STCC-Final Mantorp 2009
Mantorp Park 2009-09-25 - 2009-09-26

Resultatlistor


Camaro Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC PRO Superbike
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 129

Racerapport

Rustad och Polestar mästare efter dramatisk STCC-final

Thed Björk toppar STCC-tabellen inför de två finalracen och jagas närmast av Tommy Rustad. Allt är klart för en fortsättning på dramatiken som inleddes på Knutsorp.
- De får avrätta mig igen om jag inte skall vinna, säger Thed Björk.
Det är mycket spännande i teammästerskapet mellan i första hand West Cost Racing som jagar Flash Engineering men även Polestar har möjlighter att vinna den prestigefyllda titeln.
- Vi tar hem även detta mästerskap, säger Jan Flash Nilsson kaxigt.
- Jag tycker att vi kör om det, säger Dick Jönsson Wigroth hos West Coast Racing.
Privatförarnas Semcon Cup leds av Viktor Hallrup.
- Två bra race där jag tar mig i mål räcker denna helg. Jag skall hålla mig undan de andra, säger Hallrup som redan är klar mästare i Semcon Cup.

Race 1:
Det inledande heatet för STCC blev ett av årets renaste race trots tät racing och ett antal fräna omkärningar så höll sig förarna i skinnet och undvek all form av närkontakt.
Polestars Tommy Rustad såg till att höja temperaturen rejält inför det sista racet genom att vinna inledningsheatet samtidigt som mästerskapsledande Thed Björk blev fyra vilket innebar att Björks ledning på nio poäng krympte till fyra.
- Jag gjorde vad jag behövde. En bra start bäddade för segern. Det blev lite för tight mot slutet när jag körde för säkert men det höll ju. Nu hoppas jag på att de övre makterna hjälper mig den sista biten, säger Rustad.
Bakom Rustad blev Robin Rudholm tvåa medan hans teamkamrat i West Coast Racing,Richard Göransson, tog hand om tredje platsen vilket förde West Coast Racing upp i ledning av Teammästerskapet.

Race 2:
Bild 375268
Allt gick Polestars väg i finalen på Mantorp med seger både i förar- och Teammästerskapet.

Utgången av det första heatet innebar att det kom in mycket nerver inför det avgörande racet.
Direkt efter att starten gått inleddes kubbningen med att Jan Flash Nilsson var på Tommy Rustads bakparti två gånger. Rustad höll i men när Flash körde på Rustad andra gången så föll Flash själv på eget grepp och åkte av i sandfållan på yttersidan av startkurvan för att tvingas parkera lite längre fram.
I ingången på kurva två styrde Thed Björk in sin bil mot Richard Göransson som låg på innnern och knuffade Göransson ut på gräset där det spann runt för Göransson så att han for ut på banan igen och rammade Björk i sidan så att båda åkte av på andra sidan av banan. På vägen av gav sedan Björk också Rudholm en knuff så att han fick ta en tur genom sandfållan men lyckades ta sig upp på banan och fortsätta racet från sista plats.
Tomas Engström tog hand om ledningen med sin Honda tätt följd av Pontus Mörth i Chevrolet Lacetti.
Mörth fick snabbt ge sig för Mattias Andersson som var riktigt snabb med sin Alfa Romeo och strax efter blev han även passerad av Robert Dahlgren som laddade hårt med sin Volvo C30.
varvet efter smet dahlgren sedan först om Andersson för att också passera Engström och gå upp i en ledning som han drygade ut för varje varv och kunde ta en ohotad seger. Engström och Andersson hade en tuff fight som till slut vanns av Andersson medan Engström fick nöja sig med tredje plats i mål i heatet före Mörth.
Det var dock bakpom dessa fyra som det hela skulle avgöras. Tommy Rustad höll länge en femte plats vilket skulle ge honom precis så många poäng som han behövde för att ta hem titeln.
Rustad jagades dock av SEAT-föraren Roger Eriksson som också var förbi Rustad ett tag med norrmannen kunde kontra och till slut flaggas av som femma och säkra SM Guldet på samma slutpoäng som Thed Björk.
- Jag är oerhört stolt, att som norrman få vinna i skandinaviens största serie och för skandinaviens mest kända bilmärke. Ärligt talat så vet jag inte hur jag ska fira det här, jag var inte förberedd på att det här skulle hända, sa en jublande glad Tommy Rustad.
- Jag känner mig helt tom och oerhört besviken, sa Thed Björk nedstämt.

Bild 375269
Christian Dahl bara myser efter lördagens dubbeltriumf.

Samtidigt som det var oerhört spännande i kampen om var det individuella SM-guldet skulle hamna så blev det minst lika spännande när det gäller upplösningen av teammästerskapet.
West Coast Racing hade greppet inför det sista heatet knappt före Flash Engineering och jagande Polestar.
Flash Engineering var helt borträknade efter de två första kurvorna där Jan Flash Nilsson och Thed Björk fick stå och se på vad som hände på banan. Polestar kunde plocka många poäng med sina två förare med i toppen medan West Coast Racings Robin Rudholm ensam fick jaga mästerskapspoäng från sin sista plats.
Rudholm jagade dock på riktigt rejält med sin BMW som hade fått några törnar i startkraschen och han avancerade genom fältet till en slutlig sjätte plats en sekund bakom Rustad vilket gav honom tre poäng och inte de fyra som han hade behövt utan Polestarteamet kunde jubla över ännu en triumf då man vann Teammästerskapet med en poängs marginal före West Coast Racing.
- Helt ofattbart egentligen. Vi var näst intill helt uträknade efter allt strul i tidigare race men grabbarna gjorde en fenomenal insats i dag, sa en jublande glad Christian Dahl.
- Det känns lite tungt nu men så här har det varit för oss hela säsongen, sa Dick Jönsson Wigroth hos West Coast Racing.

Pro Superbike. Backlund ny mästare.
Filip Backlund har ett litet försprång mot Alexander Lundh men först över mållinjen dem emellan i lördagens race blir avgörande.
Backlund inledde starkt på fredagsmorgonens fria träning där han var snabbast.
- Jag ser fram emot morgondagen, säger Backlund lugnt.
Kvalet avverkades under fredagen med Alexander Lundh som snabbaste förare före Filip Backlund, Freddy Papunen och Niclas Cajback som tog den sista platsen i första startledet.
- I morgon skall jag vara med från start och inte släppa Filip ifrån mig för jag tänker vara före honom i mål och vinna mästerskapet, sa Lundh belåtet efter kvalet.
- Det är i morgon som det gäller och då skall ni få se på åka, sa Backlund.
Filip Backlund var rejält laddad inför helgens final i Pro Superbike på ett lite kylslaget och blåsigt Mantorp Park där han delade första startledet med sin värste konkurrent om titeln, Alexander Lundh, fjolårsmästaren Freddy Papunen samt helgens överraskning Nicklas Cajback.
Backlund tog starten med sin Suzuki före Kawasakiåkande Freddy Papunen, Cajback på sin Honda och också Hondaåkande Alexander Lundh som inte alls hänge med i tempot från start.
Papunen bevakade Backlund i täten där de båda drog ifrån det övriga fältet.
Alexander Lundh tog sig förbi Cajback men låg länge tre fyra sek under bakom.
Drygt halvvägs in i heatet började Lundh plocka in avståndet på de framförvarnade vilket också Papunen upptäckte och ökade sitt tempo markant för att passera Backlund och ta ledningen.
Ju närmre slutet på racet man kom ju mer närmade sig också Lundh Backlund som började få svårt med fästet.
Papunen hade en bekväm ledning ut på näst sista varvet samtidigt som Lundh kunde göra en lyckad attack på Backlund och ta hand om den så viktiga andra platsen som innebar att han gick upp i totalledning i serien före Backlund.
En allt för hård satsning i näst sista kurvan ut på start- och målrakan av Lundh innebar dessvärre att han fick ett kraftigt kast och for av banan för att krascha i ett skyddsräcke.
Papunen tog hand om segern i racet och avancerade till en tredje plats i SM-tabellen på bekostnad av Lundhs teamkompis Andreas Mårtensson som slutade trea i heatet efter en stark avslutning.
För Backlunds del var SM-guldet säkrat i och med andra platsen.
- Helt underbart. Det var nog ett av mina svåraste race dar jag inte kunde svara på Papunens attack men jag hade lite kvar för att pressa Lundh till ett misstag så att jag kunde ta hem SM Guldet, sa en jublande glad Backlund.
- Jag gav allt och lite till men det höll inte, sa Alexander Lundh mycket besviken.
- En bra avslutning på en säsong som inte har fungerat så som jag ville men jag är nöjd med att sluta trea, berättade Freddy Papunen.
Petter Jansson vann klassen privtåkarna i finalracet före Thomas Johansson och Lukas Ockefelt men totalsegern i privatcupen gick till David Andersson som fick se finalheatet från sidan av banan med en skadad fot.

