Antal tävlande: 146
Ny era med Nostalgia Racing Days
Racerhistoriska Klubben återvände till Mantorp Park efter åtta år. Arrangören MK Scandia firar 60-årsjubiléum i år och banan fyller 45 år. Detta firades med tävlingen Nostalgia Racing Days. Vi tycker det är väldigt skoj att RHK har kommit tillbaka till Mantorp. Nu hoppas vi att detta är början på ett nytt långt samarbete. Vi vill skapa en ny tradition med Nostalgia Racing Days, sa tävlingsledaren Mikael Andersson.
150 bilar stod på startlinjen under helgen, som skulle visa sig bli en ostadig sådan vädermässigt. De flesta kval och race under lördagen kördes i regn, eller på upptorkande asfalt, medan alla race på söndagen kördes på torrt underlag. Mantorp Park räknas som en av våra snabbaste banor i landet och framför allt den långa dragstrippen ger bilar med mycket hästkrafter under huven möjlighet att sträcka ut sig ordentligt!
En klass som verkligen såg fram emot detta var den nyaste standardvagnsklassen med bilar från perioden 1972-1985 med stora Corvetter och Camaros. Glädjen kom dock av sig en aning för dessa förare eftersom halva helgen regnade bort. I stället för Chevroletdominans i början av startfältet fick vi i stället se Escortligan med Rolf Myggan Nilsson före Anders och Erik Berger. Inför race ett hade det slutat regna, men det var kallt och blött. Några chansade på slicks, men de flesta satsade på regndäck. Det visade sig snart att regndäck var bästa valet. Myggan vann före den evigt unge Erik Berger med Mikael Dahlgren som trea. Det blev ordentligt halkigt de två sista varven. Hade vi kört några varv till hade det nog inte gått att hålla undan, sa Dahlgren som körde på regndäck. I det andra racet skulle det bli andra bullar. Nu var det torrt. Myggan tog ledningen från pole före Erik och Anders Berger, men när dragstrippen kom började muskelbilarna röra på sig. Det blev lite närkontakt mellan Erik Berger och Claes Paulsson och Berger hamnade i sandfållan. Fältet samlades ihop bakom säkerhetsbilen medan Berger fick hjälp att komma igång igen. Greger Petersson vann racet före Micke Östberg och Myggan Nilsson.
I den näst nyaste standardvagnsklassen, för bilar mellan 1966-1971 var det en tvekamp mellan Lennart Bengtsson i en BMW och Staffan Borgström i en Porshe. Bengtsson var snabbast på kvalet och han vann första racet före Borgström och Ari Oksala. I andra racet byttes Bengtsson och Borgström åt i ledningen, men Bengtsson gjorde ett litet misstag i sista kurvan och kom ut på gräset, sedan orkade han inte riktigt jaga ikapp Borgström igen. Borgström vann före Bengtsson och Mats Persson, som kom till start i en mycket fin Camaro.
I heatet för GT-bilar före 1965 var det tyvärr ganska tunt med bilar. Jan Kling tog pole med sin mäktiga Ford GT40, men i det blöta första racet var det gamle rallyräven Claes Andersson som var snabbast i sin Austin Healey. Kling kom tvåa och Per-Åke Forsvall kom trea i en Lotus Elan. Anderssons bil gick tyvärr sönder i startögonblicket av race två. Kling kunde därmed ta en enkel seger före Forsvall och Per Broberg.
I heatet för standardbilar före 1965 var det stor dominans av hundkojor i toppen av det blöta kvalet med Ronnie Hermansson i pole. I första racet var det dock en Mustang som kom först över mållinjen med föraren Victor Israelsson. Hermansson kom tvåa och Per Skårner kom trea. I det andra racet vann Lars Esselius före Thomas Marklund och Israelsson.
I 1000cc Cupen tog Per Skårner pole med endast 5 hundradelar tillgodo till Lars Davidsson. Race 1 fick en märklig upplösning. En bil stannade i första kurvan och en bärgningsbil skickades ut för att bogsera undan bilen, mitt under brinnande race. Topptrion med Davidsson, Skårner och Mikael Mohlin passerade platsen samtidigt som de varvade en långsammare förare, varför alla tre fick drive thrue-straff för omkörning under gulflagg. Endast Davidsson kunde se svartflaggan, varför både Skårner och Mohlin blev diskade. Jag såg en vit flagga vid huvudposteringen och i samband med att jag varvade den långsammare föraren såg jag en grön flagga. Någon gul såg jag aldrig, men eftersom jag såg den gröna förstod jag att det hade varit gult. Den svarta flaggan såg jag bara en gång, men de visade flera siffror samtidigt så jag kunde inte utläsa vilka siffrorna var, sa Mohlin efteråt. Med topptrion borta vann Anders Uddenfeldt sin första seger i klassen någonsin! Anders Jensen kom tvåa och Sissela Lidebjer kom trea. I andra racet var ordningen återställd. Skårner vann före Davidsson och Mohlin.
Formel Vee var den största formelbilsklassen med 25 bilar på startlinjen. Hans Hillebrink var snabbast på kvalet med sin Veemax före Johan Lund, Hansen och Christer Skaby, Incas. Dessa tre kör i tvåförgasarklassen. Hillebrink har kämpat med alla möjliga småfel på sin bil, men nu gick den som den skulle och då blev det totalseger i första racet! Kent Böe kom tvåa, men han kör i klass-C, som han därmed vann före Olle Green och Pierre Eklund. I andra racet fick vi se två förardueller. Johan Lund och Hans Hillebrink kämpade om ledningen och en bit bakom dem kämpade Pierre Eklund och Olle Green om vem som skulle vinna C-klassen. Både Lund och Hillebrinks bilar började låta illa mot slutet av racet och frågan var om de kanske till och med skulle behöva bryta? De kämpade på och lyckades ta sig till mål med Lund som segrare före Hillebrink. Eklund höll undan och körde in som trea och vinnare i C före Green. I B-klassen vann Christer Abrahamsson första racet före Anders Bertilsson och Tommy Bencsik. I andra racet vann Bertilsson före Bencsik och Åke Persson.
I Formel Ford startade Victor Ljungdahl i pole. Han hade en härlig fight med Henrik Hansson. Tyvärr tappade Hansson greppet i F2-kurvan och sladdade in i räcket två varv före mål. Anders Flodegård tog andraplatsen före Henry Sandblom. I andra racet ledde Ljungdahl komfortabelt, men när han skulle varva en långsammare förare bytte denne plötsligt spår och kollissionen var ett faktum. Ljungdahl tvingades tyvärr bryta på fläcken. Oscar Thim hade startat sist efter en diskning för tjuvstart i första racet. Han kom ångande upp genom fältet och vann racet före Henry Sandblom och Henry Andersson.
I det snabbaste formelheatet fick vi se inte mindre än tre st Formel 2-bilar! Ändå var det Dan Johansson som tog pole med sin Opel Lotus i vätan. I racet var dock ordningen återställd med tre F2:or på pallen med Torgny Johansson som segrare före Bo Warmenius och Micke Juhlin. I andra racet vann Warmenius före Torgny och Dan Johansson.
Sports 2000 kördes ihop med Formula Slicksklassen. L-G Vegas Johansson vann första racet före Thomas Forslund och Kåre Minnbergh. Andra racet vanns av Jan Hellberg före Forslund och Johan Eliasson.
Nu återstår bara finalen som körs i Falkenberg i mitten av september.
Bengt-Åce Gustavsson www.racefoto.se