Racing NM-Final Vålerbanen 2010
Vålerbanen 2010-09-18 - 2010-09-19

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT1 & GT2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT3 & GT4
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Trophy
  Kval
  Race

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard Production
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 118

Racerapport

Roger Hermansen årets Norgesmester

Roger Hermansen blev årets Norgesmester i Norges råaste och hetaste racingklass - GT. Klassen har växt enormt på bara ett år och den är den stora snackisen i Norge i dag. Sveinung Tinnes-Mork hade ledningen inför finalen, men han visste att Hermansen var storfavorit till titeln, inte mist för att förutsättningarna på papperet såg bättre ut för Hermansen. - Jag har silvret i stort sett säkrat så nu kör jag för att vinna eller försvinna, sa Tinnes Mork inför helgens finalrace.

Christer Gislerud hade också chansen att blanda sig i slutstriden, men han fick inte den bästa uppladdningen. Det har varit diskussioner om hans bil har uppfyllt reglementet eller inte och därför kom han till start i pappas BMW istället. Gislerud kör i klass 3, men trots att BMW´n är en klass 4-bil hindrade detta inte honom att ta pole i heatet för klass 3 och 4. Han var den ende föraren som var under minuten. Henry Rorgemoen var tvåa och Per Christian Wiencke trea. I det korta sprintracet ledde Gislerud från start till mål, men han hade Wiencke hängande i kofångaren hela racet igenom. Rorgemoen kom trea, slagen med drygt fyra sekunder. I klass fyra vann Knut Sjölie före Lars Faale och Sone Berg.

I långloppet var det åter Gislerud och Wiencke som drog upp tempot. Wienke hade inga problem att hålla Gisleruds tempo. Wiencke gick i depå först och nog såg det ut som om Gislerud försökte lägga några extra snabba rundor innan han själv gick i depå. När kan kom ut igen ledde han med några få billängder. Wiencke försökte svara ännu en gång, men insåg till sist att han måste ge sig. Gislerud fick en lucka på slutet, han vann med drygt fyra sekunder före Wiencke. Gisle Kverneland slutade trea. I klass 4 vann Lars Faale före Björn Ketil Fröyland och Knut Sjölie.

I GT 1 & 2 var spänningen stor inför racet. Roger Hermansen hade kylan och tog pole före Tinnes-Mork och Thomas Hauge, som gjorde comeback efter flera års uppehåll. Hermansen tog starten före Tinnes-Mork och Hauge. Hauge var snabb och satte in en attack på Tinnes-Mork, som inte lämnade någon plats åt Hauge. Kollisionen blev därmed oundviklig och båda hamnade i sandfållan. Hermansen fick därmed en enkel resa till segern, både totalt och i klass 2. Han följdes av en trio klass 1-förare: Christopher Ödegaard, Pål Richard Eidsvold och Per Henrik Skjolden. Frode Alhaug var tvåa i klass 2 och Gisle Valen kom trea. Haavard Lien stod för en fin uppkörning från sista plats till nionde på bara sju varv! 15 omkörningar! Pål Richard Eidsvold var ännu värre. Han startade näst sist och slutade trea, 21 omkörningar!

Eidsvold tog starten från pole i långloppet och sedan var det omöjligt för de andra att hänga med. Hermansen försökte, men efter några yviga sladdar säkrade han istället andraplatsen totalt och klassegern i klass 2. Tinnes-Mork kom trea i mål och tvåa i klass 1. Ödegaard kom trea i klass 1. I klass 2 kom Alhaug tvåa och Valen trea.

Hermansen vann NM totalt före Tinnes-Mork, Gislerud och Faale.

I finalen blev det stort manfall. Många bilar gick sönder eller körde av. Årets säsong har varit ett succé från början till slut och hela 84 bilar har totalt deltagit i GT under säsongen! Det finns inget som talar för att det skulle bli sämre nästa år, tvärt om. Norsk banracing går en ljus framtid till mötes.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Nya grepp i Norge, jaktstart i Racing!

Vid NM-finalerna i racing på norska Vålerbanen provade man ett nytt grepp inom racingen, nämligen jaktstart! Björnar Aas blev den förste vinnaren någonsin.

Det var klassen för Norska Porschar som inbjöds till denna nya tävlingsform. Alla bilarna deltog även i GT-klassen och man använde kvaltiderna från GT-kvalet som utgångspunkt för startordningen till jaktstarten. Den som hade den sämsta tiden fick pole i jaktstarten. Den som hade den näst sämsta tiden startade tvåa. Tidsdifferensen multiplicerades med 15, eftersom man skulle köra 15 varv. Med denna uträkningsmodell skulle det i teorin innebära att alla skulle gå över mållinjen samtidigt! De snabbaste förarna startade mer än ett varv efter den första bilen.

Tyvärr kördes kvalet i torrt och racet i regn, vilket gjorde att de teoretiska förutsättningarna sattes ur spel redan från början. Hur som helst blev det ett intressant och spännande race med många omkörningar. Erik Dobloug, Vålerbanens starke man i många år, gick ut först och Christopher Ödegård startade sist. Då det var bilar över hela banan var det lite svårt att följa vem som egentligen ledde racet. Det skulle behövts en storbilds-TV med tydlig grafik. Två bilar chansade med att starta på slicks. Den ene insåg nästan omgående att det var för halkigt så han bröt, den andre var Anders Gram Lindstad, som visade stor skicklighet som lyckades ta sig ända till mål. Placeringen blev inte så bra, men bara att klara av att köra Porsche med slicks i regnet var en bedrift. Werner Isaksen ledde racet på sista varvet, men han lyckades snurra i sista kurvan så att segern istället togs av Björnar Aas före Thomas Solberg, Endre Stensen och nämnde Isaksen. Björnar Aas var överlycklig segrare. - Jag har missat något race under säsongen så jag hade ingen chans på NM, därför satsade jag allt på att vinna det här racet. När det blev regn så förstod jag att jag hade goda chanser att vinna. Det är alltid kul att bli den förste som vinner. Den här vinsten värderar jag därför mycket högt, sa Aas. Vi får hoppas på att vi får se fler tävlingar av den här typen i framtiden.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT