SSK Kinnekulle 2009
Kinnekulle Ring 2009-05-09 - 2009-05-10

Resultatlistor


Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 41

Racerapport

SSK-Premiär på Kinnekulle Ring

Stockholms Sportvagnsklubb drog igång ännu en säsong av den anrika SSK-serien, den äldsta racingserien i Sverige, som startade redan 1971. Tyvärr var det lite tunt med bilar, men de som var med kämpade bra och hade roligt. Det mest positiva i helgen var ungdomsklassen Renault Junior Cup. Sex nya förare gjorde sin tävlingsdebut i helgen och ett par till ryktas vara på väg in i serien. De visade stor kamratanda då en förare fick problem. Han insåg att han inte skulle hinna reparera bilen i tid till racet. Han undrade då om de kunde senarelägga juniorernas heat så att han skulle ha en chans att få vara med. Det var ingen som motsade sig detta utan vi fick se fullt startfält. Gustav Rickhamre är den förare som låg högst upp i tabellen i fjol av de förare som är kvar och han har därför ett visst favorittryck på sig i år. Han inledde säsongen med att ta pole och han tog ledningen direkt i första heatet. Han höll ledningen från start till mål, men strax bakom honom hängde debutanten Kim Andersson med utan problem. Rickhamre vann med 2.5 sekunders marginal, men det var Andersson som satte den snabbaste tiden och inte nog med det, han satte nytt banrekord för klassen!

I andra heatet tog Rickhamre starten och kunde sedan hålla tätt bakåt ända till mål, men Andersson låg närmare honom den här gången och var beredd på en lucka hela tiden. Luckan kom aldrig och Rickhamre vann med 0.4 sekunder före Andersson som passade på att putsa sitt banrekord ytterligare till 1: 05.336. Andersson har kört Crosskart tidigare och bl a vunnit SM.

Superkartarna var snabbast på banan och som vanligt användes de som väckarklockor i depån, eftersom de alltid kör första passet varje dag! SM-tvåan från i fjol, Stefan Malm, fanns på plats för att vässa formen inför årets SM-säsong. Han kvalade dock ”bara” in som tvåa då Mikael Hjalmarsson var snabbast. I racet var Hjalmarsson snabbast iväg, men redan efter drygt ett varv började hans däck att överhetta. Han kämpade och slet hela racet igenom men det blev bara halkigare och halkigare. Malm vann före Emil Gustavsson och Magnus Andersson. – Jag provade ett nytt däck och det var ju snabbt till att börja med, men det tog slut redan efter drygt ett varv, sedan var det som att köra på is, sa Hjalmarsson. I andra racet gav Malms motor upp redan på första varvet. Unge Emil Gustavsson tog hand om ledningen före Hjalmarsson, men Gustavsson tvingades bryta när två varv återstod. Hjalmarsson vann före Orvar Bergqvist och Magnus Andersson.

Hasse Grönlund var ensam förare i SSK Classic denna gång. Han fick i alla fall glädjen av att slå alla Klass 2-bilar som han körde tillsammans med.

I Klass 2 var regerande mästaren Roger Ekman snabbast på kvalet, men i racet fick han ge sig mot Ingvar Nilsson. Kjell Jansson kom trea. I andra racet ledde han återigen, men fick bryta några varv från mål. Nilsson tog sin andra seger för helgen, nu före Kenneth Svensson och hans dotter Malin Hellman Johansson.

Klasserna Volvo Original Cup, SSK 1 och Beetle Cup körde tillsammans. Fredrik Ring stod i pole, men det var Sören Åkesson som tog ledningen. Åkesson köpte Kjell Holgerssons BMW efter förra säsongen och han har klarat övergången till bakhjulsdrift galant. Efter några varv missade han en växling efter långa rakan och han krokade ihop med Ring. De tappade många placeringar och fick börja kämpa sig upp genom fältet igen. Ring lyckades ta sig hela vägen och korsade mållinjen först av alla och han vann Klass 1 före Åkesson och pappa Ove Ring. I Volvo Original Cup kunde Erik Jonsson vinna på ett övertygande sätt. Fajten var istället hård om platserna närmast bakom. Erik Halvorsen kom tvåa före Jan Johansson och Zandy Meurling. I Beetle Cup vann Marcus Söderqvist före pappa Bosse.

I andra racet tog Åkesson ledningen igen, men han lyckades snurra ännu en gång. Pallen blev densamma som i första racet. I Volvo-klassen var det samma scenario. Jonsson vann övertygande, medan det var hård fight om placeringarna bakom. Jimmy Eriksson tog andraplatsen före Jan Johansson och Erik Halvorsen. Beetlarna upprepade sitt resultat. Debutanten Oscar Johnsson var ensam förare i Volvo 240 Classic.

Helgens specialpris gick till förarna i Renault Junior Cup samt familjen Ahlberg, dels för att förarna visade stor sportmannaanda för att de flyttade sitt heat och dels till familjen Ahlberg som voltade sin bil på testhelgen för ett par veckor sedan, men som ändå fått ihop bilen till premiären.

SSK anordnade, i samarbete med Bengtsfors MotorClub, en tävling i Drivers Open. Denna relativt okända bilsportgren är stor i Bengtsfors som har kört tävlingar de senaste tre åren med stora startfält. Tyvärr var det inte så många som hade möjlighet att på kort varsel köra tävlingen på Kinnekulle, men 13 förare kom i alla fall till start varav några från Falköpings Motorklubb, som också har börjat köra Drivers Open. Bengtsforsarnas större rutin gav dock utslag. Lucas Ernstsson dödade all spänning genom att sätta en kanontid redan i första åket, som ingen kunde matcha. I de resterande tre åken var han i princip lika snabb (man räknade de tre bästa åken av fyra). Totalt vann han med 18 sekunder före pappa Morgan som körde samma bil, en Peugeot 205 Junior. Bengt-Åce Gustavsson kom trea i en Opel Corsa. Några förare hade lite problem med att hitta rätt på den knixiga banan. Trots relativt få startande tyckte SSK om idén och det är inte omöjligt att det kommer att köras ytterligare någon tävling redan i år.

Nästa tävling körs i Karlskoga den 6-7 juni. Då kommer flera norska klasser på besök samt att Karlskogas egen långloppsserie kommer att köras. Det kommer att bli en helg med gränsöverskridande verksamhet då långloppsbilarna är inbjudna att köra sprintrace och sprintbilarna är inbjudna att köra långlopp.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT