Antal tävlande: 142
Anderstorp Historic & Sportscar Festival
Anderstorp
Årets första deltävling i den historiska racingcupen kördes i Anderstorp. Det var kul att se att det kom 140 bilar till start. Det var ovanligt många för att vara en årspremiär. Två klasser utmärkte sig mer än alla andra när det gäller många bilar och det var 1000cc Cupen och Formel Vee.
1000cc Cupen körde på den korta slingan i Anderstorp, det vill säga att de svänger av redan efter halva rakan. Det passar dessa småbilar perfekt så slipper de varva sönder sina små motorer längs den långa rakan. Den fria träningen kördes dock på den långa banan och en som fick problem med detta var Mikael Mohlin. Motorn skar redan på första varvet när han ångade på för fullt längs med flygrakan. Nu var goda råd dyra, han hade ingen reservmotor med sig, men efter att ha kollat lite med de lokala förarna lyckades han få tag i delar nog att göra en snabbrenovering. Det blev verkligen en snabbrenovering, för han slog till med den snabbaste tiden på kvalet!
I starten av första racet gick Mohlin jämsides med Staffan Runius genom första kurvan, men sedan drog han ifrån en aning längs flygrakan. När det blev dags att bromsa var Mohlin lite sen och han missade kurvan. Han gjorde en sväng runt på flygrakan, men då dog bilen... Han lyckades få start på den igen, men då hade han redan tappat två varv. Han körde som en furie och satte snabbaste varvtid, men det var naturligtvis omöjligt att köra ikapp. Det blev i stället den gamle mästaren Tommy Jagerwall som vann racet före Staffan Runius och Anders Jensen.
I det andra heatet tog snart Jagerwall kommandot igen och han ledde komfortabelt före Runius och Reinhold Daubner. Mot slutet av racet fick Peter Kumlin problem med sin bil och han körde föredömligt åt sidan för att inte vara någon säkerhetsrisk varken för sig själv eller någon annan. Strax efteråt kom Jagerwall och Runius ikapp en långsammare förare som de passerar ungefär där Kumlin hade svängt av vägen. Jagerwall fortsatte mot mål och han skar mållinjen först av alla före Runius och Daubner. När de skulle gå upp till prispallen fick Jagerwall och Runius reda på att de hade fått tidstillägg för att de hade kört om på gulflagg. Daubner utropades därför som segrare före Lars Davidsson och Kari Lehto. - Varken jag eller Runius fattade någonting, ingen av oss hade sett någon gulflagga. Det är förresten mycket svårt att se dessa lampor överhuvudtaget när man har motljus, sa Jagerwall.
Det blev en dramatisk start i det stora Formel Vee-fältet. Johan Lund kom till start med en ny och oprövad bil och han startade en bit ned i fältet. Han gjorde en bra start, men när han skulle köra om Kent Böe hade han för liten marginal. Lunds högra framhjul tog i Böes vänstra bakhjul och Lund gick till väders. Det såg dramatiskt ut, men det hela slutade lyckligt. Det var mest plastdetaljer och så kröktes rattstången och ratten på Böes bil och han fick lite ont i händerna. Det är mycket ovanligt med den här typen av olyckor inom historisk racing.
Rolf "Myggan" Nilsson har kommit tillbaka till sina rötter. Han började med en Formel Vee 1967 och nu gjorde han comeback i klassen och vann direkt! Det var dock inte helt självklart. Olle Green ledde ända till sista kurvan, där han förivrade sig och snurrade. Innan han kom igång igen hade redan sju bilar hunnit förbi! Per-Åke Beijersten kom tvåa och Patrik Åström kom trea. I det andra racet vann Beijersten före Hans Hillebrink och Stefan Persson.
I Formel Ford 1600cc startade Oscar Thim i pole, men Viktor Ljungdahl vann båda racen före Thim och Alf Blomdahl.
Vi fick även se de nyare Formel Ford Zetec/Duratecbilarna. Här är det mest danskar som kör, men ett par svenskar kämpade hårt för den svenska äran. Lasse L Sörensen vann före Joakim Darbom, som var uppe i ledning i racets slutskede, men en felväxling räckte för att tappa segern. Michael Markussen kom trea. I andra racet vann Sörensen före Markussen och Darbom. Vi fick se en intressant tävlingsdebut av Alexander Jönsson. Han kom sjua och sexa totalt, men var bästa Zetec-förare. Han är son till den kände Formel Ford-föraren Kenneth Jönsson och tillsammans har de renoverat sin Vector till bättre än nyskick!
Klassen för nyare formelbilar kördes tillsammans med Sports 2000. Torgny Johansson vann första racet före Sonny Johansson och Anders Hedensjö. Alla körde F3. I det andra heatet vann Torgny igen, nu före Hedensjö och Leif Jörgensen. I Sports 2000 vann Thomas Forslund före Kåre Minnbergh och Ulf Lindberg i första racet och i andra vann Forslund före Minnbergh och Johan Andersson.
I heatet för nyare standardbilar och GT före 1965 fick vi se två vackra Ford GT 40 längst fram i fältet. Kenneth Persson vann före Jan Kling och Tomas Gustavsson i en Ford Mustang kom trea. Det blev samma prispall även i andra racet.
Bilarna från 1966-1971 vanns av Sören P Christensen före Bo Paulson och Jürg Bächi i första racet och i andra vann Christensen före Bächi och Lennart Bengtsson.
I nyaste standardheatet 1972-1985 vann Anders Berger före Erik Berger och Anders Eriksson. I det andra heatet vann Erik Berger före Eriksson och Michael Sundin, som var tillbaka på banan igen precis ett år efter den olycksaliga kraschen där han bröt benet.
Ginetta var gästklass och i helgen var det Sverigepremiär för den nya G40-modellen. Även de gamla G20-bilarna kördes i samma heat. Morten Dons vann före Anders Gustavsson och Dennis Strandberg. Det andra racet skulle köras som ett endurancerace över 40 minuter med förarbyte. Vädret var fint hela helgen, men i detta sista heat behagade det att komma ett störtregn. Eftersom merparten av bilarna körde på slicks beslutade tävlingsledningen att avbryta efter knappt halva distansen. Prispallen blev den samma som i race 1.
Nästa tävling är det klassiska Velodromloppet i Karlskoga som i år har fått statusen Grand Prix! Den körs som vanligt helgen före midsommar.
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se