Anderstorp Historic & Sportscar Festival 2010
Scandinavian Raceway 2010-05-15 - 2010-05-16

Resultatlistor


Formel Ford/Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Ginetta G20 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS -1965 över 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Swedish GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 147

Racerapport

Många bilar på Sveriges snabbaste mosse

160 bilar kom till start i helgens tävling på racerbanan i Anderstorp. Det var en bra start på årets säsong för den historiska racingcupen. Det fanns historiska racerbilar i alla de former med en åldersspridning från femtiotalet och framåt. De som aldrig har sett en tävling i historisk racing tror kanske att det är uppvisningskörning, glöm det... När hjälmen kommer på är det fullt race som gäller, men på ett snyggt sätt. Här ser man inga fula påkörningar, även om viss plåtkontakt någon gång inträffar.

En av de klasser som har ökat mest i popularitet är den minsta standardvagnsklassen som kallas 1000cc cupen. För tio år sedan höll de små standardvagnar på att dö ut till förmån för större standardvagnar. De som körde de små bilarna tröttnade på att ligga sist och bli varvade hela tiden. Då startades en egen klass för dessa småbilar och förarna kom tillbaka. I helgen kom det 18 bilar till start. Fjolårets RHK-mästare, Tommy Jagerwall i en Cooper, tog pole men Anders Jensen i en Saab var snabbast iväg i starten. De låg sida vid sida på rakan och i inbromsningen gick Jagerwall upp i ledningen. Nils-Olov Jonsson låg på tredje plats. På andra varvet tog han i lite för mycket i sista kurvan. Bilen gick upp på två hjul. Jonsson fick ned bilen på hjulen, men fick en kraftig retursladd och bilen hamnade på taket. Saaben som Jonsson kör blev visserligen bucklig, men Jonsson själv var oskadd och störtbågen och bilens stabila kaross hade klarat smällen bra. Man kunde bygga bilar även på sextiotalet. - Jag byggde bilen för historisk racing 1986 och när jag började bygga så såg den ungefär ut som nu för då hade några ungar hoppat på taket på den. Jag har ett reservtak hemma, jag får se om jag hinner få den färdig tills nästa tävling, sa Jonsson. Racet startades om och nu var det Stefan Runius som tog ledningen i början av racet, men Jagerwall övertog snart ledningen och vann racet före Runius och Krister Wigren. I det andra racet vann Jagerwall återigen, nu före Jensen och Runius. Jagerwall kommer att bli svårstoppad även i år i RHK.

Classic Formula kallar sig de som kör nyare formelbilar och med nyare pratar vi om dem som är tillverkade efter 1965. I det snabbaste heatet hittar vi gamla F3:or, Formel Opel Lotus och Formel Ford 2000 i första hand. Denna klass har också ökat på senare år. Bilarna har ofta en intressant historia. Lennart Pihlqvist tog pole med sin Ralt F3 före John Fredriksen i en Opel Lotus och Lars Clasen i en Reynard Formel Ford 2000. I racet fick Pihlqvist problem med misständningar och han tvingades uppsöka depån för att byta tändstift. Fredriksen tog hand om ledningen, men han uppvaktades hela tiden av RHK´s ordförande Pelle Svensson i en Ralt F3 (ex Ulf Svensson). Fredriksens Lotusmotor var lite vassare på rakorna så Svensson fick aldrig riktigt slagläge att bromsa sig förbi. Fredriksen vann racet före Svensson och Ole Vejlund. Svensson satte snabbaste varvtid och fick därmed starta först i andra racet. Detta förvaltade han väl då han ledde från start till mål före Fredriksen och Vejlund. Svensson startade sin säsong för ett par veckor sedan då han deltog med samma bil i Monacos historiska GP.

Det kördes ytterligare åtta dubbelheat under helgen för de andra historiska klasserna samt Ginetta G20 Cup och den nya klassen Swedish GT.

Nästa tävling är Velodromloppet och den körs i Karlskoga den 19-20 juni.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT