Årets STCC blev ännu en framgång för Thed Björk och teamet Polestar Racing, som bytte namn under säsongen till Cyan Racing. Thed Björk tog kommandot direkt från start och kunde inkassera sin tredje raka STCC-titel och sin fjärde totalt. Till och med de race där inte Björk presterade på topp hamnade han ändå oftast på pallen till sist. Han är helt enkelt den bäste föraren vi har i Sverige just nu och han skulle behöva matchas mot bättre motståndare och troligen blir det så eftersom Volvo/Cyan Racing skall köra i WTCC nästa år. (Förarna hade dock inte presenterats i denna satsning när detta skrevs.)
Säsongen inleddes på ännu en ny tillfällig bana på Skövdes flygfält, som Volvo och Skövde kommun satsade mycket pengar på. Detta trots att den permanenta banan Kinnekulle Ring ligger endast fem mil från Skövde! De byggde upp en betongbunker som kunde stoltsera med den längsta raksträckan någonsin på en STCC-bana. Det blev otroligt många krascher på den ojämna och trånga banan. Värst var STCC-finalen där endast fyra bilar gick i mål (varav en som var sex varv efter...)! Helgen inleddes med att veteranen Fredrik Ekblom tog pole. Första racet vanns av Björk före Ekblom och Mattias Andersson. I andra racet vänder man på topp tio från kval ett. Debutanten Erik Johansson var det stora utropstecknet då han ledde racet ända tills det 20:e varvet, då Fredrik Larsson beslutade sig för att knuffa honom av banan. Det var inte snyggt, men rutinerat gjort och tävlingsledningen missade incidenten totalt. Tack vare alla krascher kunde Björk smyga sig upp genom fältet och vinna utan att göra särskilt många omkörningar! Larsson kom tvåa och Andersson trea. Teamkompisen Ekblom kraschade ut sig efter en punktering.
STCC återvände till GP-banan i Anderstorp för första gången sedan 2007. Det blev en regnig helg där Richard Göransson inledde bäst med att vara snabbast i båda kvalen. Det var första gången han tog pole sedan han började köra för TIDÖ. Björk vann första racet före Larsson och Ekblom. Larsson vann det andra före Ekblom och Emma Kimiläinen.
Strax innan säsongen blev det klart att banan i Göteborg stängdes ned för alltid. På kort varsel lade man in ett kvällsrace på Mantorp Park en torsdag i slutet av juni. Detta kändes verkligen som en nödlösning och man hade den minsta publiken på hela säsongen med bara några hundra personer på läktarna. STCC körde på den korta banslingan för första gången sedan 2001. Björk vann första racet före Larsson och Ekblom. I det andra racet gjorde hemmaföraren Mattias Andersson en kanonstart från tredje rutan och han tog ledningen. Lyckan varade dock inte länge då han blev dömd för tjuvstart och fick en drive through. Ekblom vann före Björk och Kimiläinen.
Västkustloppet i Falkenberg betyder hemmabana för Fredrik Larsson. Han var i högform och vann första racet före Ekblom och Björk. I andra racet startade prins Carl Philip Bernadotte i pole. Han gjorde sitt livs race och körde i princip felfritt. Bakom honom tampades förarna hårt om placeringarna. Larsson var som sagt i högform och han plöjde sig fram. Vid en av sina hårda omkörningar råkade han träffa Thed Björks framhjul så illa att Björk tvingades bryta. Larsson tog sig ända upp till ledning och gick i mål före Bernadotte, men tävlingsledningen hade sett hans påkörning av Björk och gav honom 30 sekunders tillägg. En mycket förvånad Bernadotte stod plötsligt som segrare! Detta var dessutom hans första pallplats någonsin i STCC och han fick därför vara med på sin första presskonferens. En medial succé naturligtvis (frågan är om det var lika bra för sporten?) Göransson (Göransson fick tydliga besked från teamet på radio under racet att han INTE fick peta av prinsen från banan. Teamet ville inte ha den publiciteten!) och Andersson stod bakom honom på pallen.
STCC hade inte med Karlskoga i sin kalender från början, men de tiggde sig med på Kanonloppet, som egentligen var vigt till SPVM. Björk vann första racet före Ekblom och Andersson. Norrmannen Aabol ledde andra racet, men blev utmanad av sin teamkamrat Erik Johansson. De krokade ihop och Andersson övertog ledningen. Andersson jagade sin 100:e seger i karriären och frågan är om det inte har satt sig i huvudet på Andersson, för han har kämpat länge för denna seger. I Karlskoga ledde han stort, men snabbast på banan var Fredrik Ekblom, som kom ångande upp genom fältet i en rasande fart. Plötsligt missade Andersson bromspunkten in i Ejes kurva och vips försvann en sekunds försprång direkt. Andersson kom ur rytmen och på nästa varv var Ekblom ikapp och han dök genast på innern och var förbi. Ekblom vann före Andersson och Göransson. Detta var en mycket speciell seger för Ekblom, som fick ta emot det tragiska beskedet att hans pappa avlidit samma morgon. Ekblom visade med eftertryck vilken professionell förare han är som kunde prestera på topp och vinna trots det hemska beskedet.
Till Solvalla tog STCC det överraskande beslutet att återinföra straffvikter i bilarna... Detta var en av stötestenarna vid konflikten som utmynnade i utbrytarserien TTA för några år sedan. Nu var man tillbaka på ruta noll igen... Detta innebar att Daniel Haglöf kunde ta sin första seger i STCC före Göransson och Björk. Fredrik Larsson vann det andra racet före Haglöf och Göransson.
Finalen kördes på Ring Knutstorp och i teorin kunde både Larsson och Ekblom ta titeln från Björk. Ekblom var i högform och han vann det första racet före Göransson och Björk. Inför årets sista race skulle Björk bli mästare om han tog sjundeplats samtidigt som Ekblom vann, men Ekblom skulle starta från nionde rutan varför Björk kände sig ganska säker. Norrmannen Kevin Aabol ledde länge, men Ekblom var fast besluten att i alla fall göra allt som stod i hans makt för att nå titeln. Han plöjde sig fram genom fältet och övertog ledningen medan Björk låg kvar på nionde plats. Då insåg Björk att han måste göra något. Efter en mycket brysk omkörning av Kimiläinen började han sin klättring upp genom resultatlistan. Ekblom vann racet före Haglöf. Aabol och Andersson krokade ihop ut på rakan på sista varvet varför Björk kunde köra i mål som trea och titeln var klar.
STCC vann tyvärr inte många nya fans i år. Publiken sviktar allt mer och Volvo/Polestar/Cyan-teamet är allt för bra för att det skall bli tillräcklig spänning för publiken. Alla tycks gå och vänta på nästa generations STCC, men ingen vet vilket reglemente man skall satsa på eller när? Tiden börjar rinna ut. Det är dags för en förändring om inte hela STCC-konceptet skall gå i graven.