Årets SM-säsong i racing fick en tuff start då STCC lämnade in sin konkursansökan i februari. Det var allmänt känt att deras ekonomi var katastrofalt dålig och det var bara en tidsfråga innan konkursen var ett faktum. Med facit i hand hade det varit bättre för alla parter om beslutet hade tagits tidigare. Nu blev det bråttom att organisera en SM-säsong i racing med så lite tid kvar fram till säsongen startade. Å andra sidan hade STCC egentligen slutat fungera som paraplyorganisation redan säsongen innan, varför klubbarna var relativt förberedda på vad som skulle hända. Precis som i fjol kördes varje tävling för sig, men serien lappades ändå ihop till ett mästerskap. Varje klass fick göra sin egen förhandling med varje arrangör.
Det bildades en ny paraplyorganisation som döptes till Scandinavian Racing League. Tanken var god, men tyvärr blev det en tandlös organisation som inte hade så mycket att säga till om i praktiken. Många synergieffekter gick förlorade och det var rörigt inför varje tävling med vad som gällde där och då.
Porsche har den starkaste organisationen idag och de körde sitt race utan några större problem. Under de flesta helger hakade de andra klasserna på, men det såg ändå inte exakt likadant ut under säsongen.
STCC-klassen bytte namn till TCR Scandinavia och Greger Peterson höll klassen under armarna ännu ett år. Han var väldigt tydlig med att han inte kunde fortsätta att stötta klassen på samma sätt år efter år, varför han sökte någon som kunde ta över stafettpinnen.
Premiären kördes på Ring Knutstorp som bjöd på snö! Det var blött och kallt. Mikaela Åhlin-Kottulinsky inledde året bäst genom att ta pole och vinna första racet före Robert Dahlgren och Tobias Brink. Andra racet vanns av Andreas Wernersson före Andreas Ahlberg och Mattias Andersson. Mycket bra inledning på säsongen med sex olika personer på pallen!
I Anderstorp vann Dahlgren första racet. Andreas Ahlberg vann det andra och det var hans första seger någonsin i klassen. Den nya banan i Fällfors utanför Skellefteå invigdes helgen före midsommar med sommar, sol, myggor och 17 000 glada norrlänningar! Dahlgren ville naturligtvis bjuda sina vänner på en bra prestation och han ledde första racet ända fram till sista kurvan. Han gjorde ett litet misstag och Wernersson fick en bättre utgång. Det blev ett dragrace ända till mållinjen där Wernersson vann med en meter! Dahlgren fick sin revansch i andra racet där han vann. Mattias Andersson hade en tung helg. Motorn rasade och reservmotorn stod hemma i Linköping, 150 mil bort. De åkte och hämtade motorn och lyckades byta lagom till start! Det kallar jag entusiaster!
Västkustloppet i Falkenberg är en given sommarklassiker där TCR körde tillsammans med SSK-Serien. Tobias Brink vann första racet och Wernersson vann det andra. Vid Kanonloppet i Karlskoga vann Mattias Andersson årets första seger och han kom tvåa i andra, tätt bakom Brink. Nästa anhalt var Jyllandsringen och Danmarks GP. Dahlgren vann första racet och Ahlberg det andra. En handfull danskar var också med. Casper Elgaard var klart bäst. Han kvalade tvåa, men tjuvstartade i första där han slutade femma. I andra blev han diskad efter påkörning av en annan deltagare. Danskarna är beredda att starta upp en egen TCR-klass till nästa år och vi räknar med mer samarbete med dem i framtiden.
När de kom till finalen ledde Dahlgren mästerskapet före Brink. Dahlgren har ju förlorat på mållinjen förut, varför det fanns all anledning att följa finalen med spänning. Brink inledde bäst med att ta pole före Dahlgren och Andersson. Brink tog ledningen i racet före Andersson och Dahlgren. Brink ledde hela loppet igenom med Andersson precis bakom. I sista kurvan dök Andersson på innern och överraskade Brink. Andersson vann före Brink och Dahlgren. Ledningen minskade visserligen för Dahlgren, men tack vare Anderssons seger blev inte poängtappet så stort. Wernersson tog starten från pole i andra. Andersson var på hugget och körde upp sig till andraplatsen redan på första varvet, men han brände däcken och kunde inte sätta in någon attack på Wernersson som gick i mål som segrare före Andersson och Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Daniel Haglöf kom hem till finalen och hans avtryck var att han puttade av Brink i sista racet. Dahlgren tog därför hand om SM-guldet före Brink och Wernersson. Wernersson tog faktiskt flest segrar under året, fyra stycken, medan Brink och Dahlgren tog tre var.
Under finalen presenterades planerna för nästa säsong. Micke Bern (f d Ohlsson) blir promotor för klassen som återtar det gamla namnet STCC igen! Det skall bli mycket spännande att se vad Micke kan åstadkomma i framtiden.