Det var stor Sportvagnshelg i Anderstorp när både Swedish GT och Sportvagnsmästerskapet körde på den anrika Formel 1-mossen i Anderstorp.
Jan Brunstedt startade i pole i Swedish GT, men han hade fullt upp med Matteo Babalus (som körde utom tävlan). Brunstedt lämnade över till Christer Cralle Lindholm som lyckades skaka av sig Babalus och vinna med sju sekunder. Christian Kinch och Philipp Baron var trea i mål. Alla körde GTA-klassen.
Henric Skoog debuterade som Porscheförare och eftersom han inte är 18 år ännu körde han på dispens. (Han kör till vardags i JTCC.) Tillsammans med pappa Patrik vann de GTB-klassen före Magnus Holmström och Tomas Hall och trea kom Jimmy Edvardsson och Thomas Belfrage.
Det var till GT4-klassen som de flesta vände sina blickar, för det var här vi såg flest internationella team och här hade svenskarna svårare att hävda sig. Las Moras Racing från Holland vann med förarna Bertus Sanders och Max Braams. Tvåa kom Ekris Motorsport med Ricardo van der Ende och Simon Knap. Trea kom HDI Gerling med Kelvin Snoeks och Maik Barten. Bästa svenska team var PWR Racing Team med Daniel Haglöf och Peter Poker Wallenberg.
När det andra GT-racet skulle köras visade Anderstorp prov på sitt sedvanliga mycket nyckfulla väder. Hela söndagen blandades det friskt mellan solsken och regn. GT-bilarna startade på slicks på en torr bana, men det tog inte många varv innan regnet vräkte ned. Bilarna dök i depå en efter en och i samma veva blev det avåkningar och safetycar och av bara farten öppnades depåfönstret alldeles för tidigt. En del team var vakna på detta och passade på att byta förare när de bytte däck medan andra team fick gå in ytterligare en gång för att byta förare. För JB Motorsport med Christer Lindholm och Jan Brunstedt gick det som på räls. De ledde från start till mål och tog ytterligare en seger i Swedish GTA. Bakom den var det idel GT4-bilar från den internationella scenen. HDI-Racing med Kelvin Snoeks och Maik Barten vann klassen före Las Moras Racing och Duncan Huisman och Luc Braams. Trea kom Ekris Motorsport med Ricardo van der Ende och Simon Knap. Poker Wallenberg och Daniel Haglöf var djärva nog att köra hela racet på slicks och det höll på att bli ett lyckokast, för de var bäst av de svenska teamen i GT4, när bränslepumpen gav upp på sista varvet! Bästa svenska team blev i stället West Coast Racing med Peter Larsson och Thomas Karlsson. ATS-Racing med Aleksander Schjerpen kom tvåa och Förenade Racing med Milton Lundström och Joakim Söderström kom trea.
PFI-Racing med Henric & Patrik Skoog tog sin andra seger för helgen i GTB före Erik Berger Racing med Magnus Holmström och Tomas Hall tvåa och på tredje fick vi se Mattsson Fasteners med Jimmy Johansson och Ingvar Mattsson. De hoppade över till GTB-klassen eftersom deras motor gick sönder på lördagen och då reservmotorn är mindre klassar den in i B.
Vi inledde med att säga att JB Motorsport vann GTA. Tvåa kom Scuderia Autoropa med Christian Kinch och Philipp Baron och trea kom systerbilen från Scuderia Autoropa med Tommy Lindroth och Björn Grossman.
I Ginetta G5 Cup tog det tvärstopp efter bara hundra meter. En bil fick motorstopp och några bilar längre bak i fältet hann inte uppfatta detta och det blev en ordentlig startkrasch som tog ut fyra bilar som blev för illa skadade för att vara med vid omstarten. Anders Gustavsson tog ledningen, men han passerades snart av Dennis Strandberg som höll undan och vann före Gustavsson och Bror Ellfolk. G20-klassen vanns av Stavros Tentis. Anders Hedensjö kom tvåa och Daniel Axelsson kom trea. Vi fick se flera debutanter i Ginettaklassen denna gång och det största startfältet hittills i år med 18 bilar.
Ginetta GT5 körde också ett långlopp med förarbyte. De flesta av förarna körde dock hela distansen själva, men alla var tvingade att göra ett depåstopp. Anders Gustavsson tog även denna gång starten, men han passerades snart av Dennis Strandberg. Inför depåstoppet ledde han komfortabelt, men han hade otur med trafik i depån så hans depåstopp tog minst sex sekunder för lång tid och plötsligt blev det fight med Gustavsson igen. Strandberg lyckades dock hålla undan och vinna, men endast med 0.3 sekunder före Gustavsson. Niclas Lindström gjorde sin bästa tävling någonsin och han fick för första gången kliva upp på prispallen som trea. Det blev samma prispall i G20 som i första racet.
I Abarth Trofeo hade Niklas Lilja stora bekymmer. Bilen kokade så han fick åka hem och byta bil. När det var dags för race kom han för sent till lineupen och fick starta från depån. Han var ohjälpligt efter redan från början, men han tog i så det glödde och han var klart snabbast på banan, men han orkade "bara" köra upp sig till femte plats. Lasse Sundman ledde från start till mål och han vann före Santosh och Erik Berggren. I andra racet vräkte regnet ned Sundman fick en törn av Santosh Berggren i starten och tappade några platser, men han lyckades kämpa sig till baka och övertog ledningen bara två kurvor före mål. Han tog sin andra raka seger och nu leder han mästerskapet. Erik Berggren kom tvåa och Viktor Ljungdahl kom trea.
Roadsport var klart största klassen i SPVM med 30 bilar på startlinjen. I Roadsport A tog Toni Berggren pole, men han fick ge sig i båda racen mot Anders Edlund. Peter Sandén kom trea i första racet och Nibben Peterzens kom trea i andra. I B tog Peter Sandén en dubbelseger. Roger Fredriksson kom tvåa i första racet före Joachim Osbeck. I andra klev Osbeck upp till andra plats och Pär Fredriksson kom trea. I Roadsport C kvalade Andreas Halbig så högt som tredjeplats totalt av alla Roadsportbilar! Detta berodde på att kvalet kördes i regn och detta kastade om startordningen högst avsevärt. I racen var dock Kent Heijel vassast då han vann båda. Halbig tog två tredjeplatser. Erik Blixt kom tvåa i första och Per Oleskog kom tvåa i andra.
I Modsport I vann Ingvar Sand första racet före Kenneth Nilsson och Bengt Johansson och i andra vann Peter Eriksson före Björn Davidsson och Sand. I Modsport II vann Johan Armskogh före Leif Andersson och Anders Edlund, roadsportvinnaren (flera förare passade på att dubbla sin körning.) I andra vann Edlund före Armskogh och Sten Jarl. I Modsport III vann debutanten Joakim Strid i sin första tävling! Robert Gustafsson kom tvåa och Karl-Johan Berggren kom trea. I andra racet vann Thomas Larsson före Karl-Arne Källström och Robert Gustafsson. Det var stora omkastningar i listorna på grund av vädret. Det kom flera rejäla regnskurar under helgen framförallt på söndagen. När RS & Clubman skulle köra sitt andra race var det riktigt ordentligt blött och sikten var obefintlig.
Daniel Röjsel vann båda racen i RS. Simon Bergewing körde sin första tävling någonsin i en Radical SR3 och han kom tvåa i första och vattenplanade av vägen i andra i ledning. Johnny Thomsen kom trea i första racet. Thomsen slutade tvåa i andra före Jesper Prytz. I Clubman har Svein Langholm äntligen fått ordning på sin Bodin mk12. Nu tog han en dubbelseger. Bjarne Mumm tog en tredjeplats och en andraplats. Stefan Mumm tog en andra plats och Marie Carlsson tog en tredjeplats.
Det kördes Nordiskt mästerskap i Formel Ford. Matias Köykkä blev mästare i Duratec-klassen och Daniel Röjsel vann Zetec-klassen. Detta var hans första tävling i en formelbil och det gick alldeles utmärkt att kombinera med Radicalkörandet tydligen. - Det var lite annorlunda att köra formelbil. Den reagerar på ett helt annat sätt än min Radical, men roligt var det, sa Röjsel som var den mest framgångsrike föraren under helgen med fyra segrar!
Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se