PentasCrew vann hela ERCup-serien, i en gammal snuthäck!
Göteborgsteamet PentasCrew tog sin tredje raka seger när man vann lördagens ERCup-final på Ring Knutstorp. Därmed vann man också hela årets ERCup-serie. Bilen man kör, en Volvo från 1990, var från början en gammal rostig polisbil. Med åren har bilen uppgraderats och förvandlats till en mycket potent racerbil.
- Detta är resultatet av 20 års utveckling och små justeringar, bilen är fantastisk att köra, sa Björn Schuer, glad teamchef i PentasCrew. Man kan ha full tillit till bilen, vägegenskaperna är otroligt bra.
PentasCrew har tagit hem flera långloppstitlar tidigare, men det var flera år sedan, detta var den första i ERCup.
- Vi började köra långlopp redan i den gamla NEOFAC-serien, och senare i ERF-serien, där vi vann ett par gånger. Men konkurrensen är stenhård i ERCup, därför känns denna titel speciell, berättar Björn.
På andra plats i finalracet kom 2Fast4You, från Skene i en Opel, och på tredje gästande Wasa Racing, som normalt kör i Mellansvenska Långloppsserien.
På andra plats i serien slutade Surprise Racing från Borås i en BMW, och på tredje plats Göteborgarna Flying Fellows i en Volvo.
Finalen blev dramatisk, precis som det brukar vara i ERCup. På träningen var det kallt och fuktigt, banan var blöt och otroligt hal, som att köra på is vittnade flera team om. Serieledande PentasCrew tog det lugnt för att inte riskera något, och placerade sig på en blygsam startposition, ungefär mitt i startfältet. I pole position stod BPJ Motorsport med sin BMW.
När starten gick tog som vanligt Primus Racing kommandot i sin Porsche, med STCC-föraren Tony Johansson bakom ratten. Men Primus fick ge upp ledningen efter bara några varv, då transpondern strulade.
Istället seglade utmanarna Surprise Racing snabbt upp i ledningen. Kunde detta hålla skulle man ha chans att vinna serien. Men efter drygt en timme började även Surprise transponder att krångla. Dessutom var oljetrycket lågt, oron spred sig i teamet om motorn skulle hålla.
Gyttorp Racing, som låg trea i serietabellen inför finalen, körde av efter rakan och träffade curbsen med bakhjulet. Deras chanser försvann när man linkade in i depån med trasig länkarm bak. Man svetsade denna men var nu långt ner i resultatlistan.
Trots stora problem med gasspjället, med en del konstiga manövrar som följd på banan och intressant tomgång vid depåstoppen, så körde PentasCrew upp sig genom fältet. Så småningom tog man över ledningen och höll den in i mål.
Surprise råkade ut för fler problem, bakaxelkåpan gick i bitar. Men man hade chans att rädda andraplatsen i serien om man höll sig före Gyttorp Racing. Surprise jobbade frenetiskt i depån, samtidigt som man rasade i resultatlistan. Till slut fick man ut bilen på banan igen, då på 19:e plats, precis före Gyttorp Racing.
Under hela dagen hade Flying Fellows kört starkt med sin Volvo, och kunde gå i mål på en sjätteplats. Det innebar att man lyckades passera Gyttorp Racing, upp på en total tredjeplats i serien.
Kvällen avrundades med middag och prisutdelning i Ring Knutstorps restaurang, därmed är årets ERCup slut. Serien har under sina fyra första år utvecklats till en av landets tuffaste banracingserier. Reglementet är stabilt och är utformat för att hålla kostnaderna nere och ge jämna race. Det gör att startfälten är fulla, med mycket hög kvalité på både team och förare. Seriens framtid ser onekligen ljus ut.
/ Mikael Persson
www.aktuellmotorsport.se