Carrera Cup. Mangs tog hem segern.
Jocke Mangs är favorit till årets seger.
Det blev Fredrik Larsson som tog hem fredagsracet efter att ha jagat Jocke Mangs några varv i inledningen. Mangs fick även släppa Edward Sandström och Tony Rickardsson för att själv sluta fyra.
- Jag har tagit det försiktigt för att säkra poäng, berättade Mangs.
- En ny skön seger, tyckte Fredrik Larsson.
- Det var inte långt borta från att jag tagit Fredrik, sa Sandström som låg hårt på under slutvarven.
- Jag är den ende som har en teoretisk chans att snuva Mangs på totalsegern och det känns bra inför morgondagens race där mycket kan hända, sa Rickardsson.
Fredrik Larsson tog en ny seger i årets avslutande race för Carrera Cup före Edward Sandström och Martin Öhlin.
Cralle Lindholm tejpade sin Porsche helt svart inför finalracet för att markera att nu kör han sitt sista race precis som han gjorde när han avslutade sin roadracingkarriär. Det blev en sjätteplats för Cralle i finalen följd av Tony Rickardsson medan Jocke Mangs flaggades av som sjua och klar mästare på nytt.
- Det var safety driving i båda racen denna helg för vi ville säkra mästerskapet vilket ju gick riktigt bra, sa en belåten Mangs som vann totalt före Tony Rickardsson och Fredrik Larsson som lyckades ta hem bronset trots att han uteslutits från tre heat efter tekniska kontroller.

JTCC. Linus Ohlsson blev mästare.
Kommer att bli två intressanta race där mycket i tabellen kan kastas om.
Ricchard Trange var helt suverän i fredagens race där han enkelt vann före Niclas Olsson och Linus Ohlsson.
- Det var den tredje raka segern så jag är mer än nöjd, kommenterade Trange sin uppvisning.
- Nu är jag med i matchen i morgon då det blir ett knallhårt race, sa Niclas Olsson.
- Jättenöjd. Jag hade ingen chans på de två där framme, tyckte Linus Ohlsson.
Det var fem förare som kunde ta hem JTCC segern när starten gick för säsongens sista race. Richard Trange avrundade med att vinna igen och ta sin fjärde raka seger i sin SEAT Leon men det räckte bara till en fjärde plats i serien.
Kevin Engman hade det bästa utgångsläget till totalsegern men hans finalrace blev helt misslyckat och en avåkning efter närkontakt innebar att han blev poänglös i finalheatet och slutade trea totalt.
Med en tredje plats bakom Jesper Wernersson i sista racet så lyckades Citroënåkande Linus Ohlsson få i hop totalt 69 poäng vilket räckte till totalseger med en marginal på två poäng till märkeskollegan Andreas Ahlberg som tog hand om silverplaketten på samma poäng som Engman.

Radical
Årets mästare, Andreas Ebbesson, är klar men det är öppet om platserna bakom.
Per Staff Jr kom till start i en helt ny Radical och satte redan klare mästaren Andreas Ebbesson på plats.
Ebbesson hade en riktigt tuff fight med Markus Nordenström där Markus var förbi ett tag men fick ge sig på slutvarvet.
- Äntligen har jag en bil där allt fungerar och det är så himla skönt, jublade Staaf Jr.
- Min diffuser lossnade precis som i kvalet så nu får vi jobba extra i kväll för att få det att sitta tills i morgon, sa Ebbesson.
- Jag gled ut lite för mycket i sista kurvan oc då kunde Ebbesson komma men jag är nöjd med att vara på pallen, berättade Nordenström.
Andreas Ebbesson visade att han är en värdig mästare genom att vinna sista racet före per Staaf Jr.

Camaro Cup. Ole Martin Lindum tog sitt femte mästerskap
Det finns en handfull förare som är kapabla att vinna i de två racen men det är Ole Martin Lindum som får finna sig i att vara favorit.
Anders Brofalk vann fredagsracet före Ole Martin Lindum och Magnus krokström.
- I och med att Ole Martin blev tvåa så kan jag inte vinna längre men det gör inget för han är värd segern, sa Brofalk.
- Det är ett race kvar och Krokström kan fortfarande slå mig så i morgon gäller det att köra med insidan av skallen för att säkra poängen som behövs, berättade Ole Martin Lindum.
- Visst har jag chansen men den är mikroskopisk. Jag kör för att göra ett bra avslut på säsongen, kommenterade Krokström.
Krokström gjorde vad han kunde och vann även det avslutande heatet före Michael Wärn och Fredric Magnusson men Ole martin Lindum körde säkert och bevakande in på en femte plats och säkrade därmed sin femte totalseger i Camaro Cup före krokström och Anders Brofalk.
Av L-G Nilsson

Design by Bloms IT