STCC gick ut med buller och bång att de skulle introducera en ny elbilsklass med riktigt häftiga bilar och med SM-status i ryggen planerades dem in som huvudklass vid flera tävlingar. Vi matades med mail efter mail hur bra detta skulle bli och förväntningarna skruvades upp mer och mer, men när det närmade sig premiär blev den flyttad, för bilarna var inte klara. Nästa premiärtillfälle flyttades också och då presenterades en komprimerad höstsäsong där allt skulle avgöras på en månad, men denna blev också inställd. Summa summarum blev att STCC inte tävlade överhuvudtaget!!! De hade däremot en liten pressvisning på Ring Knutstorp och en stor avtäckning inför mycket publik på Mantorp och de erbjöd medåkning på banan. Det kändes som ”Kejsarens nya kläder”. Vad kommer att hända inför nästa år? Kommer det finnas bilar som är klara för att köra? Hur mycket påverkar branden på Lydden Hill där ett helt rallycrossteam brann upp när de skulle ladda sina elbilar? Vad säger sponsorerna? Kommer de att ställa upp ett år till när de inte har fått någon som helst valuta under detta år? Vad säger publiken? Finns det något förtroende kvar? Frågorna är många, svaren är få, facit får vi nästa år.
NXT Gen Cup - JSM
Bakom STCC:s stora fiasko hittar vi den andra Elbilsklassen som introducerades av Fredrik Lestrup. Han hade en helt annan affärsfilosofi än STCC. STCC valde att sälja 12 st bilar medan Lestrup byggde 18 bilar som han leasade ut. Lestrups bil var en kaross från Mini med en liten elmotor på 165 hästar och en push-to-pass funktion där föraren fick extra kraft vid omkörningar (två gånger per race). Effekten skruvades gradvis upp under säsongen och vid finalen fick förarna 190 hästar. Klassen hade en egen avdelning i depån som byggdes upp som ett stort U med ett torg i mitten där man hade plats för lek och mingel. Förarna kom med hjälmen under armen och betalade ca en halv miljon för hela säsongen och då skötte Lestrup och hans mekaniker allt. Bilarna lottades ut till varje tävling så att förarna tvingades köra olika bilar varje gång. Hela konceptet blev en pangsuccé och allt fungerade mycket bra. ABB kom med en långtradare med batterier för att förse bilarna med ström, så att man inte behövde belasta banornas elnät.
Det var fulla startfält varje tävling och förarna bestod av både svenska och internationella förare från USA, Nederländerna, Tyskland, Danmark, Tjeckien, England och Rumänien. Premiären kördes i Falkenberg under Västkustloppet. Bilarna bara susade fram och förarna bjöd på tät och spännande racing. Premiärtävlingen vanns av Elias Adestam före Linus Granfors och Oscar Pedersen (alla tre förare med bakgrund i Formula Nordic). Amerikanen Ellis Spiezia vann andra racet före Enzo Hallman och Pedersen. De följande två tävlingarna kördes i Tyskland på Oschersleben och Nürburgring. På Oschersleben segrade Adestam och Spieza. På Nürburgring tog Granfors en dubbelseger. På Kanonloppet i Karlskoga tog Adestam och Granfors var sin seger och på Ring Knutstorp blev det samma utfall igen.
Inför finalen på Mantorp Park ledde Granfors före Adestam. Finalen fick dock ett avgörande som ingen hade förväntat och som blev väldigt tragiskt för alla inblandade… Det blev en kommunikationsmiss mellan tidtagaren, tävlingsledningen och huvudposteringen varför man missade att hänga ut målflaggan… Bilarna i täten fortsatte därför att rejsa i full fart ytterligare ett varv, eftersom de inte visste att racet var slut. Adestam ledde ut på långa rakan, men Granfors tryckte sin push-to-pass och gick förbi på krönet, men han höll ett tight spår och bilarna krokade ihop. Granfors gick med stor kraft in i räcket och krockade dessutom med ytterligare en bil när han studsade ut på banan. Eftersom racet egentligen redan var över gick segern till Adestam före Granfors, men nu stod han med en trasig bil. NXT Gen-mekanikerna fick slita ont för att laga tre skadade bilar och efter en heroisk insats stod alla bilar på startlinjen inför det sista och avgörande racet.
Granfors ledde fortfarande mästerskapet före Adestam, men var bilen ok? Svaret fick vi tyvärr omgående… När Granfors körde över kerbsen första gången stannade bilen och det var slutkört, Invertern hade tagit så stor skada att den stängde ned sig. Dansken Mikkel Njor vann det avslutande racet före Spiezia, Alexzander Kristiansson och Adestam. Adestam vann därmed JSM före Granfors och Spiezia. Det var mycket tragiskt att en arrangörsmiss avgjorde mästerskapet och minst lika trist att missen också medförde stora merkostnader som förarna nu får betala. Synd med en sådan avslutning på en annars mycket lyckad premiärsäsong för NXT Gen Cup.