nästan alla förare tog sig i mål, vilket måste anses vara en otrolig prestation under dessa förhållanden! Formula Basic må ha bjudit på flest omkörningar i helgen, men regnshowen stod Shortcar för! Sivert Johansen vann igen före Julius Slatlem och Stian Frydenlund. I den lilla klassen vann Malin Blad båda racen medan Christoffer Amundsen och Hans-Petter Frydenlund delade broderligt på de andra pallplatserna.
Superkart körde tre race och denna tävlingshelgen skulle avgöra vem som blir svensk mästare i år. Stefan Malm fick äntligen vinna i fjol, efter många års försök. Han var storfavorit till att försvara guldet, men själv ville han tona ned förväntningarna, Superkartarna är sköra maskiner och minsta problem och du är borta. Det blev full pott för Stefan som vann alla tre racen och han försvarade därmed sitt SM-guld! Emil Gustavsson tog silver och Mathias Bergkvist tog brons.
JTCC körde med både nya och gamla Renault Cliobilar. Första racet blev märkligt, för vädret stod och vägde innan start. Vissa förare chansade på slicks och andra på regndäck. Det var blött när de startade, men mot slutet blev det ett torrt spår och då kom slicksbilarna farande... Nicklas Oscarsson körde för första gången på Kinnekulle, men han hade valt rätt däck och kunde ta segern före Andreas Wernersson och Henric Skoog. I andra racet var det ingen tvekan om att det var regndäck som gällde. Wernersson tog ledningen, men Skoog tog sig förbi på ett bryskt sätt och höll sedan ledningen ända till målet. Janne Gustavsson tog andraplatsen och Axel Mörner blev trea. I JSM för de äldre bilarna vann Julius Ljungdal ännu en seger före Otto Tjäder och Anthon Caldana. Han kunde säkra JSM-guldet om han vann andra racet, men i stället körde han av banan i blötan och tappade placeringar. Marcus Annervi vann före Joel Jern och Heidi Ryrlén, som äntligen tog sin första pallplats i klassen, på sin hemmabana. Otto Tjäder vattenplanade av banan under bron och skrotade sin bil och fick åka ambulans till sjukhus. Inget var brutet, men han blev rejält mörbultad!
Av SSK-klasserna är Renault Junior Cup intressantast i år med 13 debutanter av de 15 förarna som kör i årets serie. Michael Haflidasson tog pole, men han tappade några placeringar i det blöta racet. Emil Sonesson övertog ledningen, men han snurrade också. När målflaggan föll hade Haflidasson åter tagit hand om ledningen. Han fick vinna sitt första race på sin 15:e födelsedag! Tobias Moberg kom tvåa och Filip Sandström kom trea. I andra racet ledde Moberg från start till mål med Sonesson strax bakom. På näst sista varvet chansade Sandström och kastade sig förbi Sonesson in i kvarnkurvan. Sonesson orkade inte svara så det blev Moberg, Sandström och Sonesson i mål.
I VolvoCupen vann Erik Halvorsen första racet från pole före Jimmy Andreasson och Fredrik Wiborg. Erik leder mästerskapet med en betryggande marginal. I det andra racet, som kördes i regn, tog Wiborg sin första seger någonsin före Anton Eliasson. Stian Theodorsen tog sin första pallplats någonsin då han kom trea. I SSK Klass 3C vann Oskar André Sandberg före Frederick Bylund och Sten Jarl. I andra vann Bylund före Jarl och Martin Sventén. I SSK Klass 3 B startade Håvard Kollen från pole och han vann första racet före Jesper Ojala och Ole William Naersnes. I andra vann Ojala före Peter Franzen och Gert Severinsson.
I Klass 2 stod Malin Hellman Johansson i pole, men hon visste på förhand att om det skulle bli regn skulle det bli tufft! Hon tog ledningen i vätan och höll den några varv, men så bromsade hon lite försent in i Kvarnkurvan och då var det kört... August Krokström vann före Tim Svensson och Anders Strimma Svensson. I andra racet ledde Krokström från start till mål. Tim snurrade under bron och fick börja om som sista bil. I rena ilskan körde han upp sig till ännu en andraplats! Björn Johansson kom trea.
I klass 1 vann Johan Persson före Stina Sjöman och Ella Benje. I andra racet hade Persson och Sjöman en tuff fight som slutade med att de krokade ihop och Persson tvingades bryta. Sjöman vann före Benje.
I SSK Classic Racing vann Hasse Grönlund före Göran Adlén i första racet. Det blev samma pall i andra + att Ulf Speedman Andersson kom trea. I SSK Classic Racing Standard vann Bosse Röfärgar´n Söderqvist första racet före Jimmy Pettersson. I andra racet blev ordningen den omvända. Det var Jimmys första seger någonsin och det var mycket länge sedan vi såg en Renault 5 som segrare!
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se