Velodromloppet Oldtimer GP Karlskoga 2015
Gelleråsbanan 2015-06-12 - 2015-06-14

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 1300cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1971 över 1301cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1972-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

”Silverline” Formula Junior UK Championship FE
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

”Silverline” Formula Junior UK Championship RE
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 249

Racerapport

Velodromloppet Oldtimer GP blev en stor Succé

Förväntningarna var höga inför årets upplaga av Velodromloppet Oldtimer GP. Alla förväntningarna plus lite till införlivades! Med över 300 tävlingsfordon på banan under helgen blev detta den största historiska racingtävlingen i Sveriges historia!

Solen sken och 6 000 åskådare gladdes åt denna enorma nostalgitripp! Hela depån var som ett mobilt museum där både bilar, förare och andra historiska saker fanns att beskåda. En del hade anammat klädkoden och klätt sig i tjusiga 50- och 60-talskläder.

Äldst i depån var Erik Berger, snart 90 år. Han var lika pigg som alltid där han stod och bjöd på godis. I helgen blev han extra mycket uppvaktad. Det var nästan 60 år sedan han körde första gången i Karlskoga och i helgen körde han sitt sista lopp på denna klassiska racerbana. Biografin om Eriks liv släpptes i helgen och Erik hade fullt upp med att signera böcker. Mest glad var Erik över att han i andra racet satte den bästa varvtiden han någonsin har kört i Karlskoga. Snacka om att avsluta på topp!

På banan fick vi även se bilar från tiden före andra världskriget, gamla fina MC-maskiner, historisk gokart samt flyguppvisning och fallskärmshoppning.
Det fanns mycket glädjas åt både på racerbanan och i depån. 400 bilklubbar ställde ut. Det fanns ett säljtorg där man kunde köpa det mesta i nostalgi och bilväg. Det kördes en show med motorcyklar i en ”Dödstunna”, som var mycket uppskattat.

– Historisk racing har aldrig haft så stort intresse, så mycket publik och så många bilar i en nordisk tävling som i årets Velodromloppet Oldtimer Grand Prix, 6 000 åskådare, vilket är nästan dubbelt så många som tidigare, över 400 fina klubbilar och sportbilar på utställning och en helt fantastisk stämning, berättar Picko Troberg som också lyfter fram tävlingen för den tidstypiska klädelegansen i depån, Concour de Charme. Picko Troberg var en av de personer som jobbade intensivt bakom kulisserna som grundlade att årets tävling blev en sådan succé.

Det blev norskt på modetronen, förstapriset vanns av Austin Healy-paret Eva och Per Vanne, från Moss. Näst finaste klädsel, 40-tal precis som deras bil, Cadillac Coupé -46, bars av Anette Hammer och Jan Johansson och på tredje plats kom Per och Birgitta Uddströmer från Gävle, som kör Bentley Turbo R -86.
Pelle Svensson avgick som ordförande i våras efter sex år på den posten. I helgen fick han mottaga RHK´s finaste vandringspris; Ronnie Petersonstatyn.

Vi tar en titt på alla tävlingsheaten:
Formel Ford + Formel Vee med dubbelförgasare var först ut på tävlingsbanan. Henrik Hansson tog pole. I racet fick han kämpa mot bröderna Oscar och John Thim. Viktor Ljungdal missade kvalet och kom ångande genom fältet från sin sista startplats. Tyvärr gjorde han en omkörning under gulflagg och fick tidstillägg, annars hade han vunnit racet. Hansson vann före Oscar Thim och Anders Flodegård. Vi fick se samma kamp i andra racet där Oscar Thim vann före Henrik Hansson och John Thim.

I klassen för nyare standardbilar mellan 1966-1971 under 1300 cc var Sami Salo omutlig. Han vann båda racen före Atle Ramberg och Bo Johansson. Nordisk förbrödring på pallen med andra ord!

Pierre Eklund har visat fin form i Formel Vee i år och formen håller i sig, för han vann båda racen i Karlskoga. Olle Green tog två andraplatser medan Peter Hasselgren och Johan Lund delade på tredjeplatserna.

I GT-klassen kom det finbesök från Holland. Michiel Campagne gav svenskarna en hård match och han vann det första racet före Kennet Persson och Jan Kling. Andra racet vanns av Johan Solman före Bengt-Åke Bengtsson och Persson.

Helgens snabbaste heat var Formula Slicks. Torgny Johansson har verkligen fått fart på sin F2:a och han tog en ohotad dubbelseger. Australiensaren Martin Bullock tog båda andraplatserna. Roger Johansson kom trea i första racet och Jan Brunstedt kom trea i andra. Sports 2000 körde ihop med Formula Slicks. Johan Eliasson vann båda racen före Jan Hellberg och Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson.

I det nyaste standardvagnsheatet fick vi för sista gången se Erik Berger i Karlskoga. Förre STCC-föraren Johan Stureson tog pole med sin grymma Grupp 5-Porsche. Han var dock inte riktigt med på noterna när starten gick, för Anders Berger var snabbast iväg. Johan återtog ledningen efter ett varv. Anders var den ende som försökte följa Johans tempo. Det varade dock inte så länge. Redan på fjärde varvet gick en drivaxel av för Anders som fick parkera. Rune Rödset tog andraplatsen och Hans Peter Havdal kom trea. I andra racet drog Johan iväg från start. Anders Berger låg hela racet i ett ingenmansland där han körde i mål som tvåa. Mads Gjerdrum tog tredjeplatsen. Erik avrundade sitt race på en total sjundeplats, men han gladdes mera åt att han satte sitt livs bästa varvtid på Gelleråsbanan i sitt sista race!

Den engelska klassen Silverline Formula Junior var gästklass och 37 förare från elva nationer kom för att göra upp på Gelleråsbanan. Andrew Hibberd var mest framgångsrik och han fick med sig en fin klocka som förstapris. De äldsta Formula Junior-bilarna, med motorn fram körde först. Andrew Tart var snabbast och han vann båda racen med sin Bond. Justin Fleming och Mike Walker delade broderligt på de andra pallplatserna. I det nyare Formula Juniorheatet, för dem med motorn bak, inledde Sam Smeeth bäst med att vara snabbast på kvalet. Han fick dock nöja sig med två andraplatser, för dubbelsegern togs av Andrew Hibberd. James Claridge kom trea i båda racen.

Det äldre standardvagnsheatet för bilar över 1000cc före 1965 var det största heatet inför tävlingen. Man får starta maximalt 33 bilar samtidigt på Gelleråsbanan. I denna klassen var det 44 bilar anmälda! RHK finner alltid på råd för att alla skall få köra. Tiden medgav inte att man kunde dela klassen, men en handfull förare fick köra med andra heat så att alla blev glada att få gasa. Viktor Israelsson fick äntligen allt att stämma och han vann båda racen! Engelsmannen Nick Swift kom tvåa i första racet och Jan Olsson kom trea. I andra racet lånade Jan ut sin bil till Stig Blomqvist. Han fick starta sist och han jobbade sig upp genom hela fältet. På sista varvet var det gulflaggen som räddade segern åt Israelsson. Blomqvist slutade tvåa! Heikki Välikoski kom trea.

I 1000cc Cupen var Mikael Mohlin i toppform. I Karlskoga blev det en ny dubbelseger. Magnus Rehbinder tog två andraplatser. Hans Beckert kom trea i första och Bruno Helgesson kom trea i andra.

Racehelgen rundades av med det stora standardvagnsheatet för bilar mellan 1966-1971. Norrmannen Aiman Timraz tog sin första seger någonsin före Klaus Bodilsen och Sören P Christensen i första racet. I andra vann Bodilsen före Christensen och Jens Juel Jeppesen.

Det blir inte mycket vila för varken RHK eller förarna. Redan första helgen i juli körs nästa tävling och det är sommarens största sportvagnshelg på Ring Knutstorp som heter Svenskt Sportvagnsmeeting.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT