Velodromloppet Karlskoga 2008
Gelleråsbanan 2008-06-14 - 2008-06-15

Resultatlistor


Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Äldre
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 137

Racerapport

Velodromloppet i Karlskoga

Årets Velodromlopp har körts i Karlskoga. Vi fick se 150 historiska tävlingsbilar samt motorcyklar och så naturligtvis det sedvanliga familjerallyt och entusiastbilarna på parkeringen. Vädret var växlande i år med allt från sol, regn till blåst och kyla. Men de tappraste entusiasterna satt ändå kvar på läktarna när det kalla regnet piskade dem i ansiktet. De allra äldsta formelbilarna fick slås ihop med de betydligt yngre Midgetbilarna. De blev ändå minsta heatet. Men visst är det skönt att skåda dessa riktigt gamla klenoder. Per Hågeman vann i sin Midget före Per-Olof Håkanson i en Bugatti Typ 51 från 1931. I andra racet vann Lars-Göran Sjöberg före Hågeman.

Formel Ford 1600 bjöd på en rafflande kamp. Björn Otterberg tog pole och tog även starten i racet. Han jagades frenetiskt av Henrik Hansson som lyckades stressa Björn till ett misstag så Henrik vann före Pelle Svensson och Håkan Lindevret. – Jag tog i för mycket och snurrade två gånger, jag blev för ivrig helt enkelt, sa Björn efteråt. Även i andra racet startade Björn bäst, men han gjorde samma tabbe igen. Pelle Svensson övertog ledningen och såg ut att gå mot en säker seger, men då började hans motor missa så han fick bryta. Henrik körde hem en lätt seger, men det visade sig att han hade tjuvstartat och fick 30 sekunders tillägg. Det blev istället Håkan Lindevret som vann före Bert Lundgren och Henrik Hansson.

I Formel Vee var Thomas Marklund snabbast på kvalet. Han vann även racet före Christer Ericsson och Markus Lefors. I andra racet blev resultatet exakt det samma. Bo Pettersson har sålt sin Veemax och kom nu till start i Gösta Rustas GMS III. – Det är fantastiskt, jag har äntligen blivit fabriksförare vid 64 års ålder. Det är bara att sätta sig i bilen och köra, sa Bo Pettersson.

De nyare formelbilarna var sju till antalet, nästan bara F3:or. Joakim Broström stod i pole före pappa Lennart Pihlqvist. Lennart hade fått i treans växel i starten, så han blev efter direkt. Han gjorde dock en snygg uppkörning och slutade tvåa, endast 0.8 sekunder efter Joakim. I andra racet var han ännu mera taggad, men då fick han motorstopp i starten istället. Han fick återigen göra en fin uppkörning till andra plats. Joakim och Lennart är formelklassens svar på familjen Berger. Vi kommer säkert att få se fler härliga kamper dessa två emellan. Petter Huse kom till start med sin helt nyrenoverade GRD F3-1600cc från 1971. Tyvärr gick topplockspackningen direkt. – Jag har visserligen en ny med mig, men jag vill undersöka i lugn och ro vad som är fel. Det kan inte vara riktigt att en topplockspackning går sönder efter bara 20 minuters körning, sa Petter.

I 1000cc-cupen fick vi se en härlig kamp mellan Magnus Rehbinder och Anders Jensen. Magnus vann till sist, men endast med 0.8 sekunder till godo på Anders. Lennart Nilsson kom trea. I andra racet var det Krister Wigren som höll i taktpinnen, men han fick tyvärr bryta efter bara fyra varv. Det var i vilket fall strongt av honom att vara med i racen överhuvudtaget, då han hade blåst ett hål i en kolv på kvalet. Magnus vann nu för fjärde tävlingen i rad. Lennart Nilsson kom tvåa och Dan Henningsson trea.

I standard äldre hade Tomas Gustavsson fått ordning på sin motor och då var det inget snack. Han var snabbast i kvalet och vann båda racen. Thomas Thelin kom tvåa i första racet och Juha Liukkonen trea. I andra kom Heikki Vällikoski tvåa och Juha blev trea igen. Lars Esselius kom till start med en helt nybyggd Ford Falcon. Han blev sexa i första, men fick bryta med bensinläckage i andra.

I GT/GTS-klassen var Rolf ”Myggan Nilsson lika överlägsen. Lars Bondesson blev tvåa i båda racen och Dag Henning Nielsen kom trea i båda. Det spelade ingen roll att det började regna i andra racet.

I Standard Ny var Anders Berger överlägset snabbast i kvalet, men i racet tog först Tomas Hall ledningen och sedan Lasse Jönsson. Anders lyckades ta sig förbi Tomas och låg sedan och pressade Lasse, men han kom aldrig förbi. Lasses bil läckte olja, och det syntes på hela fronten på Anders bil efteråt. Lagom till andra racet drog det igång och regnade igen. Alla fick 10 minuter på sig att byta till regndäck. Anders Berger var sist tillbaka och klarade respittiden med mindre än 10 sekunder. Tomas Hall tog ledningen igen, men han fick bryta då hans rutor immade igen. Erik Berger övertog ledningen, men blev omkörd av Anders Berger. Men Anders bromsade på sig och tappade sin ledning. I det tilltagande regnväder kom Anders Dahlgren smygande upp genom fältet. Hans lilla VW Scirocco trivdes som fisken i vattnet och Dahlgren vann racet före Erik och Anders Berger.

Sports 2000 har blivit en väldigt populär klass. Till Karlskoga kom Mikael Persbrandt och gjorde ett gästspel till många damers förtjusning (!) Han lånade Pelle Svensson bil och fick direktivet: - Jag skiter i hur fort du kör, bara du kör fortare varje gång du sätter dig i bilen, sa Pelle till honom. Han infriade löftet, för hans snabbaste varv i racet var en sekund bättre än i kvalet. Joakim Bergman vann före Cai Gottfred och Stig Dahlman. Persbrandt slutade sjua. I det blöta andra racet fick Pelle tillbaka sin bil och han fick starta sist. Flera förare snurrade under resans gång, men Pelle gjorde en stark uppkörning och nådde nästan ända fram. Dag Finn Larsen vann med 0.3 sekunder före Pelle. Joakim Bergman kom trea.

Ginetta G20 var inbjudningsklass denna gång. Detta är en klass som växer så det knakar. Det är många vilda ungdomar som kör så mycket det går och lite till. Ted Brink tog sin första seger i klassen när han vann första racet efter en hård kamp med tvåan Hampus Rydman och trean Ola Nilsson. I andra racet, som kördes tidigt på söndagsmorgonen, var kanske alla inte riktigt vakna. Det blev i alla fall för trångt i Esset och flera bilar fick bryta. Ola Nilsson vann före Ted och brodern Tobias Brink.

RHK´s vandringspris, som delas ut årligen, gick i år till teknikern Lasse Widenborg.

I juli skall Saab åter köra på Le Mans. Det är Göran Dahlén, Bo Lindman och Fredrik Tornerhielm som har byggt ihop en replika på den Saab som körde det klassiska loppet 1959.

Nästa tävling är Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp första helgen i juli.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT