Rudskogen Asfalt Classic 2015
Rudskogen 2015-08-14 - 2015-08-16

Resultatlistor


Corsa Italiana / BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT1 & GT2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historisk Racing Klasse 8 E,F & G
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 9 G
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 9 H,I & J
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 122

Racerapport

Rudskogen Asfalt Classic

Överskriften är kort, men beskriver väl tävlingen som kördes i helgen på Rudskogen. Det var Racing NM´s fjärde arrangemang i år och den här gången var de historiska bilarna i fokus. De utgjorde drygt halva startfältet och fick delas in i tre heat så att alla skulle få köra.

Mest uppmärksamhet var det kring det nyare standardvagnsheatet där några utländska förare var med och höjde stämningen ytterligare. Mest känd var Erik Berger, 10-faldig svensk mästare, nyss fylda 90 år! I veckan innan tävlingen fick han ett diplom från Guinness Rekordbok att han är världens äldsta aktiva racerförare! Det kom några danska förare till start också med Erik Höyer i spetsen. Han är Danmarks motsvarighet till Erik Berger. Han har vunnit så många titlar att han har tappat räkningen.

Rune Rödset ville sätta både svenskar och danskar på plats och han tog en övertygande pole när han körde sitt snabbaste varv någonsin på Rudskogen. Mathias Havdal var tvåa och han var över sekunden bakom. Första racet blev en fight mellan Rödset, Mads Gjerdrum, Mathias Havdal, Kasper Aaskov och Anders Berger där Rödset vann före Gjerdrum och Havdal. Fighten fortsatte i andra racet där Gjerdrum vann före Rödset och Aaskov. Erik Höyer körde i mål på 10:e plats och Erik Berger på 11:e plats. Berger meddelade att detta var hans sista start någonsin i Norge. När denna säsong är slut lägger han hjälmen på hyllan för gott. Många i publiken hade kommit bara för att få se Erik köra en sista gång.

I standardvagnsklassen för bilar i perioden 1966-1971 tog Aiman Timraz pole. Han vann första racet före dansken Klaus Bodilsen och Tor Magne Tjemsland. Andra racet vanns av Bodilsen före Tjemsland och Timraz.

I det lilla standardvagnsheatet tog Atle Ramberg pole. Han vann båda racen före Lars Kristian Ekorness. Odd-Andreas Ingebrightsen kom trea i första och Frode Alhaug kom trea i andra.

De råaste bilarna återfanns i heatet för GT1 & 2. Joakim Ottersen tog pole med sin DTM-Opel före Haavard Lien och Halvor Langkaas. Ottersen tog en trippelseger och satte dessutom nytt banrekord för standardbilar på tiden: 1:23.553. Förarna bjöd publiken på härligt V8 muller och fina fighter. I första racet kom Lien tvåa och Vidar Frogner trea. I andra kom Frogner tvåa och Langkaas trea i GT 1. I sista racet kom Langkaas tvåa (inga fler kom i mål i GT1).

I GT 2 vann Pål Berg första heatet före Steffen-Andre Feet och Frode Alhaug. I andra racet vann Alhaug före Feet och Berg. I sista racet vann Berg före Alhaug och Feet.

I GT3 tog Arild Riise pole, men sedan tog Ole William Naersnes över showen. Han hade hämtat sig efter sin vådliga luftfärd på Kinnekulle senast för nu vann han alla tre heaten! Riise kom tvåa i första racet och Odd-Rune Naersnes kom trea. I andra kom Odd-Rune tvåa och Olav Rygge trea. I tredje heatet kom Rygge tvåa och pappa Naersnes trea.

I GT4 vann Per Stöldal första heatet före Kåre Andreas Veim och Simen Tvete. I andra heatet fick dock Stöldal ge sig för då vann Veim före Stöldal och Tvete. Sista finalen vanns av Stöldal före Veim och Tvete. Simen Tvete kom till start i Heidi Frydenhaugs gamla Clio och tog alltså tre pallplatser i sin först tävling i standardbil. Mycket bra debut från hans sida.

GT5 vanns av Erik Halvorsen. Trots att Erik är norsk och han har tävlat i många år var detta hans första start i standardbil i GT. Erik kör normalt med sin Volvo S40 i SSK-Serien i Sverige i VolvoCupen. I år leder han cupen när två deltävlingar återstår. Remi Brendan Ödegård kom tvåa och Trond Brekke trea. Andra racet vanns av Ödegård före Thomas Hårajuvet och Halvorsen. I tredje racet vann Hårajuvet före Ödegård och Halvorsen.

Oliver Andersen tog pole i Formula Basic. I första racet fick han dock ge sig till sist mot Theodor Olsen. Dennis Moen kom trea. Olsen vann även andra heatet, men segermarginalen var endast 0.173 sekunder till Moen. Thea Olsen kom trea.

Henrik Krogstad vann båda Seven-heaten före Eric Breivik och Daniel Gustav Raastad.

Corsa Italiana och BMW Cup var gästklasser till denna tävling. Det var inte så många BMW, men de var snabbast! Karl-Magnus Kjendlie Felumb vann båda racen. Lasse Johansen var snabbaste Italienska bil före Leif Arne Johnsen och Lars Ola Amundsen. I andra var Ivar Olafsen bästa Italienare före Johnsen och Bo Wilhelm Kielland.

Nu återstår bara NM-finalen på Vålerbanen om en månad.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT