Rudskogen Racingfestival 2009
Rudskogen 2009-09-05 - 2009-09-06

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Historisk Racing Norge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC 125cc GP (Racer)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC 125cc Juniorer STD
  Kval
  Race

MC Superbike
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC Superstock 600
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT
  Kval
  Heat 1

Seven Racing
  Kval
  Heat 1

Standard Production
  Kval
  Heat 1

Subaru Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 153

Racerapport

Fiasko och besvikelse när GT körde Rudskogen Racing Festival

Norska mästerskapen i banracing kördes under Rudskogen Racing Festival. Det var klasserna GT, Formula Basic, Seven Racing, Historisk, Standard Production, Subaru Cup samt tre MC-klasser. Alla utom Subaru och MC skulle köra sina båda tävlingsheat under lördagen. Tyvärr blev inte racehelgen som man hade tänkt sig. När teamen anlände till banan fanns det ingen tydlig plan för depån, mera än att Subaru och MC skulle stå i övre depån. Resten fick placera sig hur som helst på gokartbanan. Tävlingsbilar blandades med tält, husvagnar och privatbilar i en salig röra. Det var svårt att ta sig fram. Incheckningen var underbemannad så förarna missade sina körpass medan de stod i kö för att få anmäla sig. Som kompensation skulle de få köra ett extra pass på kvällen, men då släpptes så många bilar ut av olika slag att ingen fick några fria varv. Alla fick koncentrera sig på trafiken mer än sin egen körning. Papperet på toaletterna tog slut framåt kvällen och fylldes inte på förrän på lördag förmiddag. Lördagens schema var tight och när bogseringar drog ut på tiden halkade man efter i schemat. När alla hade kört sina första race förstod de allra flesta att det inte skulle sluta väl innan kvällen, då all körning är absolut förbjuden efter kl. 18.00. Motorcyklarna körde friträning under en timme medan tävlingsledningen hade möte om hur man skulle lösa problemet. Det var dock endast ett fåtal som utnyttjade denna tid. Av de fem klasser som skulle köras på eftermiddagen blev det bara två, de andra fick åka hem utan att få köra. 55 bilförare blev alltså drabbade på bekostnad av att några få motorcyklar skulle friträna, dessa skulle sedan köra kval och tävlingar under söndagen. I heatet för Seven Racing var det deltagarrekord med 28 bilar varav fem förare som åkt ända från Danmark! – Det här är en ren skandal. Här har vi förare från Stavanger, Bergen, Trondheim och till och med Danmark som inte får köra det andra racet. Det måste till stora förändringar om förarna skall komma tillbaka till Rudskogen i framtiden, sa Frode Alhaug som var en av de drabbade.

GT-klassen har fått ett bra uppsving i år med många bilar och deras nya koncept verkar tilltala de tävlande. De kör först ett sprintrace över sju varv och sedan ett längre över 30 varv med obligatoriskt depåstopp. Då kan man även välja att byta förare om man så vill. Nu i helgen fick alltså förarna bara köra sju varv och de som var andraförare till andra racet fick inte köra alls… Racen gästades av två förare som normalt sett kör Gatebil X-treme. Det var Kai Roger Bakken i sin häftiga Audi S1 med 750 hästkrafter! Samt Molly Pettit som kör en Nissan 200sx. Bakken var snabbast i kvalet före Jarl Nielsen i en Dodge Viper och Frode Alhaug i en Corvette Z06. Starten togs av Bakken före Nielsen, Alhaug, Björnar Aas och Roger Hermansen. Bakken ledde från start till mål, men bakom honom utkämpade den övriga kvartetten förare en hård kamp om platserna. Nielsen låg länge tvåa, men tappade tyvärr mot slutet. Alhaug tog andraplatsen före Aas, Hermansen och Nielsen. Are Ourom kom till start i en gammal Datzun 240 Z. Tidigare har han kört en modern Toyota Supra, men han var nöjd med den gamla bilen, som har bra balans och är lättkörd. Han slutade på sjätte plats. Topptrion i de olika klasserna blev:

GT1: 1) Jarl Nielsen, 2) Are Ourom, 3) Christian Erevik Nielsen
GT2: 1) Kai Roger Bakken, 2) Frode Alhaug, 3) Björnar Aas
GT3: 1) Roger Hermansen, 2) Björn Olaf Wiik, 3) Simen Övretveit
GT4: 1) Molly Pettit, 2) Gaute Edland

Nästa race körs på Våler den 18:e september.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Det här var skandalloppet på Rudskogen som utmynnade i att man skapade Racing NM inför 2010. Arrangörsmässigt är detta den sämsta tävling jag någonsin har sett, och jag har sett många...

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT