Norrmän, långlopp och regn i Karlskoga
Karlskoga
SSK körde sin andra tävling för året på Gelleråsbanan i Karlskoga. Tävlingen kördes i samarbete med Karlskoga MF som körde sin egen långloppsserie NSHC. Dessutom kördes tre norska klasser.
Tävlingsdagen inleddes med Formula Basic. Här är det ungefär lika många svenska som norska förare. Den svenske föraren Christopher Seander tog pole, men i racet blev det en norsk duo som gjorde upp om segern. Anders G Lindstad och Olav Opås vann var sin tävling i sin årspremiär för en månad sedan och de fortsatte sin kamp i Karlskoga. Lindstad lyckades hålla Opås bakom sig ända till mål och han vann med 0.3 sekunder. Seander körde in som trea.
Opås kunde tyvärr inte köra andra racet då han skulle på konfirmation. Nu var det Seander som gav Lindstad en fight. Han var till och med uppe i ledning ett kort tag, men Lindstad lyckades vinna även andra racet. Seander kom tvåa och André Andersson kom trea.
Det finns riktiga entusiaster inom racingen. Raymond Handeland bor i Bergen och han hade 14 timmars resväg till Karlskoga.
Juniorerna, som kör Renault Clio, bjöd på riktig dramatik. Gustav Rickhamre stod i pole, men det var Richard Edberg som var snabbast i starten. Det blev ett märkligt race. Det började regna efter några varv. Till att börja med anpassade sig förarna till de förändrade förutsättningarna, men efter ca tre varv i regnet började de kana av till höger och vänster. Richard Hansson var uppe i ledningen ett tag. När man trodde att alla hade snurrat färdigt var Rickhamre i ledningen. Han såg ut att gå mot en enkel seger, då han också bromsade på sig och fick ta en tur över gräsmattan i Eje-svängen. Kim Andersson var påpasslig och övertog ledningen, men på något vis lyckades Rickhamre kontra och var tillbaka i ledningen igen redan i hårnålen. Sedan gjorde han inga fler misstag. Han vann med fyra sekunder före Andersson och en överlycklig Ida Ericsson på tredje plats. När Rickhamre körde av banan trodde jag att jag skulle vinna racet, men plötsligt hade han kört om mig igen, sa Andersson efteråt. Kim är debutant i år och Rickhamres rutin var avgörande i detta race.
I andra racet tog Rickhamre hand om ledningen direkt och sedan var det inget snack om saken. Han ledde från start till mål. Andersson lyckades inte riktigt få kontakt med Rickhamre, men han körde i mål som lika säker tvåa. Richard Edberg blev trea.
SSK Klass 1, Volvo Original Cup och Beetle körde i samma heat. Marcus Söderqvist i en Beetle hade pole och han trivdes i regnet. Erik Jonsson i en Volvo blev påkörd i starten och tappade några placeringar. Han kunde köra upp sig till en total andraplats och seger i Volvo-klassen före Zandy Meurling och Jimmy Eriksson som även hann med en ordentlig snurrning. I klass 1 kunde Ove Ring ta sin första seger någonsin.
I andra heatet tog Jonsson ledningen, men i depåkurvan dog bilen plötsligt. Söderqvist låg närmast bakom fick bromsa och tappade många placeringar. Jimmy Eriksson övertog ledningen. Jonsson fick fart på sin bil igen och började köra upp sig genom fältet. Han nådde dock aldrig Eriksson som tog sin första seger med sin Volvo S40. Jonsson kom tvåa och Erik Halvorsen kom trea. Marcus Söderqvist vann Beetle-klassen före pappa Bosse och i Klass 1 snurrade Ring tidigt och Ingela Holgersson ledde länge. Ring lyckades ta sig i fatt och gå förbi, men de sista tre varven körde han med trasigt avgassystem. Bilen hängde i alla fall ihop så pass att han kunde gå i mål som segrare. Jag tror att jag fick problem med bränsletrycket. Bilen dog bara, men sedan gick den igen och det var bara att köra på, sa Jonsson.
I nästa heat kördes den norska klassen Standard Production ihop med SSK Classic och SSK Klass 2. Hasse Grönlund i Classic stod i pole, men han fick problem med oljetrycket i racet och föll gradvis tillbaka. Det visade sig sedan vara en glappkontakt som orsakade att oljelampan blinkade. Reine Bergström tog snabbt hand om ledningen i racet och han ledde ända tills hans motor började misstända. Roger Ekman kom snabbt ifatt och övertog ledningen som han höll i mål. Ekman vann klass 2 före Kjell Jansson som äntligen fick ett problemfritt race i sin Laguna. Bergström kom trea. I Classic vann Patrik Molin före Grönlund. I Standard Production vann Joakim H Ottersen före Marius Bårdseng Stai och Steffen Andre Feet. Jag hade troligen för lite bensin i tanken så att bilen tjuvdrog luft, sade Bergström om sin misständande motor.
I andra racet hade han tankat fullt och då gick han inte att stoppa. Ekman låg tvåa och hade Ottersen bakom sig. Ekman stängde rutinerat alla omkörningsförsök från Ottersen som försökte finta sig förbi i slutet på långa rakan. Det slutade med att de hakade i varandra och snurrade. Båda kom snabbt iväg igen, men Stian Dyvå Ormholt drog nytta av situationen och körde om de båda. Bergström vann Klass 2 före Ekman och Ingvar Nilsson som hade startat sist. Han hade varit iväg och kört rally under lördagen och hade därför ingen kvaltid.
Ormholt vann Standard Production före Ottersen och Stai. Classic vanns av Grönlund före Mohlin.
Norska klassen GT kördes tillsammans med Yokohama Cup som kördes för första gången i år. En förare som valt att satsa på Yokohama i år är Andreas Boström från Hässleholm. Han började för snart 20 år sedan med att köra Renault 5 och sedan blev det Formel Ford. De senaste 10 åren har han kört långlopp i ERCup och SLC, men nu var han tillbaka i SSK igen. Han kör med samma BMW som han har kört långloppen med. Han inledde med att ta pole i utklassningsstil; 1.5 sekunder bättre än nästa bil! Precis innan racet började det duggregna. Man bedömde att det skulle ge sig och alla startade på slicks. Tyvärr blev det mera regn och förarna hade fullt upp med att hålla sig på banan. De flesta klarade detta med bravur och den som bemästrade detta bäst var Boström som vann med 11 sekunder före Henry Rorgemoen och Kjell Holgersson. Racet kördes i 14 varv, men den norska GT-klassen klev av redan efter sju. De har lagt upp det så i sitt reglemente att de kör ett kort och ett långt lopp. Det norska GT-racet vanns av Björnar Aas före Frode Alhaug och Roger Hermansen. Klassegrarna blev: GT1: Carl Ormsted, GT2: Björnar Aas, GT3: Roger Hermansen och GT4: Lars Brandström.
Det andra racet var 20 varv långt och då måste alla bilar in och göra ett obligatoriskt depåstopp. Rorgemoen satte snabbaste tid i första racet och fick starta först i andra medan Björnar Aas hade en transponder som inte fungerade varför han fick starta sist. Boström tog starten, medan Rorgemoen snurrade. Aas körde upp sig till tredje plats redan på andra varvet bakom Boström och Hermansen. Boström fick tyvärr bryta i ledning på sjunde varvet med en trasig drivknut. Aas övertog ledningen och körde ifrån det övriga fältet. Vid det obligatoriska depåstoppet tog han tyvärr alldeles för god tid på sig och han fick börja köra upp sig genom fältet igen. Roger Hermansen vann racet före Frode Alhaug och Björnar Aas. Klassegrarna blev: GT1: Are Orum, GT2: Frode Alhaug, GT3: Roger Hermansen och GT4: Lars Brandström. I Yokohama Cup var det endast två förare som tog sig i mål. Kjell Holgersson vann före Lars Brandström. Jag visade min snabbhet i racet när jag körde ifrån allt och alla, men mitt depåstopp tar alldeles för lång tid. Det blir extra besvärligt eftersom jag är den ende som använder HANS-skydd, sa Björnar Aas efteråt.
Långloppsklassen NSHC körde ett tretimmarslopp på lördag eftermiddag. Man startar i mästerskapsordning med Klass 1 först och Klass 4 sist. De senare årens suveräna Team 33 Haraker Maskinservice stod i pole, men redan innan Eje-svängen hade klass 4 bilen Gruffman Racing övertagit ledningen med sin BMW Z4. De var överlägset snabbast och kunde vinna enkelt, men de var ensamma i sin klass. Klass 1 var störst och här blev det riktigt spännande på slutet. Team 33 hade fått svartflagg och tappat sin ledning och de insåg att de inte skulle hinna köra i fatt ledande NT-Racing Team, men som en skänk från ovan tog bensinen slut för NT som parkerade i sista kurvan, bara några hundra meter före mål och Team 33 kunde inkassera ännu en seger. NT kom tvåa och Trackart Racing kom trea. Malmbergs vann klass 2 och Krokodil Racing vann klass 3 före Forza Corza Racing.
Söndagens race kördes i fem och en halv timme. Team 33 vann med tre varv före NT-Racing Team och Nydrätt Racing kom trea. I klass 2 & 3 blev resultatet samma som i första racet. Gruffman kom inte till start i klass 4. Team 33 har därmed befäst sin ledning i tabellen även i år, trots att man fick köra helgens tävling utan sin frontfigur Roy Stubberud. Han är troligen den förare som har kört flest racevarv på Gelleråsbanan någonsin. Han har kört nästan alla NSHC-race sedan 1987 och det har blivit många tusen varv vid det här laget. Han har tappat räkningen själv. Tyvärr drabbades han av hjärtproblem och fick åka akut till sjukhus för några dagar sedan. I väntan på operation frågade han läkarna om han inte kunde få permission för att köra racet, men det kom inte på fråga!
Nästa tävling i SSK-serien körs redan den sista helgen i juni på Kinnekulle Ring, då tillsammans med ERCup och norska Seven Racing.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se