Lukas Sundahl vann för femte året i följd!
Porsche Carrera Cup Scandinavia fick SM-status i år. Klassen var riktigt stor i år med 31 förare som körde under året. Klassen sköts mycket professionellt och de har en hel stab av medarbetare för att kunna göra jobbet så bra som möjligt. Säsongen inleddes i Anderstorp. Tyvärr blev inte racen någon bra propaganda. Det blev avåkningar och krascher. Första racet rödflaggades redan efter fyra varv och återstartades aldrig. Regerande mästaren Lukas Sundahl var en av dem som försvann. Pontus Fredricsson vann före Hampus Ericsson och Jan Magnussen. Starten av andra racet blev rena mardrömmen då sex bilar totalkraschades. Det blev många varv bakom safetycar medan banan rensades. Förarna fick heatet förlängt med fem minuter som kompensation. Sundahl vann före Ericsson och Magnussen.
Nästa anhalt var Fällfors som var en av tre tävlingar där både STCC och Porsche körde tillsammans. Sundahl och Emil Persson tog varsin seger. Det tredje racet fick ställas in på grund av kraftig dimma. Efter sommaruppehållet var Porsche tillbaka i Anderstorp igen. Man inledde helgen med att köra det inställda racet från Fällfors, som Sundahl vann. Helgens första ordinarie race vanns av Edvin Hellsten från pole. Han var sprudlande glad att han äntligen hade hittat rätt inställningar för bilen. Andra racet blev rörigt. När teamen stod uppställda i line-upen började det regna. Teamen satte högsta fart och bytte alla däck. När förarna hade kört uppvärmningsvarvet och stod på startplattan tittade solen fram. De flesta team skyndade sig att byta tillbaka till slicks. Racet kom igång, men efter några varv kom regnet igen… Det orsakade avåkningar och heatet rödflaggades… Racet startades om och Sundahl vann det andra racet.
Emil Persson vann på hemmaplan i Karlskoga före Sundahl och Ola Nilsson. Marcus Annervi klev fram och tog segern i det andra racet före Persson, medan Sundahl slutade på en blygsam nionde plats efter att ha hamnat utanför banan på första varvet. Sundahl ledde mästerskapet före Persson när de åkte till Rudskogen, men där var det Ola Nilsson som var den stora stjärnan med segrar i alla tre racen! Det var därmed Nilsson som var den främste utmanaren inför finalen på Mantorp Park. Finalen blev en stor succé med över 10 000 åskådare. Arrangören ville visa det bästa av det bästa och pressade in sju klasser under finalhelgen. Det blev ett mycket tight schema, men det gick vägen. Porsche hade två riktiga världsstjärnor på startlinjen i våra båda Indycarförare Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Rosenqvist brukar aldrig tacka nej när tillfälle bjuds att få köra racerbil medan Ericsson har hållit sig till formelbilar i hela sitt liv. Mantorpstävlingen blev alltså hans första tävling någonsin i en bil med tak och hans första racertävling i Sverige!
Annervi höll ledningen i det första finalracet, ända till sista varvet då Rosenqvist gjorde ett allt för optimistiskt omkörningsförsök efter den långa rakan. Som gästförare hade han lovat att inte påverka racets utgång, men i stället förstörde han dagen för Annervi. Rosenqvist diskvalificerades och var mycket ångerfull över sin misslyckade omkörning. Nilsson vann racet och hade därmed uppnått exakt samma poäng som Sundahl inför årets sista race. Förutsättningarna var glasklara, först i mål skulle bli mästare. Annervi fick sin revansch då han vann finalracet före Persson och Hampus Ericsson. Sundahl och Nilsson hade sin egen kamp som slutade med att Nilsson vände på Sundahl. Tävlingsledningen tog hjälp av både kameror och dataloggning för att försäkra sig om att de skulle ta rätt beslut. De digitala bevisen utpekade att Nilsson varit allt för aggressiv i sitt omkörningsförsök och blev nedflyttad i resultatlistan vilket innebar att Sundahl vann totalt, för femte året i rad!
De förare som körde fjolårsmodellen av Porsche hade en egen cup kallad Approved Cup. Där blev det en kamp mellan Hannes Morin och Andreas Ahlberg. Morin tog flest segrar, men hade även några nollor i protokollet medan Ahlberg körde jämnt och plockade poäng hela tiden. Det blev till sist Ahlberg som gick segrande ur den duellen. Både Ahlberg och Sundahl körde för Micke Kågered Racing och tillsammans vann de teammästerskapet. Det blev alltså storslam för Micke Kågered. Ahlberg var extra glad då det var första gången i hans långa karriär som han vann ett mästerskap. Han har radat upp andra och tredjeplatser i allt från JTCC, STCC och V8 Thunder Cars genom åren.
Nedan ser ni länkar till Resultat, Bilder & Tabell: