Fantastisk Sportvagnshelg på Mantorp
MK Scandia stod som värd när Vårracet kördes på Mantorp Park. SSK-Serien och Sportvagnsmästerskapet körde sina första race för året. Båda serierna går mot en ny vår och andan är mycket positiv. Sportvagnsmästerskapet har utökats med två nya klasser i år, i och med att både Ginetta och Radical har kommit hem.
Vädret blev en stor snackis i helgen då vi fick uppleva alla fyra årstiderna på en gång! Fredagen bjöd på snöblandat regn. Lördagen blandade skurar, med inslag av monsunregn medan söndagen blev solig och fin.
Alla tester och kval kördes på lördagen, samt två race (resterande race kördes på söndagen). Radical var först ut. De startade på slicks på en torr bana, men redan efter ett varv började det regna, och som det regnade... Säkerhetsbilen gick ut för att hålla ihop fältet. Bambi på hal is var bara förnamnet när de slicksförsedda sportvagnarna försökte hålla sig kvar på banan bakom säkerhetsbilen. Det hann inte sluta regna innan racet var över, varför alla gick i mål bakom säkerhetsbilen. En mycket snopen inledning på säsongen. Regerande mästaren Marcus Jönsson vann före Fredrik Moberg och Simon Hultén.
Efter denna tuffa start blev vädret bara bättre! Radical avrundade helgen med ett Endurancelopp över 40 minuter med förarbyte. Det var endast två team som utnyttjade möjligheten att byta förare. Marcus Jönsson vann igen före Fredrik & Mattias Moberg. Simon Hultén kom trea.
I Ginetta GT5 Challenge tog regerande mästaren Niclas Lindström pole. Han ledde det första racet från start till mål före Jesper Prytz och Bror Ellfolk. Men, det var Ellfolk som satte den snabbaste tiden och han fick därmed starta först i race två. Ellfolk värmde inte inte sina däck tillräckligt, varför han snurrade i första kurvan och han drog med sig Lindström. Båda fick sedan kämpa för att ta sig upp genom fältet igen. Unge nykomlingen Robin Lassander var snabb inledningsvis och han ledde racet totalt i sin G20, men han tappade lite mot slutet. Jesper Prytz vann före Niclas Harbig och Niclas Lindström. Alla toppförarna körde G40-modellen.
I Ginetta G20 Cup, som körs som en egen klass, vann Lassander båda racen före Joakim Strid. Daniel Axelsson kom trea i första och Kalle Berggren kom trea i andra.
Modsport mönstrade ett 30 bilar stort heat. Hampus Rydman tog pole i det regniga kvalet. När det blev torrt till racet hade han dock lite svårare att hänga med. Regerande mästaren Mattias Andersson vann före veteranen Janne Brunstedt med Rydman på tredjeplats. Rydman kör i klass II och där kom Krister Andero tvåa och Bo Johansson trea (Marcus Stålheim kom trea i klass I). I klass III vann Niklas Mårtensson före Fredrik Hedberg och Roger Fredriksson.
Vi fick se samma topptrio på pallen även i andra racet. Rydman vann klass II före Håvard Kollen och Krister Andero (Jonas Jansson kom trea i klass I). I klass III vann Mårtensson före Fredriksson och Hedberg.
Roadsportklassen var den enda av sportvagnsklasserna som hade färre deltagare än förväntat. Vi har ju blivit bortskämda de senaste åren av ett koppel Mazda Miator som har gjort att Roadsport C har fått köra i ett eget heat. Till premiären kom endast sju stycken! Det blir troligen betydligt fler nästa gång. Alla tre Roadsportklasserna kördes alltså i samma heat. Henric Månsson tog pole. Regerande mästaren Anders Edlund körde om på gulflagg under kvalet och fick därför starta sist. Han gjorde en kanonstart och plockade mer än halva fältet redan innan första kurvan! Jag såg att alla bilarna sökte sig in till vänster, vilket gjorde att jag fick en fri fil på yttern, så det var bara att hålla fullt hela vägen, sa Edlund. Edlund var snart uppe i ledningen och han vann Roadsport A före Månsson och Magnus Mårtenson.
Roadsport B vanns av Anton Svensson före Max Lindblom och Morgan Robertsson. Roadsport C vanns av Christer Gellerstedt före Erik Blixt och Niklas Kristiansson.
I andra racet gjorde Månsson den bästa starten och han ledde ett par varv. Edlund kunde dock ta sig förbi och vinna före Mårtenson och Månsson. Anton Svensson vann B före Lindlom och Sven-Åke Jarl. C vanns av Gellerstedt före Blixt och Anders Träff.
RS och Clubman kördes tillsammans, och här fick vi se lite förstärkningar då några av Radicalbilarna passade på att få lite extra körning. Thomas Stamreus tog pole, men i det våta första racet som kördes på lördagen vann Nicolai Hansen före Johan Kylberg och Teemu Keränen i RS-klassen. I andra racet var det torrt och då var det ingen som hängde med Stamreus som vann före Seppo Mäntylä och Kylberg. I Clubman var det bröderna Mumm som dominerade. Stefan vann före Bjarne i båda racen. Hasse Tullsten tog två tredjeplatser.
Många av SPVM-förarna passade på att köra i SSK-Seriens standardvagnsklasser, som hade slagits ihop till ett enda mäktigt heat med 36 bilar på griden! Dock blev första racet sönderhackat av krascher och körning bakom säkerhetsbilen. Anders Conradzon vann båda racen före Janne Brunstedt och Linda Johansson, som gjorde sin tävlingsdebut i en Camaro.
SSK har under många år puschat för att ungdomarna skall få sin plats inom racingen. Deras klass Renault Junior Cup är öppen för förare från det år de fyller 13 till och med det år de fyller 18. Många stjärnor har fötts tack vare denna klass. Dock har klassen haft en nedgång några år, men i år har det vänt ordentligt! Vad sägs om att det var 13 debutanter som stod på startlinjen i Mantorp? Tobias Moberg är bara 12 år, men han körde på ett moget och klokt sätt när han vann båda racen före Filip Sandström och Sanna Andreasson. Där har ni racingens framtid! Kanske Tobias är den yngste föraren någonsin i Sverige att vinna en racingtävling?
I VolvoCupen var Erik Halvorsen ostoppbar. Han var snabbast på kvalet och han vann båda racen före debutanten Fredrik Wiborg och Jimmy Andreasson.
Nästa tävling körs på Kinnekulle Ring sista helgen i maj. Då blir det samma klasser från både SSK och Sportvagnsmästerskapet som möts ännu en gång.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se