SSK-serien gästade i år klassiska Västkustloppet i Falkenberg där deltävling 3 avgjordes tillsammans med bland annat STCC den 7-8 juli. Banan som ligger 8 km öster om Falkenberg är en av Sveriges snabbaste. Det är i stort sett full fart varvet runt. Något förarna behärskade med bravur inför dom ca 4.000 åskådarna.
I Renault Junior Cup var Anton Bergström på tårna inför denna stora sommartävling för att försöka knappa in på Elliot Sjögren i tabellen. I Kvalet var Anton snabbast (56.461). 2:a Elliot Sjögren, 3:a Kristoffer Norling, 4:a Filip Bernström och 5:a Linus Holgersson.
i Race 1 tog Anton hand om starten med Elliot som tvåa och Linus Holgersson som trea. Dessa tre skapade tillslut en lucka ned till övriga fältet som kämpade bra och levererade publikfriande racing på hög nivå, även fast några tyckte att det var lite väl mycket plåtkontakt emellanåt. Tätt var det i alla fall från 6:e plats och nedåt mellan Kalle Rikardsen, Wilmer Jonsson, Alexander Hasselström och Alexander Coskun. Anton Berström vann tillslut före Elliot Sjögren och Linus Holgersson.
I race 2 var det också jämna fajter i fältet. Elliot tog starten före Anton och Linus. Men redan på det andra varvet passerade Anton Elliot genom kurva 1 och försökte sen skapa en lucka. Men säkerhetsbilen kallades ut när Wilmer Moberg parkerade i sandfållan vid kurva 2. Efter omstarten var det tätare mellan Anton och Elliot, där Elliot flera gånger försökte hitta en lucka att köra om på, men Anton höll undan och tog en dubbelseger. Tvåa Elliot. Trea blev nu Filip Bernström som gjorde ett kanonlopp och hade en bra fajt med Linus Holgersson som han tillslut vann. Wilmer Jonsson körde också bra och slutade fyra. Kristoffer Norling slutade femma. Tummen upp för alla juniorer! 🙂
Samuel Johansson i SSK Klass 3-C som kommer från just från Falkenberg var taggad att vinna inför hemmapubliken i sin extrema BMW E36 GTR. I race 1 gjorde han vad som krävdes inledningsvis och ledde C-klassen före värste konkurrenten Joakim Carlsson, Porsche och kvalets snabbaste förare Leif Börstad, Lotus. Efter en otäck krasch på start o målrakan rödflaggades racet, som fick återupptas efter STCC:s race p.g.a TV-tider och annat. När dom kom igång igen senare på eftermiddagen kom också regnet. Detta trivdes inte Samuels BMW i riktigt och Jocke tog över ledningen i sin Porsche och vann. Samuel körde in som tvåa och Bengt Johansson, AC Cobra körde in som trea.
i Race 2 var det inget snack om vem som var snabbast runt Falkenbergsbanan. Samuel Johansson tog revansch i C-Klassen och vann före Jocke, som inte riktigt kunde förstå varför han inte hängde med Samuel idag. Trea blev återigen Bengt Johansson.
I SSK Klass 3-B var det endast Helsingborgaren Ronny Olsson, BMW Z3 som deltog och han vann ju så klart race 1, men tvingades bryta race 2 efter en sammanstötning med en annan konkurrent. Nya friska tag väntar till Raceweek på Kinnekulle då B-klassen gästas av fler förare, som b.l.a Sören Trygg från Stockholm i en Seat Supercopa och Jimmy Pettersson från Örebro i en Volvo V70.
Petter Wejsfelt i SSK Klass 3-A kom till Falkenberg med sin BMW E46 330i för att utöka serieledningen. Men Petter fick oväntat hårt motstånd av hemmaförare från Falkenbergs MK. I Kvalet var Falkenbergaren Clas Fransson, BMW 320 snabbast (48.225) före Mikael Eriksson, Volvo 240 och Joel Thoren, BMW E36. Clas Fransson gjorde inget misstag i race 1 och vann. Tvåa blev Petter Wejsfelt, som körde upp sig efter att ha kvalet in som 6:e man. Trea blev Joel Thoren.
Clas Fransson gjorde inte hemmapubliken besviken, för han vann även race 2 i sin BMW 320. Mikael Eriksson från Katrineholm körde bättre i race 2 med sin Volvo 240 och slutade på en andraplats. Joel Thoren plockade bra med poäng i helgen när han återigen körde in som trea med sin BMW E36.
Ella Benje från Mölndal kämpar fortfarande som enda förare i SSK Klass 1. Men hon tog sig i mål båda dagarna och vann därför racen i sin VW Golf.
I SSK Klass 2 var det lite färre förare än vanligt denna helg. Tyvärr fick även Richard Edberg, Mazda RX-7 kasta in handduken tidigt under helgen. Men Rasbo-föraren Gunnar Olárs, Vauxhall Chevette var taggad och satte snabbaste tid på kvalet (50.540). Gunnar hade hittat ny fart i bilen efter kraschen på Kinnekulle senast och vann nu race 1 komfortabelt före Anders Svensson, BMW 320 och Malin Hellman, BMW M3.
