RHK Kinnekulle 2013
Kinnekulle Ring 2013-08-23 - 2013-08-25

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 105

Racerapport

Historiska Racerbilar på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

Racinghistoriska Cupen körde årets fjärde deltävling på Kinnekulle Ring. Här vilar historiens vingslag på ett alldeles särskilt sätt. Kinnekulle Ring är nämligen den enda banan i Sverige som behållit sin banprofil exakt så som den såg ut när den byggdes 1969. Förarna har därför möjlighet att kunna jämföra sina varvtider med dem som sattes förr. För en "siffernörd" är detta en verklig lyx. Till banan hör också en mysig gräsdepå som verkligen gjorde sig bra under helgen då det var strålande solsken. Lägg därtill att Kinnekulle har den tveklöst bästa restaurangen av alla racingbanor och funktionärerna och i synnerhet räddningsmannskapet håller världsklass! Det är Stockholms Sportvagnsklubb som håller i tävlingarna på Kinnekulle Ring, där de även kör sin egen serie, SSK-Serien, sedan drygt 40 år tillbaka...

Vi har blivit bortskämda med ordentligt stora startfält i den historiska racingcupen, men nu har tävlingarna duggat tätt på sistone och därför blev antalet deltagare lite färre än vanligt. En förare som kan banan utan om innan är 88:årige Erik Berger från Bengtsfors. Kinnekulle Ring är hans absoluta favoritbana då den är en riktig förarbana. Här gäller det att hålla exakt rätt linje hela varvet runt. Missar du det minsta tar det oftast flera kurvor innan du kommer rätt igen och det är svårt att köra igen förlorad tid. Det svänger hela tiden, inte ens rakan är rak!

Erik kör i klassen för Standardbilar mellan 1972-1981 (+ Grupp A upp till 1985). Sonen Anders Berger var snabbast i helgen. Han startade från pole och han vann båda racen, men han fick oväntat hårt motstånd av den finländske föraren Hannu Ruohorinne som faktiskt var uppe i ledning ett tag i andra racet. - Kinnekulle brukar vara en svår bana att lära sig så jag är mycket imponerad vilken fart finnen hade direkt från start. Han kommer att bli farlig i fortsättningen om han skall köra mera i RHK, sa Anders Berger. Erik slutade trea i båda racen.

Grupp A är den nyaste klassen i RHK och den öppnades förra året. Det har tyvärr inte riktigt tagit fart hemma i garagen ännu, för det är inte så många som har tävlat här än. I helgen fick vi se två bilar, varav en var helt ny. Anders Dahlgren kör andra säsongen med sin Mercedes, även om det var sonen Mikael som körde just den här helgen. Dan Johansson från Karlstad gjorde premiärturen med sin BMW 323i. - Grupp A var egentligen ganska standardbetonat på den tiden så när vi kör mot alla trimmade Escorter hänger vi inte med, sa Johansson.

I Klassen STDNy 1966-71 var det många danska deltagare. Sören P Christensen vann båda racen före Lennart Bengtsson och Jens Jeppesen.

Klassen för GT-bilar före 1965 vanns av Kennet Persson i båda racen före Jan Kling och Johan Solman, bakom dem var det en hel radda med Austin Healey!

I klassen för de äldre standardbilarna före 1965 var det ingen som kunde ta sig förbi Thomas Marklund i sin Ford Falcon i det första racet. Daniel Frodin försökte, men han fick nöja sig med andra plats. Per Skårner kom trea. I andra racet hade Frodin tänkt ut en plan. Han skulle försöka ta Marklund på första varvet, innan han hade fått upp däckstempen. Planen lyckades Frodin stressade Marklund av banan och övertog ledningen. Marklund tog i så det knakade, men det blev ytterligare en avåkning. Det räckte "bara" till tredjeplats. Frodin vann före Skårner.

Det stora lilla standardvagnsheatet, dvs 1000cc Cupen var som vanligt största klassen, men här blev det ett visst manfall denna gång. Mikael Mohlin var snabbast på kvalet före Reinhold Daubner och Kari Lehto. Båda racen vanns av Tommy Jagerwall, som fick oväntat hårt motstånd av Lehto. Segermarginalen var mindre än en sekund i båda racen. Anders Jensen kom trea i första racet och Magnus Rehbinder kom trea i andra.

De snabbaste formelbilarna med slicks vanns av Torgny Johansson före Joakim Broström i båda racen. Dan Johansson kom trea i första och Sonny Johansson kom trea i andra.

Formel Ford 1600cc hade som vanligt ett stort startfält. Viktor Ljungdahl vann båda racen före John Thim. Brodern Oscar Thim hade lite blandade resultat. Han kvalade in som tvåa, men fick bryta det första racet. I andra startade han sist och körde upp sig till tredje plats i mål! - Hade jag fått fem varv till hade jag tagit brorsan också, sa Oscar. - Inte en chans, svarade John. Fredrik Fogelberg kom trea i första racet.

Johan Lund vann båda racen i Formel Vee, medan Olle Green och Rolf "Myggan" Nilsson delade broderligt på de andra pallplatserna.

Sports 2000 har haft en tung säsong med få deltagare. Den här gången gick det inte alls deras väg. Endast två bilar tog sig i mål i racen. Nu har förarna i Sports 2000 bestämt sig för att ta krafttag för att få igång fler bilar igen. Klassen var ju riktigt bra för några år sedan. Höjdpunkten i modern tid var entimmasloppet på Anderstorp 2008 med inlånade proffsförare och gridgirls!

Nu återstår bara finalen i Falkenberg den14-15 september.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT