Antal tävlande: 118
Spännande race på Vålerbanen
Våler
Årets fjärde NM-runde kördes på Vålerbanen. 120 förare mötte upp och de möttes av ett typiskt växlande Vålerväder. Kvalen kördes på våt bana, första racen på en i princip torr bana och på söndagen var det rena högsommarvärmen!
Shortcar var största klassen med 24 bilar på banan. Sivert Johansen tog pole före Eirik Lövåsen och regnspecialisten Tomas Roosemark. I första racet vann Johansen knappt före Tommy Kongsten och Martin Barry-Berg. I andra varvet vann Kongsten före Johansen och Martin Haugberg, efter lite skiftningar i toppen under racet.
Sevenklassen bjöd på ordentlig underhållning och många fina kamper, men slutresultatet blev detsamma... Den otroligt snabbe junioren Kevin A Aabol tog pole och han vann första racet knappt före Elling Sebastian Aarvik och Ådne Halstenrud. I andra racet vänder man som bekant på de sju första förarna och detta gjorde att vi fick se ett otroligt spännande race. Jörn Martin Aalerud tog ledningen och han höll den nästan halva racet innan han passerades av flera förare efter att han hamnat utanför banan. Heidi Frydenhaug gjorde sitt livs race och ledde ända tills hon skulle varva en förare i chikanen. Hon kom lite fel och snurrade av. Oskar André Sandberg utmanade Aarvik i första kurvan, men båda snurrade av. Till sist var det återigen Aabol som vann före Daniel Björk Nordgaard, som äntligen verkar ha fått ordning på sin bil. Aalerud kom trea. Aabol vann således även juniorklassen, båda gångerna före Aleksander Björk Nordgaard och Jeanette Malm.
I heatet med klasserna GT3 & GT4 tog Björn Tvedt pole. Han ledde racet och såg ut att gå mot en klar seger, men på sista varvet kom han ikapp varvade förare och han tappade snabbt sin ledning. André Falkenhaug satsade allt på ett kort och kastade sig på insidan i absolut sista kurvan. Tyvärr bromsade han för sent och han träffade Tvedt som flög ut i sandfållan och där blev han kvar. Falkenhaug vann därmed racet före Aleksander T Schjerpen och John B Roligheten. Falkenhaug var inte sen att be Tvedt om ursäkt och han hade även lite delar att dela med sig så att Tvedt fick ihop sin bil till andra racet. I GT 4 hade Arild Riise äntligen fått ordning på sin Volvo och han vann sitt första race! Molly Pettit kom tvåa och Finn Björn Vegem kom trea.
I andra racet tog Tvedt åter ledningen, men bakom honom snurrade Roligheten och drog med sig Björn Olaf Wiik. Båda körde sönder sina kylare och när de fortsatte att köra lade de ut en våt sträng på banan. På andra varvet snurrade både Tvedt och Steffen André Feet av när de körde i vattensträngen. Tvedt lyckades ta sig ur sandfållan och körde till depån. Han trodde att det hade hänt något med bilen, men när han fick höra att det var vatten på banan körde han iväg igen och påbörjade en formidabel uppkörning! Under tiden hade Falkenhaug tagit ledningen, men han utmanades snart av Schjerpen, som tog sig förbi. Schjerpen var verkligen på hugget, för Falkenhaug orkade inte hänga med. Schjerpen vann med 13 sekunder före Falkenhaug, men kanske ännu mer imponerande var att Tvedt körde i mål som trea, endast 19 sekunder efter segraren! I GT 4 gjorde Riise ett nytt stabilt lopp och han vann igen. Bakom honom växlade placeringarna, men Lars Faale tog andraplatsen till sist och Pettit kom trea.
I Heatet för GT1 & 2 var det inte så många deltagare. Haavard Lien tog pole i stor stil före Roger Hermansen, men i racet blev det ombytta roller. I GT2 vann Frode Alhaug med över ett varv före Per Arne Lunde och Pål Berg. I andra racet ledde Lien stort, men han fick något fel på motorn så han tvingades bryta när 20 av 25 varv hade körts. Roger "Klippo" Hermansen hade varit ute och botaniserat lite bredvid banan och var långt efter Lien, men fick segern till skänks. Först över mållinjen var Alhaug som vann GT2 före Are Ourom och Jörgen Skau.
I Formula Basic var det Racing Star Challengevinnaren Robin Friskopps som öppnade bäst. Han var snabbast både på träningen och på kvalet. Racet blev som vanligt en rafflande affär där vi fick se ledningen skifta ett antal gånger. Robert Svensson har verkligen blommat ut i år och han kunde rutinerat hålla undan på slutet och vinna med mindre än en sekund före Joakim Trinerud Rognlien och Tommy Östgaard. Friskopps missade en växel och snurrade och fick köra upp sig från sista platsen till sjätte i mål. I andra racet tog Rognlien starten men Svensson kunde snabbt svara och han lyckades sedan bygga upp en lucka till övriga fältet. Det var desto mer rafflande bakom honom. En klunga på fem förare kämpade hårt om platserna. Största prestationen gjorde Mathias Hansen som snurrat i inledningen av racet, men ändå körde upp sig tredjeplats i mål, endast 0.3 sekunder bakom Ida Granegärd som kom tvåa!
Det händer mycket inom Formula Basic just nu. I helgen mönstrade man årets största startfält. Bård Bergsjö hade lånat ut en bil till vinnaren av sommarcupen i gokart som hette Glen R Granum. Han har kört Formel Yamaha i år och efter två tävlingar i Kongsberg och två på Hönefoss stod han som segrare. Han har dessutom vunnit NM på Rudskogen och han blev trea i SM.
Olav Opås gamla bil har fått ett nytt hem. Mads Emil Siljehaug heter den nya ägaren. Han kommer från kartingen där han har kört KS2 i Norge, Sverige och Italien. Han har varit en stadig topp fem förare. Han var en riktig friskus som satsade friskt och han besökte sandfållorna vid ett flertal tillfällen i bästa Skanckestil. Trots detta tog han sig i mål på en femteplats i första racet!
Den nya Camaroklassen NTCC var också med och där tog Ronny Vestengen pole före Marius Fjeld och Bjarne Nordal. I första racet vann Stein Fredric Akre före Marius Nakken och Vestengen. I andra racet tog Vestengen starten, men Akre och Nakken tog sig snart förbi. Vestengen satsade lite för hårt på att hänga med så han snurrade av. Akre vann även andra racet före Nakken och Nordal.
De historiska racingbilarna är indelade i ett flertal klasser och även i två olika heat, men kvalet kördes gemensamt med 30 bilar på banan samtidigt! Holm Jacob Matheson var klart snabbast av alla med 4.4 sekunder ned till Rune Rödset. Det var både regn, sand och olja på banan vilket gjorde det väldigt svårt att sätta någon bra tid. I det första av de historiska heaten körde äldre och mindre bilarna i klasserna E,F & G. I minsta heatet för E & F vann Mads Gjerdrum före Yngvar Ekorrness och Egil Alver. Ordningen blev exakt den samma även i andra heatet. I klassen G upp till 1300cc vann Vegard S Märe före Morten Chr. Schönheyder och Thore Songe-Möller. I andra heatet vann Märe igen, nu före Tormod Langli och Heidi Akre. I E & F över 1300 cc var det bara Per Fjeld som tog sig i mål i första racet. I andra vann Jan-Hroar Björklund före Vidar Östbråthen och Leif Kindseth. Klassen G över 1300 cc vanns av Olav Rygge före Atle Ramberg och Morten Larsen i första och i andra vann Rygge före Ramberg och Knut Chr Hallan. Slutligen i den nyaste klassen för bilar mellan 1972-1976 vann Holm Jacob Matheson före Rune Rödset och Aiman Timraz i båda racen.
Redan till helgen är det invigning av Rudskogenbanan med pompa och ståt och om en månad är det final för NM på Rudskogen.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se