Antal tävlande: 163
Stor succé för årets Raceweek
Årets upplaga av Stockholms Sportvagnsklubbs Raceweek gick till historien som en av de bästa i klubbens historia. Det var länge sedan vi såg 180 bilar på startlinjen på Kinnekulle Ring. Det var med andra ord Sveriges näst största racertävling i år! De 3 000 åskådarna fick god valuta för sina pengar för det var mycket häftig racing vi bjöds på! Tävlingsekipagen strömmade in under hela veckan och under hela torsdagen var det fria träningar. Tyvärr regnade det ganska så friskt och det blev bara värre och värre. Totalt kom det 73 millimeter. Resten av helgens alla heat kördes sedan på torr asfalt. Den fria träningen fortsatte på fredag förmiddag och på eftermiddagen var det kval. För många av förarna var detta den första bekantskapen med Kinnekulle Ring. Banan är väldigt rolig att köra på så det var idel glada miner i depån, men den tar några varv att lära sig och spårvalen diskuterades friskt. Fredagen avslutades med den traditionella tipspromenaden. Lördagen inleddes med andra kvalomgången och efter lunch var det äntligen dags för race.
Formula Basic var först ut. Det är en klass som körs både i Sverige och i Norge där man använder ett Van Diemenchassi med Ford Fiesta motor. Olav Opås tog pole och han tog även ledningen i första racet. Det var jämnt i toppen. Efter några varv släppte en bil ut olja under bron och flera bilar snurrade av. Safetycar skickades ut tillsammans med räddningsbilarna, men alla bilar kom igång igen utan hjälp. Vid omstarten satsade Olav Opås och Thomas Guttormsen fullt under bron, trots varningsflaggan för att det var halkigt. De kanade på oljan, krokade ihop och Opås fick en flygtur ut på gräsmattan. Han tvingades bryta medan Guttormsen körde vidare till mål som vinnare. Han diskvalificerades dock i efterhand för sin hårda körning vid omstarten. Segern gick därför till Alexander Istad före André Andersson och Anders G Lindstad. Opås kunde i alla fall glädja sig åt att han satte nytt banrekord för klassen med tiden: 58.568 och därmed pole till race två. Han tog starten i andra racet och släppte aldrig ledningen. Bakom honom var det desto mera kamp mellan sex förare som ideligen bytte plats. Guttormsen, som fick starta sist, var snart ikapp denna klunga. Efter 14 hårda varv stod Opås som vinnare före Lindstad och Andersson.
SM i Superkart körs bara vid tre tillfällen i år och av tradition kör man gärna Raceweek. SM-ledande Thomas Johansson fanns inte på plats vilket gav de övriga deltagarna chansen att få ett övertag i tabellen. Tony Ahlgren var snabbast i första kvalet, men fick sitt andra kval förstört av ett litet björkfrö som letat sig in i förgasaren! Patric Sundel var snabbast i andra kvalet och petade ned Ahlgren med några tiondelar. Tyvärr saknades både Ahlgren och Stefan Malm när starten gick i första racet, båda hade fått motorproblem. Patric Sundel ledde från start till mål. Hans självförtroende är verkligen på topp. Han har inte kört många Superkarttävlingar och på Ring Knutstorp, för en månad sedan, var det första gången han tog sig i mål. Hans körning där resulterade i ett nytt banrekord alla kategorier! Mikael Friberg kom tvåa och Emil Gustafsson kom trea. I andra racet snurrade Sundel i kvarnkurvan och fick jaga från sista plats, medan Malm med en ny motor körde mot en enkel seger. Friberg och Gustafsson var tvåa och trea igen medan Sundel körde upp sig till femte plats. I SM leder nu Sundel inför finalen som körs på Gotland Ring om en månad.