Gunnar vann även race 2 med sin snabba Vauxhall. Anders Svensson körde lugnt och städat och tog återigen andraplatsen. Svante Lundkvist, Opel Ascona B slutade nu trea efter att Malin fått teknisk problem.
Benny Pettersson från Örebro RC ställde upp i SSK Classic Standard med sin Volvo 142. Han var tyvärr ensam i klassen och bröt det första racet, men tog sig i mål i det andra, dock med missljud i motorn. Vi hoppas fler hittar till denna historiska standardklass!
I SSK Classic Racing fick vi se betydligt fler bilar denna racehelg. Bl.a kom Erik Berger till start i sin Ford Escort 1600, Magnus Paulsson i en Ford Capri, Jonas Karlsson i en Volvo 142, Tomas Hall i en Ford Escort BDA. Och sist men inte minst så kom Joakim Söderström från förenade bil i Malmö till start i B0 Emma Emanuelssons gamla vinnarbil från 70-talet. En BMW 320 grupp 5. Underbar bil att få se på banan igen efter alla år, sa många. Fantastiskt ljud också, sa andra på läktaren, eller snyggaste bilen på banan under helgen, som speakern sa! Vi instämmer helt! 🙂
Anders Berger från Bengtsfors blev alldeles för svår att slå i race 1 och han vann. Joakim Söderström körde in som tvåa och Richard Eriksson, Volvo 240 trea.
I Race 2 blev det lite omkastningar i fältet. Anders Berger och Tomas Hall låg länge och kämpade om segern. Men först fick Tomas tekniska problem med sin Ford Escort och det samma drabbade även Anders lite senare. Men Erik kunde dock ta sig i mål. Joakim Söderström tackade och tog emot när han övertog ledningen. En ledning som han höll ända in i mål. Richard Eriksson slutade tvåa och Anders Berger in som trea.
VolvoCupen Maximal racing Minimal kostnad. Här var det läge för Sanna Andreásson från Gråbo att rycka lite i tabelltoppen. Men det ville sig inte riktigt. I kvalet var det som vanligt jämnt. Filipe Skagerfält, Volvo 940 snabbast (53.435), 2:a Emil Sonesson, Volvo 850, 3:a Peter Wiborg, Vovlo 855, 4:a Sanna Andreasson, Volvo 850, 5:a Pernilla Nyström Volvo 850. Vi noterade att regerande VolvoCup-mästaren Stian Theodorsen var tillbaka med sin nybyggda Volvo 240. Stian som i år satsar helt på Norska GT5 kvalade in som elva. Vi hoppas han gör fler inhopp i VolvoCupen iår! 🙂
I race 1 var det en tuff fajt i toppen inledningsvis. Filipe Skagerfält tog ledningen genom kurva 2 och jagades senare av Emil Sonesson och Peter Wiborg. Det blev lite väl trångt efter starten och Sanna blev vänd upp mot nyhemskurvan. Sanna kom igång igen, men tvingades senare bryta med trasig motor. Teamet slängde sig då iväg till Gråbo för att fixa en ny motor, så Sanna kunde vara med nästa dag. Filipe ångade på i ledning, men efter att säkerhetsbilen tvingats ut kom sen attacken från Emil efter omstarten, som då körde om och tog över ledningen. Även Peter hängde på och gick upp på andraplats. Filipe nu trea. Men Filipe ger inte upp så lätt utan kämpar sig tillbaka upp i ledning efter att Emil Sonesson gjort en liten miss ut på start och målrakan. Filipe håller nu ledningen några varv, men efter ett tag får även han tekniska problem och får parkera sin Volvo 940. Snöpligt! Nu står kampen mellan Emil Sonesson och Peter Wiborg. Emil får senare problem ner mot chikanen och tvingas då ta escape road, men kan ändå fortsätta racet. Nu tar Peter över ledningen. En ledning han håller in i mål. Emil tar sig in på andraplats och en glad Richard Bertilsson, Volvo 850 kör in som trea. (Förutom Sanna och Filipe, bröt även Filip Sjögren och Pernilla Nyström race 1 med tekniska problem.)
I race 2 är det omvänd startordning. Emil Sonesson gör den bästa starten och kommer ut som ledare efter chikanen. Sen blir det lite lätt kaos bakom Emil genom fullfartshögern. Många bilar hamnar utanför banan, vilket Emil utnyttjar och skapar en lucka. Några kommer ändå igång snabbt, en av dom är Filipe. Han jagar tillslut ifatt Emil och är så nära att köra om ner mot gnistkurvan när Filipe får höger hjulpar utanför bana och tappar kontrollen på bilen. Filipe far över bana och in i däckstraven på andra sidan. Han kan fortsätta några varv men bilen går inte bra så en besviken Filipe viker av in i depån. Emil Sonesson kan andas ut och vinna race 2. Peter Wiborg kör in på andraplats och Sanna Andréasson blir tillslut trea efter en stenhård fajt in på målsnöret med Michael Aron-Haflidason, Volvo S40.
Emils kommentar efter målgång:
Otroligt skönt att få vinna race 2 efter allt strul med bilen, nu hoppas ja att detta håller i sig resten av säsongen!
Thomas Nilsson