Lucas Sundahl vann 2021, fjärde året i rad och blev historisk!
Svensk Elitracing i Covidens skugga…
2021 blev ett återhämtningens år efter det katastrofala 2020 med pandemin. Dock fanns det tydliga spår även under årets säsong att livet långt ifrån har återgått till det normala. Det blev också tydligt att STCC och Porsche glider alltmer ifrån varandra. Utåt sett håller båda god min, men vid en närmare betraktelse har de väldigt olika syn på hur racingen skall bedrivas, på gott och ont… Det finns ingen gemensam mästerskapsserie längre, utan varje tävling står på egna ben och så räknas mästerskapen ihop när säsongen är över. Det kommer nog tyvärr att dröja innan vi ser en gemensam satsning där alla strävar mot alla mål…
Porsche valde som sagt att gå sin egen väg vid flera tillfällen under året. Under deras racehelger är upplägget annorlunda. Det är mera som ett event med privatförare som får testköra sina bilar och allt skall avgöras under lördagen med direktsändning i Viasat. Lukas Sundahl hade vunnit klassen tre år i rad och frågan var om han var den förste föraren någonsin som skulle vinna en fjärde gång? Han inledde otroligt starkt med fem raka segrar och då började folk spekulera i om han till och med skulle kunna tangera Johan Kristofferssons rekord på 13 raka segrar? Svaret fick vi redan i Falkenberg där Sundahl fick bekymmer. Edvin Hellsten och Hampus Ericsson tog sina första segrar i klassen. Ericsson fortsatte med dubbelseger i Karlskoga och plötsligt var det ganska jämnt i tabellen. Det ändrade snart Sundahl på för han vann de fem sista racen och blev därmed historisk genom att bli den fjärde mästaren i klassen, dessutom genom att han har vunnit fyra år i rad! Ericsson tog silvret och Hellsten tog brons, efter en hård kamp med Emil Persson som avgjordes i absolut sista racet där Hellsten vann med en poäng. Som vanligt hade de med en del kända gästförare under året som t ex Jan Magnussen och Felix Rosenqvist.
Porsche Sprint Challenge Scandinavia
Mitt under Pandemin tog Porsche ett djärvt beslut att införa en ny klass som de kallade Porsche Sprint Challenge Scandinavia för bilmodellen 718 Cayman. Mot alla odds blev klassen en jättesuccé där inte mindre än 31 förare deltog under året! De flesta var mogna gentlemän som har gott om pengar och som körde bara för skojs skull. Teamet som stack ut mest var Stenhaga Motorsport med Kinnekulle Rings nya ägare Svante Andersson. De har sin bas på Kinnekulle. Marcus Annervi gick tidigt ut med målsättningen att vinna årets serie. Det visade sig att han var svårstoppad, för han vann de första åtta racen. När de kom till Rudskogen hoppade Robin Hansson in i klassen och gjorde sitt enda framträdande för året och då vann han dubbelt. Det spelade ingen roll för Annervi var redan mästare. Annervi rundade av säsongen med en dubbelseger i finalen på Mantorp. Per ”Ploppen” Andersson kom tvåa och Fredrik Danner kom trea. Ingemar Stenmark gjorde racingdebut under året och var med i några tävlingar.
Nedan ser ni länkar till Resultat, Bilder & Tabell: