Antal tävlande: 263
Het racing vid Svenskt Sportvagnsmeeting
Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 36:e året i följd. Tävlingen kördes i en stekande hetta på Ring Knutstorp. Det var rekordmånga deltagare med, närmare 300 bilar på startlinjen vilket gör detta till Sveriges i särklass största racertävling. Ytterligare 200 bilar körde rallyt och 400 sportbilar ställde ut i depån. 2 500 personer kom och tittade på. Det var 300 personer som hjälpte till som funktionärer. Malmö Sports Car Club var som vanligt arrangör och detta är deras i särklass största evenemang varje år. Från början var detta en ren sportvagnstävling, men på senare år kör även de historiska klasserna, som numera är i majoritet.
Det mindre standardbilsheatet som även kallas 1000cc cupen var först ut på banan. Tommy Jagerwall dominerade fullständigt och han vann överlägset i båda heaten. Han lovordade också klassen: Det här är den bästa raceklassen i Sverige så till vida att du själv bestämmer hur dyrt det skall bli. Man kan köpa en billig bil och trimma den själv, eller köpa dyra delar. I de flesta andra klasser måste du köpa dyra delar redan från början, du har inget val. Jag tror att den här klassen kommer att växa och bli ännu större nästa år, sa Jagerwall. I första racet kom Lars Byström tvåa och Lars Göransson trea. I andra racet kom Arne Allard tvåa och Anders Jensen trea. Byström tvingades bryta. Detta kanske var min sista racertävling. Jag har försökt få min son att överta bilen, men han vill köra snabbare bilar, sa Byström efteråt.
Sports 2000 blev en duell mellan Johan Lindbrandt och Joakim Bergman. Lindbrandt har kört två säsonger i Ginetta G20 Cup och i år hyr han Pelle Svenssons bil. Han inledde med att ta pole, men i racet 1 var det Bergman som till sist vann med en halv sekund. I andra racet var det ombytta roller. Lindbrandt vann med 0.186 sekunder före Bergman. Bakom dessa två var det ytterligare en jämn kamp. Dagfinn Larsen kom trea i första racet före Lars Vegas Johansson och i andra var det tvärtom. Martin Borch-Christiansen kom till start i en mycket speciell Wolverine. Det är en amerikansk sportvagn med V8:a. I andra heatet hade han otur och krockade. Det blev en hel del skador i nosen, men han var optimistisk ändå. Han räknade med att ha det färdigt till Copenhagen GP i augusti.
FordFormel Ford tillsammans med Formel Vee var helgens största heat med 29 startande. Niklas Jonsson stod i pole före Pentti Hildingsson som rullade fram en aning i starten. Startern pekade på Hildingsson och sedan släppte han fältet. Hildingsson var inte med på noterna så han fick sitt straff direkt då han fick se flera bilar susa förbi honom innan han kom igång igen. I täten kämpade Niklas Jonsson mot Henrik Hansson, men Hildningsson kom spurtande genom fältet och han lyckades vinna racet före Jonsson och Hansson. Det blev samma ordning även i andra racet, men då var Hildingsson med från början och han vann med över sju sekunder. I Formel Vee är Thomas Marklund i en klass för sig. Han vann första racet med 10 sekunder före Christer Ericsson och Axel Madsen. Ordningen blev densamma även i andra heatet.
Helgens största utklassning var i heatet för standard och GT bilar före 1965 under 1300cc. Palle Pedersen var helt i sin en egen liga. Han vann båda heaten och i andra racet varvade han alla utom två förare! Frank Edwinsson kom tvåa i båda racen. Nils-Fredrik Nyblaeus kom trea i första och Ulf Lindberg kom trea i andra.
Klassen för nyare formelbilar blev det nästan som en landskamp mellan Sverige och Danmark. Man kör mest med F3, Formel Opel Lotus och Formel Ford 2000. Lennart Pihlqvist hade pole, men Claus Möller vann första heatet före Pihlqvist och Ole Vejlund. Roger Johansson fick stopp i starten, men han gjorde en fin uppkörning och körde i mål som nia. Andra racet dominerades helt av Pihlqvist som vann med över sju sekunder. John Fredriksson kom tvåa och Roger Johansson kom trea.
I heatet för de större standard och GT-bilarna före 1965 tog Roger Adamsson pole före Rolf Myggan Nilsson. Adamsson tog starten. Myggan var het och ville förbi så snabbt som möjligt. När han skulle ta höjd i sista kurvan före rakan tappade han fästet med de kalla däcken och spann runt. Han tvingades vänta tills hela fältet hade passerat innan han kunde komma igång igen. På känt maner körde han i ett ursinnigt tempo och plockade placering efter placering. Han var mer än sekunden snabbare än näst snabbaste bil som var Adamsson som vann med hela 25 sekunder före Lars Bondesson och Anders Schildt. Myggan tog sig ända upp till femte plats. I andra racet gjorde han en bättre start och lyckades ta ledningen direkt. Sedan var det inget snack om saken, han vann före Adamsson och Tomas Gustavsson.
Förkrigsbilarna körde ihop med F3-500cc. Glenn Andersson vann med stor marginal före Per Hågeman och Peter Kumlin i klassen F3-500cc. I andra heatet vann Andersson, nu före Kumlin och Rickard With. Förkrigsklassen vanns av Per-Olof Håkanson före Janne Hansson och Jörgen Witting. I andra racet vann Håkanson före Hansson och Glenn Billqvist.
Klassen för nyare standardbilar var störst i fjol. I år har man delat upp klassen i två ålderskategorier för bilar mellan 1966-1971 och 1972-1981. I den äldre nyare klassen (66-71) var det många duktiga danskar som körde. Jens Jeppesen vann från pole. Rikard Hasselblad kom tvåa och Paul-Erik Dam Larsen trea. Andra racet vanns av Jeppesen före Larsen och Sören P Christensen.
Racedagarna avslutades med den nyaste standardbilsklassen (72-81). KG Almström var dominerande här då han tog pole och han vann båda racen. Han hade Mikael Östberg i hasorna och han tog båda andraplatserna. Tomas Hall kom trea i båda racen.
Nästa deltävling i den Historiska RacingCupen körs på Vålerbanen i Norge i mitten av augusti. Samma helg körs det historisk racing även i Finland. Men innan dess körs Copenhagen GP i Danmark första helgen i augusti.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se
Het racing vid Svenskt Sportvagnsmeeting
Svenskt Sportvagnsmeeting kördes för 36:e året i följd. Tävlingen kördes i en stekande hetta på Ring Knutstorp. Det var rekordmånga deltagare med, närmare 300 bilar på startlinjen vilket gör detta till Sveriges i särklass största racertävling. Ytterligare 200 bilar körde rallyt och 400 sportbilar ställde ut i depån. 2 500 personer kom och tittade på. Det var 300 personer som hjälpte till som funktionärer. Malmö Sports Car Club var som vanligt arrangör och detta är deras i särklass största evenemang varje år. Från början var detta en ren sportvagnstävling, men på senare år kör även de historiska klasserna.
I Sportvagnsmästerskapet (SPVM) var Roadsport största klassen. Den fick delas upp i två heat. I Roadsport A kvalade Joakim Granfors bäst. Joakim inledde säsongen med att köra Modsport, men eftersom inte Modsport körde i Karlskoga senast hoppade han över till Roadsport och han har varit ostoppbar sedan dess. Han vann båda heaten i överlägsen stil. Bakom honom var det hårdare tag om de övriga pallplatserna. I första racet var det till sist Mats Ohlsson som lyckades ta andraplatsen före Tommy Falck. I andra racet blev ordningen den omvända.
Roadsport B och C kördes i ett annat heat. I första racet hade Jonas Nilsson och Joachim Osbeck en fight om ledningen. Tyvärr körde Osbäck av efter NGK-krönet och hamnade långt ned i fältet. Nilsson vann, men han hade C-föraren Fredrik Westin mindre än en sekund bakom sig i mål. Fredrik Henriksson, också C, kom trea i heatet. Tvåa i B, men först på fjärde plats kom Anders Eriksson före Max Lindblom. Trea i C kom Niklas Falk. I andra racet såg det helt annorlunda ut. Anders Eriksson tog ledningen från start och ryckte ifrån övriga fältet. Han vann med 15 sekunder före Lindblom. Westin kom trea mål och etta i C. Sedan kom trean i B som var Nilsson. Henriksson och Osbeck kom tvåa och trea i C. Racet avslutades med att Bengt Nylén sprängde motorn precis när han körde över mållinjen. Han lade ett ordentligt moln bakom sig och det brann både i bilen och i gräsmattan bakom honom innan han fick stopp. Funktionärerna var snabbt på plats och de fick snart kontroll på situationen.
Modsport handlade helt och hållet om hemmaföraren Jaan Tolli. Han var snabbast rakt igenom och han vann båda racen. Till första racet hade Sten Jarl kvalat som tvåa, men han missade tyvärr i starten och fick jaga. Arne Parnheden och Peter Eriksson hade en härlig fight. Parnheden gick segrande ur striden med 0,3 sekunder. John-Erik Öberg kom fyra. Andra racet blev dramatiskt. Det började med att Douglas Wichers fick parkera redan innan start. Parnheden körde in i ett räcke och Jarl fick en däckseparation på rakan så att det sprutade delar över hela banan. Heatet rödflaggades strax efteråt så att man kunde rensa banan från allt skräp. När dammet hade lagt sig kunde man konstatera att Tolli vann före Eriksson, Jarl och Öberg.
Clubman och RS körde i samma heat, men man hade delad start. Först släpptes Clubmanbilarna och 40 sekunder senare släppte man RS. Petter Berger stod i pole, men det var Stefan Mumm som tog starten. Berger pressade på allt han kunde och till sist tog han sig förbi och vann med fyra sekunder. Mikael Aagaard kom trea. I andra racet var scenariot detsamma, men när Berger hade ett varv kvar exploderade katalysatorn och han tvingades bryta. Henrik Andersen lyckades ta sig förbi Mumm som blev tvåa återigen. Peter Strand kom trea. Perry Johansson vann båda racen i RS. I första racet kom Peter Eriksson tvåa och Åke Bornebusch trea. I andra kom Bornebusch tvåa och Hans Söderholm trea.
I inbjudningsklasserna Ginetta G20 Cup och Porsche Cup gick det så här: Ginetta Race 1: Ola Nilsson, Mats Nilsson och Ted Brink. I andra racet: Mats Nilsson, Ted Brink, Tobias Brink. Porsche Sports Cup Race 1: Mattias Stålknapp, Håkan Ricknäs och Richard Lundqvist. Race 2: Håkan Ricknäs, Richard Lundqvist och Mattias Stålknapp.
Nästa tävling i SPVM körs i Anderstorp i slutet av augusti. Då gästas serien av BOSS-serien där man kör Formel 1-bilar före 2004. Det blir häftiga toner på mossen det!
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se