Den norska klassen Shortcar var en ny bekantskap för de allra flesta. Det var första gången de tävlade på svensk mark. Bilen ser ut som en crosskart med kaross och en stor vinge bak. Motorerna kommer från motorcyklar och de utvecklar ca 200 hästkrafter. Med stel odiffad bakaxel blir väghållningen minst sagt spännande på torr asfalt och de ligger på sladd mest hela tiden. Med varvtider under 53 sekunder visar de att det går att köra fort också! Det är en relativt billig klass, man köper en byggsats för drygt 100 000 kr. Ole Jörgen Aannestad var snabbast i kvalet. Han missade lite i starten, men reparerade snart skadan och återtog ledningen redan på första varvet. Han vann första racet före Frode Störseth och Per Anders Johansen. I andra racet vänder man på de sex bästa och Gaute Ören stod därför i pole. Bredvid honom startade Julius Slatlem, som var snabbast iväg i starten. Aannestad jobbade snart upp sig från sjätte till andra plats, men längre kom han inte. Slatlem vann före Aannestad och Störseth.
Det var även premiär för Radical som klass att köra på Kinnekulle Ring. Någon enstaka Radical har dock letat sig hit tidigare. Markus Nordenström var nog den föraren som bäst kände Kinnekulle Ring sedan hans tid i Renault juniorklassen, men det var stor skillnad att köra Radical och spårvalen skiljde sig en hel del, berättade han. Han var länge snabbast i kvalet, men till sist slog Andreas Ebbesson till med en kanontid. Ebbesson tog starten och kunde sedan kontrollera racet i ledning ända till mål. Bakom honom hade Nordenström fullt upp med att freda sig mot Robert Myrsäters attacker. Han lyckades hålla undan till mål. Även andra racet vanns av Ebbesson som nästan helt har dödat spänningen i klassen då han har vunnit nästan alla race i år. Hans bästa tid var den snabbaste tiden över hela helgen och den löd: 49.984. Det var till och med snabbare än vad superkartarna mäktade med. Nordenström och Myrsäter hade en ny kamp, men den här gången kom Myrsäter förbi.
Ginetta G20 Cup körs för tredje året och det är en röramsbil med plastkaross och enhetsmotor från Ford. Det är alltid jämna race, men den här helgen dominerades totalt av Ola Nilsson som var snabbast hela tiden. Han tog pole, två racevinster och två snabbaste varv. Bröderna Brink, som också har stor kännedom av Kinnekulle från sin tid i Renault Junior, var de enda som försökte hänga med. Tobias kom tvåa i båda racen. Ted kom trea i andra racet och låg längre trea i första innan han körde av och överlämnade pallplatsen till Mats Nilsson.
Renault Junior, klassen där framtidens stjärnor fostras, var första SSK-klassen på banan. Kim Andersson saknades då han körde Crosscart i Tromsö, nästan 200 mil från Kinnekulle. Han vann SM-tävlingen i Skellefteå och leder SM, i Norge fick han tyvärr bryta från sin andraplats på sista varvet efter en sammanstötning, men han kan fortfarande komma tvåa i norska mästerskapet. Richard Edberg tog pole före Gustav Rickhamre, men Rickhamre är startsnabb och han tog planenligt hand om ledningen. Richard Hansson tog hand om andraplatsen in i kvarnkurvan före Edberg. Rickhamre körde några snabba varv och byggde upp en lucka. Bakom honom kämpade Edberg febrilt för att ta sig förbi Hansson, men han lyckades aldrig. Ställningen stod sig in i mål. I andra racet startade Rickhamre från pole med Anders Berglund bredvid sig. Det blev en rörig start där Edberg kom ut på gräset under bron. När han fick fäste igen for han in på banan och rammade Tim Svensson. Nästan alla bilar fick plåtskador i det kaos som följde. Alla utom Edberg kunde köra vidare, men Charlie Edberg körde i depå och bröt med kylarläckage. Safetycar gick ut så att man kunde bärga Edberg. Vid omstarten var Rickhamre för het och han tilldömdes ett stop and go-straff för tjuvstart. Han tappade hela fältet och kom ut som siste man. Berglund var för första gången någonsin i ledning, men Hansson lyckades ta sig förbi och vinna sin första seger före Berglund och August Krokström. Rickhamre lyckades ta sig upp till femte plats, en billängd från fjärdeplatsen.
Volvo Original Cup kördes tillsammans med SSK Klass 1, VW Beetle Cup och Norsk Standard. Fredrik Ring stod i pole före Sören Åkesson, Marcus Söderqvist och Erik Jonsson. Dessa fyra förare bildade tätkvartetten. Ring och Åkesson har haft flera tuffa kamper i år och det blev inget annorlunda den här gången. Ring bromsade för sent och träffade Åkesson i sidan och båda tvingades bryta. Marcus Söderqvist vann heatet före Erik Jonsson och Jan Johansson. Söderqvist kör Beetle där han vann före pappa Bosse. Jonsson vann Volvo Original Cup före Johansson och Jimmy Eriksson som blir allt snabbare i sin S 40. Ove Ring vann Klass 1 före Jan O Gustavsson och Magnus Carlsson. Ingela Holgersson hade världens chans att göra ett bra resultat då hon kvalade som trea i klassen, speciellt eftersom både Ring och Åkesson bröt, men hon snurrade bort sina chanser redan i första kurvan
Det var premiär för nya klassen Volvo Original Classic. Den är till för Volvo Originalbilar som kör rally. De kör med ursprungsreglementet som bl a säger att de måste använda samma 15-hjul som vid asfaltrallyn. Premiärsegraren var ingen duvunge på Kinnekulle Ring; han hette Fredrik Egeland och han tillhörde eliten i Fyndbörsen Cup med en Renault Clio för några år sedan. Det var jättekul att vara tillbaka igen, men det var stor skillnad att köra Volvo. Jag har aldrig kört en bil med sämre väghållning på bana förut, skrattade Egeland. Erling Jonsson kom tvåa och Crister Nystrand kom trea. Marcus Söderqvist ledde andra racet från start till mål. Ring och Åkesson fortsatte sin kamp med Jonsson på fjärde plats. Ring gjorde en liten miss och vips var Jonsson förbi. Alla fyra höll i princip samma fart racet igenom och slutade i den ordningen. Det blev samma pallplatser i Volvo Original och i Beetle Cup, men i Klass 1 vann Åkesson före Ring och Ring den äldre (Ove). I Volvo Classic vann Jonsson före Egeland och Nystrand. Norska tjejen Stine Olsen var debutant och ensam förare i Standardklassen. Eric Jonsson, som vann båda racen i Volvo Original Cup, slog till med nytt banrekord i andra racet. Den nya rekordtiden lyder: 1:03.779!
SSK Classic, SSK Klass 2 och Standard Production körde ihop. Classicförarna Hasse Grönlund och Bengt Nordin stod längst fram. Nordin tog starten och byggde upp en lucka till Grönlund, som till att börja med hade Klass 2-förarna Roger Ekman och Reine Bergström i hasorna. En bit in i racet hade både Grönlund och hans däck fått upp tempen och han närmade sig Nordin mer och mer. Det blev ett dragrace till mållinjen som Grönlund vann med 85 hundradelar! Mina bakdäck tog helt slut så jag var tvungen att sänka tempot på slutet, sa en slagen Nordin. Benny Pettersson kom trea i Classic. Ekman lyckades hålla Bergström bakom sig in i mål i Klass 2 med Ingvar Nilsson på tredje plats. I Standard Production hade Joakim Ottesen en kamp med Stian Dyvå Ormholt som han vann. Marius B Stai kom trea. Alla tre körde i mål inom en sekund. I andra racet var Nordin åter snabbast i starten. Grönlund lyckades inte hänga på utan han fick Bergström framför sig. Ekman fick något fel på bilen och bröt i depån. Nordin byggde upp en ordentlig lucka som höll ända till mål. Han vann Classic före Grönlund och Pettersson. Bergström vann Klass 2 före Nilsson och Malin Hellman Johansson. I Standard Production vann Ormholt före Ottesen och Steffen-Andre Feet.
Sist men absolut inte mist var GT och Yokohama Cup som mönstrade 30 bilar. Roger Hermansen var snabbast i första kvalet, men han hade inte mycket kvar av sina däck så han tänkte skippa andra kvalet för att spara dem till racet. När han märkte att klasserna före honom körde fortare än i första kvalet förstod han att han inte hade råd att sitta i solstolen och njuta. Han stod kvar i depån för att följa utvecklingen på banan. Det var framför allt Frode Alhaug han var rädd för. Alhaug genomskådade Hermansens taktik och väntade till näst sista varvet innan han satte pole med drygt en tiondels sekund. Hermansen hann därför aldrig ut på banan för att försvara sin tid. Alhaug tog starten från pole, men ingen kunde följa hans tempo. Hermansen bevakade sin andraplats ända till mål och Martin Sventén kom trea. Björnar Aas kom fyra och detta var första gången han besökte Kinnekulle Ring. Jag tycker att banan är mycket trevlig, men det tar ett tag innan man hittar ett snabbt spår. Jag lär mig hela tiden och kör fortare och fortare, sa den alltid lika positive Aas. Resultatlistan blir lång och komplicerad eftersom Yokohama körs i tre olika klasser och GT kör i fyra olika klasser. Ett par förare dubblade dessutom och kör båda mästerskapen. I Yokohama Cup klass 1 vann Eric Persson före Bengt Nordin. I klass 2 vann Martin Sventén före Jan-Eric Lindgren och i klass 3 vann Björn Davidsson före Tony Bylund och Stefan Inerud. I Norska GT 1 vann Carl Omsted före Jarl Nielsen och Are Ourom. I GT 2 vann Frode Alhaug före Björnar Aas och Tommy Aker. I klass 3 vann Roger Hermansen före Per Christian Wiencke och Jörgen Skaug och i klass 4 vann Lars Brandström.
Andra racet blev ännu mera komplicerat eftersom GT-förarna skulle köra 20 varv med obligatoriskt depåstopp medan Yokohama bara körde 15 var utan depåstopp. Alhaug tog ledningen från pole före Hermansen. Depåfönstret öppnade sig efter 5 varv, men nästan samtidigt gick ett par bilar av banan och Safetycar gick ut medan man bärgade bilarna. Förarna passade på att göra sina depåstopp och tappade därmed inte så mycket tid i depån. Bärgningarna drog ut på tiden och många viktiga racevarv gick till spillo. När Yokohamaklassen flaggades av efter 15 varv var Sventén först över mållinjen före Stefan Jacobsson och Eric Persson. I GT körde Alhaug i mål först efter 20 varv. Han var 21 sekunder före Hermansen på andra plats. Wiencke kom trea. De olika klasserna slutade följande: Yokohama klass 1: Eric Persson före Bengt Nordin. Klass 2: Martin Sventén före Jan-Eric Lindgren och Espen Lövstad. Klass 3: Stefan Jacobsson före Björn Davidsson och John-Erik Öberg. I GT 1 vann Jarl Nilsen före Are Ourom. I GT 2 vann Frode Alhaug före Björnar Aas och Björnar Tyberg. GT 3: Roger Hermansen före Per Christian Wiencke och Per Erik Langkaas.
Lördagskvällen avslutades med en härlig grillafton och dans. På söndagen var det gridshow under lunchen och då var alla tävlingsbilar uppställda på startplattan (förutom GT & Yokohama som stod i Parc Fermé). Team X3M uppvisningskörde med en Monstertruck på Rallycrossbanan. För SSK var hela helgen en enda stor succé. Nu väntar lite semester och ett uppehåll till sista helgen i augusti då nästa race körs i Falkenberg.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se